استقبال نوجوانان و بزرگ‌سالان از فعالیت‌های مجازی انجمن قصه‌گویی کانون شمال خوزستان

نوجوانان و بزرگ‌سالان خوزستانی از فعالیت‌های مجازی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شمال استان خوزستان استقبال کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن در کشور و استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان بخشی از فعالیت‌های خود را به‌صورت مجازی برای مخاطبان خود عرضه کرد. در این بین فعالیت قصه‌گویی یکی از این برنامه‌های بود که توسط مربیان و کارشناسان ویژه نوجوانان و بزرگ‌سالان عرضه می‌شود.

انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شمال استان خوزستان یکی از انجمن‌های قصه‌گویی کانون است که نخستین نشست خود را به‌صورت مجازی با حضور شعله ایل‌بیگی پور مسئول اولین مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی استان چهارمحال و بختیاری، برگزار کرد.

ایل‌بیگی پور در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل محترم کانون استان خوزستان از اهمیت به موضوع شاهنامه در قصه‌گویی، به موضوعاتی چون، اهمیت وجود داستان‌های شاهنامه در زندگی امروز، شیوه‌های روایت این داستان‌ها، انواع لحن در داستان‌های شاهنامه، چگونگی بازنویسی و بازآفرینی قصه‌های شاهنامه، فانتزی در داستان‌های شاهنامه و.... پرداخت.

این مدرس سپس دو نمونه‌ی اجرای‌ خود و اجرای امیرمحمد موسائی عضو فعال شاهنامه‌خوانی مرکز فارسان و قصه‌گوی شرکت‌کننده در بیست و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی را جهت درک بهتر اعضا شرکت‌کننده در این نشست مجازی، به اشتراک گذاشت.

همچنین این‌ مدرس قصه‌گویی، برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان حاضر در این نشست، بخشی از نمونه‌ی بازنویسی متن داستان پسران فریدون که پیش از این به قلم خود نگاشته و در نوبت چاپ دارد را به اشتراک گذاشت.

‌ایل‌بیگی پور در بخش دیگر این نشست‌ مجازی به پرسش‌ها و چالش‌های ذهنی شرکت‌کنندگان در زمینه قصه‌گویی پاسخ گفت و درباره‌ی فایل‌های صوتی نمونه ‌اجراهای شاهنامه‌خوانی اعضا نظر داد.

دومین نشست مجازی انجمن قصه‌گویان مراکز فرهنگی هنری شمال خوزستان نیز با حضور سوسن حیاتی مدرس قصه‌گویی، از استان بوشهر برگزار شد.

حیاتی در این نشست ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این نشست مجازی، به موضوعات، سرشاخه‌ها و مثلث قصه‌گویی، عناصر پیشبرنده‌ی قصه‌گویی، بیان، لهجه و گویش پرداخت سپس به مقوله‌ی چگونگی کاربرد گویش در قصه، وجه تمایز قصه‌گویی با گویش محلی و قصه‌گویی با زبان معیار پرداخت.

این مدرس قصه‌گویی در ادامه این نشست درباره‌ی نوع پوشش قصه‌گو و هماهنگی آن با نوع گویش حاکم بر قصه سخنانی ایراد کرد.

 حیاتی که خود یکی از قصه‌گویانِ صاحب سبک قصه‌گویی محلی است جهت درک بهتر اعضا، نمونه‌هایی از اجرای خود را، در گروه به اشتراک گذاشت.

در بخش دوم این برنامه فرهنگی، میهمان و مدرس این برنامه به پرسش‌ها و چالش‌های ذهنی شرکت‌کنندگان در زمینه قصه‌گویی پاسخ داد.

یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شمال استان خوزستان برگزاری نخستین نشست مجازی انجمن قصه‌گویان مراکز فرهنگی هنری کانون ویژه‌ی بزرگ‌سالان بود.

در این نشست مجازی، علیمراد خرمی مدرس قصه‌گویی، از استان مازندران به‌عنوان میهمان ویژه‌ حضور داشت.

خرمی در این نشست، به موضوعات قصه و قصه‌گویی، انواع قصه، تفاوت بین افسانه و اسطوره، تعریف حکایت‌های تمثیلی و اخلاقی، قصه‌های زنجیره‌ای و متل‌ها پرداخت.

در بخش دوم و پایانی این برنامه مجازی، مدرس این نشست به پرسش‌ها و چالش‌های ذهنی شرکت‌کنندگان در زمینه قصه‌گویی پاسخ داد.

گفتنی است: انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شمال استان خوزستان در بخش نوجوانان با حضور 114 نفر و در بخش بزرگ‌سالان با حضور 146 نفر در حال برگزاری است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =