شمایل گردانی و پیکر گردانی درانجمن قصه گویی لرستان بررسی شد

انجمن قصه گویی استان لرستان نشست تخصصی خود را با حضور بهزاد پاکدل قصه گو، شاهنامه خوان، کارگردان، بازیگر، نویسنده و پژوهشگر لرستانی برپاکرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، نشست تخصصی انجمن قصه گویی استان با حضور استاد بهزاد پاکدل« قصه گو، شاهنامه خوان، کارگردان،بازیگر، نویسنده و پژوهشگرلرستانی برگزارشد.
دراین نشست قصه گویی سنتی با موضوع های شمایل گردانی و پیکر گردانی از سوی استاد پاکدل تشریح شد و وتاریخچه نقالی، پرده خوانی ...   مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
براساس این گزارش: درابتدای این نشست مجازی ، بهزاد پاکدل تاریخ دیرین پیدایش نقالی، پرده خوانی، پیکرگردانی و شمایل گردانی را بیان داشت و گفت: ریشه واقعی شمایل گردانی به هزاران سال قبل برمی گردد که در هر دوره ای فراخور شرایط فکری و اجتماعی، نمود خاص خود را داشته است.
وی افزود: اولین مدارکی که در خصوص شمایل گردانی می توان به آن اشاره کرد، به قبل از دوران، ساسانیان و دوران اشکانیان بر می گردد هرچند که پیکرگردانی تاریخ آن به عبارتی به هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح برمی گردد.
 پاکدل با بیان این نکته که پیکرگردانی برگرفته از المانها و نمادهایی از افسانه ها و اسطوره ها ایرانی است و پیکرگردانی بسیار کهن تر و قدیمی تر از شمایل گردانی است  اظهارداشت: شمایل گردانی معمولا به منظور داستان گویی، افسانه سرایی و قصه گویی استفاده می‌شد ولی به مرور زمان رنگ بوی دیگری به خود گرفت و در دوران صفوی شمایل گردانی را به عنوان پرده‌خوانی معرفی کردند.
این هنرمند لرستانی عنوان داشت: هرچند صورت گردان، شمایل گردانی و پرده‌خوانی اسم های متفاوتی است که بر این هنر گذاشته اند که به نوعی نقالی است، ولی در واقع منظور همان شمایل گردانی یعنی (گفتگو و سخن گفتن) است که  بعد از اسلام به روایت گویی و داستان‌سرایی وخطابه بیان می شود.
 پاکدل درادامه گفت: نقالی وشمایل گردانی به عنوان نمایش های مذهبی، دینی مربوط به واقعه عاشورا، امام حسین (ع) و یاران با وفایش و نیز وصف پیامبر اکرم(ص) و ائمه را در بر می گرفت و تصاویر ترسیم شده برای نمایش گردانی و پرده خوانی گاهی ده ها داستان را در درون خود جای می دادکه نقاش و شمایل گردان بوسیله آن مفاهیم را به مخاطب منتقل می کردند.
مدرس این کارگاه در ادامه به نوع نقاشی ها، اندازه های پرده های نقالی و پرده خوانی ها اشاره کرد و در خصوص اجراها نیز مطالبی را بیان داشت.
دربخش پایانی این نشست تخصصی شرکت کنندگان سوالات خود را در حوزه ویژگی های شمایل گردانی و پیکرگردانی وامروزی کردن آن، نقش آن در قصه گویی سنتی مطرح کردند و میهمان برنامه به آنها پاسخ داد.
گفتنی است: انجمن قصه گویی لرستان دراین نشست میزبان اعضای فعال، نمایندگان قصه گویی استانهای مختلف کشور و الهام دارابی رییس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =