کد خبر: 298783
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
بازدید 297
شناخت و آگاهی، نیاز عصر دانایی است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در آستانه روز خبرنگار طی گفتگویی اظهار داشت: روز خبرنگار، فرصت مغتنمی است برای متمرکز شدن بر نقش اصحاب قلم،اندیشه و قدرشناسی از پیشگامان توسعه فکری جامعه که با مهندسی افکار، سعی در بهبود فرایندها در راستای دستیابی به مطلوب‌ها دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده با اشاره به آثار و پیامدهای مثبت آگاهی مردم جامعه از تصمیمات و عملکرد متولیان از طریق اصحاب رسانه، گفت: خبرنگاران، حلقه‌ی ارتباط مردم و مسئولان بوده و نقش مهمی در توسعه همه‌جانبه‌ی جوامع دارند و این قشر آگاه و تأثیرگذار بابیان حقایق، مسئولیت اجتماعی خود را به‌خوبی ایفا می‌کنند.

احدزاده بابیان اینکه شناخت و آگاهی، نیاز عصر دانایی است، ادامه داد:آگاهی و دانستن در جوامع بشری، یکی از عمده دلایل بروز پدیده اطلاع‌رسانی و فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران است و در تاریخ هزاران ساله زندگی بشر، تلاش برای بیشتر دانستن به‌عنوان یک اصل محوری حیات مطرح بوده و شهروند آغاز هزاره سوم بیش از انسان‌های هر عصر دیگری، به دانستن نیاز دارد.

مدیرکل کانون استان اردبیل تصریح کرد: در نظام نوین جهانی‏، شهروند جهان امروز در عصر رسانه‌ها زندگی می‌کند؛ عصری که در آن رسانه‌های گروهی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بوده و آنچه به‌عنوان اطلاعات انتقال می‌دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه، احساسات و حتی برای نسل کودک و نوجوان(شهروندان فردای جامعه) تعیین‌کننده است.

احدزاده در ادامه سخنان خود به نقش ابزار ارتباطی و رسانه‌ها در شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا پرداخت و مهم‌ترین عامل حفظ ارتباط کانون پرورش فکری با نسل کودک و نوجوان را ابزارهای ارتباطی نوین و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد.

این مدیر فرهنگی افزود: علیرغم این محدودیت‌ها و شرایط کرونایی، خوشبختانه شاهد موفقیت‌های کودکان و نوجوانان استان در عرصه‌های مختلف کشوری و بین‌المللی هستیم و در چهار ماه گذشته شانزده رتبه و مقام به ارمغان آورده‌اند و کسب دو دیپلم افتخار از سوی بنیاد صلح و همکاری کشور اسپانیا  برای کشورمان ازجمله این دستاوردهای بزرگ است.

او در قسمتی دیگر از این گفتگو خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و متولیان اندیشه‌ورز آن‌ها، می‌توانند در کنار نهادهای رسمی آموزشی، فرهنگی، پرورشی و خانواده در مهارت‌آموزی‌های لازم برای زندگی در هزاره سوم به نسل کودک و نوجوان نقش سازنده داشته باشند.

احدزاده تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای برای نسل نوپای جامعه را یادآور شد و تأکید کرد: همان‌طور که برای تغذیه، پوشاک و سایر امورات خود حساس هستیم، باید برای خوراک رسانه‌ای ‌نسل کودک و نوجوان هم حساس باشیم، بنابراین وضع قوانین زمانی استفاده از رسانه و تهیه جدول مصرف رسانه‌ای، همچنین وساطت فعال در این زمینه، به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی و مهم در مداخلات مصرف رسانه‌ای بوده و نباید از یاد برد که در عصر پرچانش حاضر اگر با کودک و نوجوان امروزی خود صحبت نکنیم، دیگران صحبت خواهند کرد که در صورت عدم مداخلات منطقی و درست، ممکن است در رفتارهای تربیتی تأثیر نامناسب داشته باشد.

گفتنی است،«در هفدهم مردادماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مردادماه هرسال را به‌عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری کرد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =