قصه باید برازنده قامت قصه گو باشد

نویسنده و پژوهشگر قصه‌های بومی هرمزگان به سه رکن اصلی ومهم درقصه گویی یعنی قصه، قصه گو و مخاطب اشاره کرد وگفت: قصه‌ها مانند لباس هستند و باید به قامت قصه گو برازنده باشند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری استان هرمزگان نشست تخصصی انجمن قصه گویی شاخه استان هرمزگان  به همت  ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی استان  و با حضور  مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی  و کارشناس هنری و سینمایی حوزه هنری  و قریب به ۳۰ مربی فرهنگی هنری و ادبی  سراسر استان صبح روز یکشنیه ۲۲  تیرماه برگزار شد.
به گفته ناهید پذیرایی کارشناس مسئول انجمن قصه گویی استان هرمزگان این  نشست با هدف  شناخت اصولی و آموزش شیوه های بازآفرینی در قصه ها به شکل یک کارگاه چند جلسه ای مجازی ادامه خواهد داشت.
مسئول انجمن قصه گویی استان افزود: شرکت کنندگان در این سلسه نشست ها در  پایان به قصه های بازآفریده و مناسب نقل دست خواهند یافت.
 در  ابتدای این نشست ۲ ساعته مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی استان هرمزگان با اشاره به قالب های نگارشی نظیر قصه، داستان، حکایت، قطعه ادبی، شعر و ... گفت: باید بدانید  قصه وداستان متفاوتند؛ درقصه توالی زمان داریم و زمان تقریبا مفهومی ندارد.
وی افزود: در قصه ها شخصیت ها یا سفید یا سیاه اند و حوادث خارق العاده اتفاق می افتد در حالی که داستان برشی از زمان است و شخصیت ها گاها خاکستری اند.
ذاکری با اشاره به این که قصه گویی هنر بیان و تعریف قصه است به شرح مختصری از اهداف و انواع قصه گویی پرداخت.
 وی گفت: اهداف قصه گویی یعنی چه چیزی با قصه به مخاطب منتقل می شود و چگونه می توان به اهدافی همچون  انتقال تجربه به دیگران، آشنایی با قومیت ها و آداب و رسوم دست یافت.
ذاکری همچنین به اهداف دیگری همچون کمک به رشد زبانی، پرورش تخیل، و رشد درونی و عقلانی بویژه در کودکان، ایجاد عشق و علاقه به ادبیات، پرورش مفاهیمی چون آزادی و ... اشاره کرد.   
نویسنده هرمزگانی افزود: قصه گویی می تواند کتابخانه ای، اردویی، خانگی، مذهبی، نقالانه و تماشاخانه ای باشد.
 این کارشناس حوزه هنری استان و داور چند دوره جشنواره قصه گویی کانون استان به ۳ رکن اصلی و مهم در قصه گویی یعنی قصه، قصه گو و مخاطب اشاره کرد و بیان داشت: قصه ها مانند لباس هستند و باید به قامت قصه گو برازنده باشند و برای مخاطب تصویرسازی کنند.  
ذاکری گفت: برای شروع بهتر است قصه ای را انتخای کنید که در وهله اول خودتان را راضی کند و بزرگ ترین چالشتان این باشد که آیا این قصه با روحیات من سازگار است و من از عهده روایت آن برمی آیم یا نه؟  
ذاکری توجه شرکت کنندگان را به این نکته جلب کرد که: در انتخاب قصه توجه به این نکته ضروری است که بعضی قصه ها مناسب داستان بودن هستند، نه قصه گفتن و قصه مناسب برای قصه گویی باید مناسب نقل و گفتن باشند.  
وی با اشاره به اهمیت توجه به روحیات مخاطب و تناسب قصه با گروه سنی افزود: قصه گو خالق و آفرینش گر است و باید بتواند با دست خالی هم مخاطبش را با خود همراه کند و برای این مهم باید به روحیات مخاطبش مسلط باشد.
ترانه سرای هرمزگانی افزود:دنیای کودک سرشار از رنگ و نور، ترانه و احساسات و دنیای نوجوان دنیای سوژه های جذاب اطرافش مثل کشمکش و هیجان است. در هر دو گروه باید زمان قصه نه کوتاه و نه بلند باشد و در هر دو گروه قصه های تصویرساز و سوژه هایی که لمس کرده و دیده اند باعث لذت و همراهی شان می شوند.
ذاکری در ادامه نشست به ویژگی های یک قصه گوی خوب پرداخت و گفت: اصلی ترین دنیای قصه گو دنیای کلمات است. کلمات در قصه مانند آدم ها شخصیت دارند و باید در جای خود قرار بگیرند. قصه گو باید بار کلمات را درست ادا کند. مجید ذاکری اظهار داشت: صدای تاثیرگذار،   ارتباط چشمی با مخاطب، دستها و حرکات مناسب و به موقع آنها، و حافظه قوی از جمله عوامل موثر یک قصه گوی خوب هستند.   
این نویسنده ادبیات بومی هرمزگان گفت: بازآفرینی در قصه گویی در واقع آفرینش دوباره قصه با انتخاب و بیان صحیح کلمات، صدا، چشم، دست و حافظه قصه گو است.
درپایان نشست شرکت کنندگان به طرح پرسشهای خود درباره قصه و قصه گویی پرداختند و مدرس نشست با معرفی یک کتاب از کتاب های منتشر شده ی  کانون پرورش فکری ازآن ها خواست برای شروع بازآفرینی قصه ها، برای جلسه بعد انجمن، قصه گویی صوتی کتاب را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =