کد خبر: 298192
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
چهاردهمین جلسه انجمن رازاوه به صورت مجازی

عصر شانزدهم تیرماه روزی گرم و آفتابی که خورشید با تمام وجود خود نمایی می کرد و عطش وتشنگی برای خنک شدن جسم و ذهن لحظه ها را به لحظه های کش دار و حوصله سربری تبدیل می کرد در بستر فضای مجازی و گروهی گرم و صمیمی دور هم نشستند تا با داستانهای زن دیوانه و اسب چوبی که اثر های زیبای دونفر از اعضای انجمن ادبی بود بر پایه ی مبحث پایان بندی در داستان توسط اعضا و دیگر دوستان و مربیان حاضر در گروه نقد شد.

 مهمان برنامه حسین قربان زاده بود. او فاصله ها را در نوردید از تبریز شهر عاشقان و شاعران شهر هوای خوب و بازار بزرگ و هنر و قلم و معماری به سنندج شهر بزرگان فرهنگ و هنر و شعر و داستان های بومی سفرکرد و سفر بر بال امواج الکترونیکی بر مسند ارج و قرب هنرمندان نشست و نگین محفل و نقطه ی ثقل این نشست شد. او با حوصله ی بسیار در کنار اعضای خوبمان حاضر شد و با نکته بینی و نکته سنجی ضمن مطالعه ی آثار اعضا  همراه با تمرکز برروی مبحث پایان بندی در داستان نکاتی را به اعضا یاد آوری کرد و گفت: توجه به زیست بوم خود را همواره در داستان هایشان مد نظر داشته باشند زیرا این توجه وتمرکز نوشتن داستان را آسانتر می کند و شخصیت ها را   ملموس تر می کند و اینگونه شناخت نویسنده برروی شخصیت را راحت می کند.

او همچنین از اعضا خواست که داستانهایشان را تا می توانند  ویرایش کنند و برای این ویراش حوصله ی بسیاری به خرج بدهند و بارها و بارها و بارها داستان هایشان را ویرایش کنند. او همچنین به اعضا گفت :  برای پایان داستان سخت گیری کنید. چندین پایان را در نظر بگیرند  تا بتوانند از بین این همه بهترینش را برای داستانتان انتخاب کنید .

 او در ادامه ی صحبت هایش افزود : می توانید در داستان های پلیسی و معمایی از قبل پایان را در ذهن خود طراحی کنید  تا پس از حل معما و رسیدن به سر نخ و کسی که مشکلات را به وجود آورده و مثلا قاتل یا دزد است همه را شگفت زده کنید و به این ترتیب  بهترین نقطه ی اوج را برای داستان خود پیدا کنید چون  برای رسیدن به  پایان مناسب باید نقطه ی اوج داستان جذاب باشد و داستان کشمکش وگره لازم برای رسیدن به پایان مناسب ذهن نویسنده  را داشته باشد .

او همچنین  با اشاره به این نکته که پایان داستان های شگفت انگیز جذابند تاکید کرد که به صرف توجه به تئوری های  داستان نویسی که مثلا پایان باز عالی است و پایان شگفت انگیز خوب است پایان داستان خود را قلم نزنند بلکه پایانی مناسب وبا توجه به دیگر عناصرداستان و اهمیت لایه های پنهای داستان  پایانی منطقی و اضولی در نظر بگیرند.

حسین قربان زاده با زمان بندی مناسب هم نقد داستان های اعضا را با حوصله انجام داد و هم مبحث  پایان بندی را به خوبی بسط و گسترش داد و نکات مفیدی را به اعضا ی انجمن ادبی رازاوه  یاد آوری کرد.

و به این ترتیب قصه ی چهاردهمین جلسه انجمن داستان رازاوه با حضور اعضا در کنار مهمان ویژه و با تلاش ارزشمند هاجر صفابخش پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =