نقش هنر آگاه کردن مردم جامعه  است

ساغر لطفی‌نژاد، مدرس تئاتر و کارشناس مرکز  تولید تئاتر و تئاتر عروسکی  کانون در دومین نشست  مجازی انجمن هنرهای نمایشی استان،  هنر را ابزاری برای آگاه کردن جامعه معرفی کرد .

 به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون البرز این نشست  با عنوان تئاتر، لذت و تجربه با رویکرد  بررسی  تاریخچه نمایش عروسکی در ایران برگزار شد .

ساغر لطفی‌نژاد، مدرس تئاتر که حدود ۲۳ سال سابقه‌ی  مربی‌گری و کارشناسی در کانون پرورش فکری کودکا ونوجوانان را  دارد و دوره‌های بسیاری را در حوزه های تئاتر، تئاتر عروسکی و قصه‌گویی گذرانده و رتبه‌های بسیاری را نیز در جشنواره‌های مختلف در این زمینه ها به دست آورده است،  ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع  اعضا و همکاران و سایر  علاقه مندان  به نمایش و نمایش عروسکی، قدمت عروسک را  به اندازه تاریخ وجود انسان دانسته و گفت عروسک‌های دست‌ساز بشر که  با سنگ و چوب و سایر ابزار ساده محیط اطراف انسان‌ها در گذشته‌های دور ساخته‌ شده‌اند خاستگاه نمایش عروسکی را به ما نشان داده و  قدمت این هنر را از هم‌زمان با  زندگی انسان نخستین در غارها می دانیم.

لطفی نژاد افزود : عروسک‌ها پدیده‌های خیالی هستند،  اشیائی که موجود زنده تصورشده  و به وسیله دست بشر حرکت داده می‌شوند  تا قوه تخیل او را بیدار کنند .  

این کارگردان تئاتر عروسکی در بخش دوم سخنانش هنر نمایش عروسکی را هنر دست بشر  برای بشر خواند و گفت:

این  هنر نیز مانند هر هنر دیگری اصالتا  از مردم  و برای مردم است و از دل مردم بر می خیزد و مخاطبش نیز مردم هستند و این ما و شما هستیم که می توانیم به بالندگی این هنر کمک کنیم .

چرا که  ما به عنوان کسانی که در این زمینه فعالیت می کنیم ، هنر خلاق نمایش عروسکی را شکل داده بزرگ کرده و به رشد می‌رسانیم  و خطاب به نوجوانان حاضر گفت: خودتان را جدی بگیرید چرا که کسی جز ما  و شما نمی‌تواند به این هنر و ماندگاری آن کمک کند .

این برگزیده جشنواره‌های مختلف عروسکی ادامه داد نمایش عروسکی از هنرهای سخت و پر زحمت است که صبر و حوصله‌ی فراوانی می‌طلبد  و ما باید سعی کنیم هر روز و هر روز بر دانش خود بیفزاییم، بیشتر بخوانیم  تا بیشتر بدانیم  تا این هنر مثل یک فرزند آرام آرام رشد کرده و به بالندگی برسد .

چگونه نمایش عروسکی به ایران رسید ؟

لطفی نژاد در  بخش دیگر به سیر هنر نمایش عروسکی در ایران اشاره کرده و گفت :

زندگی مردم ایران در گذشته‌های  دور  بیشتر به شکل چادر نشینی بود  و وقتی مردم بعد کار روزانه  شب‌ها کنار آتش می‌نشستند و گپ و گفت می‌کردند، آتش باعث ایجاد سایه روی چادرها شد  و این آغازی بر نمایش سایه‌ای بود  که افراد با سایه‌های خودشان و بعد با ابزارهای ساده  زندگی روزمزه‌شان، نمایش اجرا می‌کردند.

بیان نقش جاده ابریشم که  مسیری برای بازرگانی و تجارت بین کشورها بود در ترویج فرهنگ و تاثیر آن در قصه‌گویی و نمایش ایران، چین وهند بخش دیگری از صحبت‌های این کارشناس بود .

دیده شدن رد پای نمایش و نمایش عروسکی در شعر شاعرانی چون خیام، عطار، نظامی و خاقانی و دلایلی مبنی بر داشتن تجربه دیدن نمایش توسط این افراد و استفاده از تمثیل و استعاره در قیاس با زندگی واقعی رد پای تئاتر در گذشته  از دیگر موارد مطرح شده توسط این عروسک‌گردان  بود .  

بیان تاریخ هنر نمایش و نمایش عروسکی در دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره‌های صفویه و قاجاریه و دوره‌ی معاصر و اهمیت و نقش تئاتر در زندگی روزمره آن دوران‌ها و استفاده از نمایش به عنوان ابزاری برای آگاه کردن مردم، سیر تحولی تئاتر  با توجه به تبادلات فرهنگی بین ایران و دیگر کشورهایی با تمدن‌های طولانی مثل هند و چین، تغییر ساختار نمایش با توجه به  وضعیت جغرافیایی و علایق بومی از دیگر نکاتی بود که مطرح شد و این مدرس تئاتر نمایش عروسکی را ابزرای برای آگاه کردن مردم دانست و افزود : نقش هنر آگاه کردن مردم جامعه است .  

نمایش چند فیلم از عروسک تاریخی «مبارک» و صحبت در مورد آن ، صحبت در مورد تاریخچه مرکز تئاتر ، معرفی کتاب«نمایش در ایران » اثر پژوهشی «بهرام بیضایی » در خصوص تاریخچه تئاتر در ایران، توجه ایران به هنرنمایشی در عصر حاضر و زمان ورود این هنر به رشته‌های دانشگاهی و بیان تاریخچه تئاتر کودک در ایران و اشاره به روند تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی و. اجرای دوباره اولین تئاتر کودک ایران با عنوان «حادثه ای در شهر عروسک‌ها » به کارگردانی یکی از بازیگران اولیه این تئاتر  «عادل بزدوده»، بحش های پایانی این نشست بود .

گفتنی است مهری فلاح، معاون فرهنگی، اجرایی، جمعی از کارشناسان، مسوولان مراکز، مربیان و اعضا و سایر علاقه مندان به این هنر در این نشست حضور داشتند.

لازم به توضیح است انجمن هنرهای نمایشی کانون البرز در سال ۱۳۹۸ با مسوولیت فرزانه بدرپور، مربی فرهنگی مرکز مجتمع تاسیس و تتا کنون فعالیت‌های متنوعی  از جمله برگزاری نشست‌های آموزشی ، برگزاری جشنواره‌ی هنرهای نمایشی و ... را انجام داده و قرار است هر ماه یک بار نشست ویژه‌ی اعضای خود را برگزار کند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =