جایزه کتاب کانون، فرصتی برای توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه کتاب ماه و سال، شناسایی نویسندگان، مترجمان و معرفی آن‌ها به مخاطبان را از اصلی‌ترین اهداف جایزه کتاب کانون عنوان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن هجری با بیان این مطلب افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» که با عنوان «مرغک» در بخش‌های مختلف اهدا می‌شود، به معرفی کتاب‌های برتر در حوزه کودک و نوجوان می‌پردازد.
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت این جایزه بیان کرد: تلاش ما در جایزه «مرغک» کانون پرورش فکری این است که با معرفی کتاب‌های با کیفیت به مخاطبان و معرفی این کتاب‌ها به کتابخانه‌ها، شرایط ارتباط مخاطبان با این آثار را فراهم آوریم.
وی افزود: با توجه به این‌که ساختار داوری در بررسی این آثار از سوی کارشناسان زبده در این حوزه انجام شده است، امید داریم جایزه «مرغک» در ارتقای کیفی ادبیات کودک و نوجوان موثر واقع شود.
نویسنده رمان «چشم عقاب» با اشاره به چالش‌های اولین دوره از برگزاری این رویداد که متأثر از شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است، گفت: شیوع ویروس کرونا از چالش‌های ما در مسیر برگزاری این جایزه است که منجر به تعویق افتادن نشست‌ها و ارسال آثار از طرف ناشران شد اما با همت دوستان و همکاری ناشران این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شد.
هجری در ادامه گفت: با توجه به ارسال گسترده آثار ارسالی می‌شود این امید را داشت که در این دوره شاهد برگزاری یک مراسم پربار باشیم. همچنین می‌توان به ناشران، نویسندگان و مخاطبان این جایزه نوید داد که جایزه «مرغک» در دوره‌های بعد با قوت بیش‌تری به حرکت خود ادامه دهد.
عضو شورای سیاست‌گذاری «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» درباره میزان توجه این جایزه به سبک‌های گوناگون آثار عنوان کرد: آثار داستانی، ادبیات تخیلی و شعر بیشتر مورد توجه بوده است. البته ادبیات غیرتخیلی هم مورد توجه بوده اما بیش از هر چیز درصدد ارتقای ادبیات تخیلی هستیم به گونه‌ای که موجب رشد تالیف در ایران شویم و کمکی باشد به نویسندگان تا با توجه به نیاز مخاطب آثار بهتری خلق کنند.
هجری با بیان این‌که در شرایط فعلی کتاب کودک و نوجوان نیاز به مخاطب‌شناسی دارد، ادامه داد: مخاطبان کودک و نوجوان در دهه ۹۰ تغییرات کیفی بسیاری داشتند و این مخاطب به دلیل دسترسی به اطلاعات گسترده، حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اینترنت دارای آگاهی گسترده‌ای شده و دیگر شبیه به مخاطب دوره‌های گذشته نیست و توقع او بالا رفته است. به همین خاطر ما نیاز داریم مخاطب حال حاضر کودک و نوجوان را بشناسیم و متناسب با این مخاطب، متن و کتاب تولید کنیم. در غیر این صورت باعث سرخوردگی و دوری آن‌ها از ادبیات کودک و نوجوان ایرانی می‌شویم و در نتیجه آن‌ها را به سمت کتاب‌های ترجمه سوق خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =