باید شانس می‌آوردم که جایی برای نشستن در کانون پیدا کنم

بیوک ملکی ، شاعر، نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان که به مناسبت ۱۸ تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در نشستی مجازی با مربیان و کارشناسان کانون فارس سخن می‌گفت: با اشاره به اهمیت کانون در پرورش استعدادهای کودکان ونوجوانان گفت: کودک که بودم باید شانس می‌آوردم تا جایی برزای نشستن در کانون پیدا کنم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، بیوک ملکی به سابقه عضویت در کانون اشاره کرد که فاصله طولانی خانه تا کتاب‌خانه کانون را طی می‌کرده و برای شرکت در فعالیت‌ها و امانت کتاب به کانون می‌آمده و اگر شانس می‌آورده، جای خالی برای نشستن روی صندلی کانون پیدا می‌کرده است. بعد ازشرکت در فعالیت نقاشی دو کتاب امانت می‌گرفته و تا برسد به خانه کتاب‌ها را خوانده بوده است.

او گفت : تنها جایی که هر وقت دعوت شده‌ام با پای سر در جمعشان حاضر باشم جمع اعضا و مربیان کانون است. 


شاعر «کوچه دریچه‌ها» بعد از مرور خاطرات کودکیش در کانون، به اهمیت کار مربیان اشاره کرد و گفت: اگر مربی بر کار خود تسلط نداشته باشد گرایشی هم از جانب مخاطب برای حضور در کانون وجود ندارد . در شرایط فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی به فرهنگ و کتاب و شیوع کرونا، کتابخانه‌ها رونق گذشته را ندارد اما باید به عنوان مربی و مسئول فرهنگی برای شرایط بعد از کرونا فکر کرد تا دوباره بچه‌ها با میل و رغبت در مراکز کانون حاضر شوند. 


این تصویرگر کتاب کودک و نوجوان با انتقاد از شرایط کنونی و پایین بودن آمار مطالعه و کتاب‌خوانی گفت: تیراژ پایین انتشار کتاب و کتاب‌خوانی به شدت دچار رکود شده است؛ در حالی که در دهه ۶۰ و ۷۰ که تعداد کودک ونوجوان نصف جمعیت کودک و نوجوان امروز بود، تیراژ حداقل ۲۰ هزار و حداکثر ۷۰ هزار را شاهد بودیم. در این راه همه‌ی ما مقصریم: شاعر، نویسنده، اهالی فرهنگ، صدا و سیما وناشران و البته ورود رسانه ها و شبکه‌های گسترده مجازی هم بی‌تأثیر نبوده است. 
ملکی در ادامه گفت: باز هم معتقدم باید تلاش کرد تا دوباره کتاب‌خوانی در وجود بچه‌ها نهادینه شود؛ اگر کودک و نوجوان لذت کتاب خواندن را بچشد، هرگز آن را کنار نمی‌گذارد؛ پس هنوز هم می‌توان با علاقه، شوق و امید در این راه گام برداشت. 


شاعر «بر بال رنگین‌کمان» یک درخواست هم داشت. او از مربیان خواست تا مخاطب را با شیوه‌ی درست خواندن شعر آشنا کنند و درست‌خوانی را در اولویت فعالیت‌ها قرار دهند تا مخاطب با رعایت علائم نگارشی و صحیح‌خوانی شعر، به درک معنا و مفهوم شعر برسد.
این نشست با پرسش و پاسخ مربیان و بیوک ملکی ادامه و پایان گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =