افتتاحیه کتابخانه ویژه کودکان کار

به بهانه بزرگداشت روز جهانی مبارزه با کار کودکان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با همکاری بهزیستی و شهرداری مشهد اقدام به راه اندازی کتابخانۀ ویژه کودکان کار کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، صبح روز شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان به همت اداره کل کانون پرورش فکری استان و همکاری بهزیستی و شهرداری مشهد، کتابخانه‌ای با بیش از ۲۰۰۰ عنوان کتاب و بازی و سرگرمی به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال برای کودکان کار راه اندازی شد.

این جلسه با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان، طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی و مهدی حاتمی  مدیرکل حوزه شهردار و امور هماهنگی شهرداری مشهد برگزار شد.

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان در مراسم افتتاحیه این کتابخانه به فعالیت‌های کانون اشاره کرد و تاکید کرد که بیشتر فعالیت‌های کانون، کتاب محور است و افتتاح این کتابخانه می‌تواند برای رشد فرهنگ کتابخوانی و توجه به کودکان کار شروع یک حرکت باشد.

زره ساز در ادامه به تداوم فعالیت‌ها برای کودکان کار اشاره کرد و گفت: نباید این فعالیت‌ها به مناسبت ها محدود شود.

طاهره طهماسبی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ضمن تشکر از نهادهایی که در راه اندازی این کتابخانه تلاش کردند در خصوص کودکان کار گفت:  کودکان کار، پیامد و معلول هستند و ما باید به دنبال علت‌ها باشیم  که بخش عمده این علت‌ها ریشه در فقر خانواده‌ها و باورهای غلطی دارد که در جامعه حاکم است  که با فرهنگ سازی در این خصوص می‌شود گام موثری برداشت.

وی افزود: بسیاری از کودکانی که کار می‌کنند در جلوی چشم ما نیستند و کارهای سخت و دشواری را روزانه انجام می‌دهند. بخشی از کار کودکان برمی‌گردد به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد مانند طلاق والدین، اعتیاد والدین و  گروهی نیز بخاطر باورهای غلط والدین شکل گرفته است که نیاز به کار فرهنگی دارد که تنها خاص کودکان نیست بلکه پدران و مادران نیز باید این آموزش‌ها را فرا بگیرند.

غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ضمن تشکر از کانون پرورش فکری و شهرداری که زحمت راه اندازی این کتابخانه و تهیه کتاب‌ها را کشیدند به فعالیت‌های بهزیستی اشاره کرد و گفت: هزار کودک کار در سطح مشهد شناسایی شدند و تحت حمایت بهزیستی قرار گرفتند و ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی و حمایت های مردمی و نهادهای دولتی بشود این مشکل را برطرف کنیم.

غلامحسین حقدادی در ادامه به کودک آزادی اشاره کرد و گفت: کار کودک یکی از مصادیق آزار کودکان است

حقدادی گفت: در سال گذشته بیش از هزار کودک در مرکز حمایتی مرکز روزانه و مرکز ساماندهی کودکان خیابانی صدف نگهداری شده‌اند که در مجموع ۳۰ هزار خدمت به این کودکان ارائه شده است و در شرایط معمول هزینه‌های قابل توجهی از طریق دولت کمک شده است که بخشی شامل اعتبارات دولتی و بخشی اعتبارات استانداری برای بحث آموزش و بهداشت و درمان و بخشی در شرایط بهداشتی کرونا و کنترل کرونا اقدام شد و خوشبختانه ۹ سازمان مردم نهاد در قالب ۲۶تیم به ۴هزار کودک آموزش ارائه دادند. همچنین مساجد، بسیج و کانون های فرهنگی، شهرداری نیز خدماتی را به کودکان کار در این ایام ارائه دادند.

مهدی حاتمی مدیرکل حوزه شهردار و امور هماهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: به آسیب اجتماعی کار کودکان از دو جنبه می توان نگاه و در جهت رفع آن اقدام کرد؛ اولین رویکرد در این زمینه اصلاح چهره شهر چه از نظر کودکان کار و چه از نظر سایر آسیب ها با رویکرد جمعی و اصلاح فیزیکی است اما واقعیت این است که این کار چاره ساز نیست زیرا پس از جمع آوری، این کودکان به مراکز بهزیستی تحویل داده می شوند و عملا اتفاق خاصی برای آنان رخ نمی دهد.

وی افزود: بنابراین رویکرد پایه ای تر، حرکت در جهت توانمند سازی کودکان کار و سایر آسیب های اجتماعی است؛ زیرا پس از توانمند سازی، گرایش آنان به سمت آسیب ها و بزهکاری های احتمالی کاهش پیدا می کند و طبیعتا چهره شهر نیز اصلاح می شود.

مدیر کل حوزه شهردار و امور هماهنگی مناطق شهرداری مشهد بیان کرد: افتتاح این کتابخانه تلاشی در جهت آموزش کودکانی است که به دلیل فقر اقتصادی و فقر خانوادگی ناچار به قرار گیری در این شرایط هستند و با آموزش می توان ضمن افزایش توان فرهنگی و علمی، آنان را از آسیب های اجتماعی دور کرد.

شایان ذکر است کتابخانه ویژه کودکان کار در موسسه مددکاری همراز گلستان واقع در بلوار رسالت مشهد افتتاح شد که آماده بهره بردای می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =