کد خبر: 298748
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
هنجارشکنی زبانی در شعر سپید مهم است

شاعر و کارشناس شعر در نشست مجازی انجمن ادبی راه‌زینه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی بر لزوم توجه به هنجارشکنی زبانی و وزن در شعر سپید و کلاسیک تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مریم اسلامی در این نشست مجازی ابتدا به خوانش آثار از سوی نوجوانان گوش فرا داد و در ادامه به نقد و بررسی آن‌ها پرداخت.
وی در نشست مجازی انجمن ادبی راه‌زینه کانون استان خراسان پس از شنیدن چند غزل از آثار نوجوانان عضو انجمن به بیان ویژگی‌های شعر کلاسیک پرداخت و گفت: یک شعر خوب کلاسیک علاوه بر آرایه‌های شاعرانه باید در تک تک اجزا و بیت‌های خود دارای هماهنگی باشد تا تصویری یک دست و منسجم همراه با کشف تصویرهای تازه به مخاطب ارایه دهد.
اسلامی افزود: اگر ابیات، شاعرانه و پر از تصویر باشد اما ارتباط محکمی با مخاطب بر قرار نکند او را دچار سردرگمی می‌کند.
نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان هنجارشکنی زبانی در شعر را با اهمیت دانست و ادامه داد: هنجارشکنی‌های زبانی مرزهای کلام را جابجا می‌کند، به شعر وسعت می‌بخشید و به خلق تصاویر تازه و بدیع در شعر کمک می‌کند.
او با تاکید بر مطالعه، در زمینه‌ی چگونگی ایجاد هنجارشکنی زبانی یادآورشد: با عبور از مفاهیم تکراری و معمولی، کشف رابطه و تصویر جدید، نگاه عمیق به پدیده‌ها و جهان اطراف و بهره‌گیری از قدرت خیال می‌توان به کشف‌های تازه و هنجارشکنی زبانی رسید.
اسلامی هم‌چنین خاطرنشان کرد: شاعر باید چیزهایی را که دیگران بی‌اعتنا از کنارش عبور می‌کنند ببیند و آن‌را کشف و بازآفرینی کند و یک مفهوم تکراری را با تصاویر و اندیشه جدید ارایه و مخاطب خود را شگفت‌زده کند.
نویسنده کتاب« خداحافظی در خیابان پاییز» در ادامه پس از شنیدن چند اثر از شعرهای سپید سروده اعضای این انجمن، به بیان ویژگی‌های این سبک شعری پرداخت و ادامه داد: سپید سرایان، وزن در شعر را یک عنصر اساسی نمی‌دانند و معتقدند وزن، شعر را محدود می‌کند چرا که کلمات محدودی در یک وزن می‌گنجد و این مانع خلاقیت شاعر است.
اسلامی افزود: در شعر سپید آوا و موسیقی کلمات را باید شناخت و بر این اساس واژه انتخاب کرد، در این گونه شعر کلمه استقلال پیدا می‌کند و هم‌نشینی این واژه‌ها بدون احساس وزن عروضی، باعث ایجاد حس موسیقیایی در شعر می‌شود.
 وی در پایان گفت: در شعر سپید استفاده از آرایه‌ی تکرار واژه‌ها و حروف می‌تواند موسیقی درونی شعر را بسازد.
یادآوری می‌شود در حال حاضر دو انجمن ادبی «راه‌زینه» و «آبی» در حوزه‌های شعر و داستان در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند که با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا به صورت ماهیانه و با حضور شاعران و نویسندگان مطرح کشوری نشست‌های خود را در فضای مجازی برگزار می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =