مطالعه کردن در هنر، دیدن و مشاهده جست وجو گرایانه است

۵۰ عضو انجمن عکاسان نوجوان کانون هرمزگان در نخستین نشست تخصصی این انجمن با عنوان "عکاسی خلاق" شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ با حضور مامک یحیی پور رئیس گروه هنرهای تجسمی کانون کشور نخستین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان کانون هرمزگان  برگزار شد.

در این نشست تخصصی که به  صورت  مجازی برگزار می شد بیش از ۵۰ نفر از اعضای انجمن عکاسان و رابطین عکاسی مراکز فرهنگی و هنری حضور داشتند.

در ابتدای این نشست یحیی پور  به روند شکل گیری انجمن عکاسان نوجوان در راستای اهداف کانون پرورش فکری و در معاونت فرهنگی کانون به دبیری دکتر علیرضا کریمی صارمی اشاره کرد.

وی افزود: در دنیای امروز عکاسی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای ارتباطی به حساب می‌آید که نقش مهمی در معرفی و تصویرسازی از وقایع و رویدادها، دستاوردها و حتی شکل‌دهی به سبک زندگی و الگوسازی آن دارد.  

رییس گروه هنرهای تجسمی کانون اظهار داشت:گسترش امکان استفاده از عکس با فراگیر شدن گوشی‌های دوربین‌دار، پدیده‌ای جدید در هنر عکاسی ایجاد کرده که با توجه به اثرگذاری این ابزار در شبکه‌های اجتماعی، آموزش صحیح عکاسی اعم از آموزش‌های تخصصی و فنی و آموزش‌های فرهنگی خوب دیدن و خوب عکس گرفتن را ضروری می‌کند.

کارشناس انجمن عکاسان نوجوان اعلام کرد:‌بر این اساس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور کشف و پرورش استعدادهای عکاسی، با استفاده از نظرات اساتید فن، اقدام به تشکیل انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرده است. تشکلی عضو محور، متشکل از اعضا نوجوان و اعضاء ارشد علاقمند مراکز فرهنگی هنری که تحت سیستم آموزشی منظم و هدفمند قرار گرفته و با نگاهی خلاق و جستجوگر به کسب مهارت عکاسی می‌پردازند.

یحیی پور پس از تشریح اهداف و سیاست های انجمن عکاسان نوجوان تعریفی از خلاقیت را ارائه کرد و اظهار داشت: خیال پردازی زمینه خلاقیت است و از آن جایی که عکاسی از اهمیت خاصی در رشد تفکر و نگاه خلاقانه نوجوانان دارد و با تکنولوژی همراه هست، می تواند در جذب و حفظ نوجوانان مؤثر باشد.

وی افزود: همچنین عکاسی می تواند پیش زمینه ی مناسبی برای رشته های دیگر هنری مانند، پویانمایی و فیلم سازی باشد.  

یحیی پور گفت: در حال حاضر انجمن عکاسی در مراکز ۳۰ استان با حضور نوجوان علاقمند تشکیل شده است و شاهد رشد کمی و کیفی قابل توجه ای در این رشته بوده ایم و این مهم را مدیون تلاش مربیان در کشف و پرورش استعدادهای نوجوانان هستیم.

در همین رابطه یحیی پور اعلام کرد: از شروع کار انجمن ۶ مهرواره غیر رقابتی عکس برگزار شده است و ره آورد این مهرواره آثار زیبا و خلاقانه ای است که به دبیرخانه رسیده است و همچنین عکس‌های منتخب در بخش گالری تصاویر سایت کانون مجازی به نشانی kpf.ir در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.  

رییس گروه  هنرهای تجسمی کانون اظهار داشت: همان طور که می دانید، می توانیم از عکاسی به عنوان قوی ترین و یکی از تأثیرگذارترین رسانه های بصری نام ببریم و با توجه به این نکته که، در عصر امروز شبکه وسیع جهانی اینترنت همه جوامع بشری را احاطه کرده است، جوامع با توجه به جذابیت تکنولوژی، خودشان را در مسیر این حرکت قرار دادند.  

یحیی پور با اشاره به اهمیت عکاسی گفت: با مهارت آموزی و فرهنگ سازی، استفاده از این هنر می تواند در بروز خلاقیت ها و افزایش کارکردهای ذهنی و هنری نوجوانان نقش مهمی را ایفا کند.

وی افزود:در این شرایط ضرورت دارد که با برنامه ریزی در حوزه های فرهنگی و برگزاری آموزش های لازم، شیوه ی استفاده صحیح از این تکنولوژی را به نوجوانان آموزش بدهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش افزود: مشاهده جستجوگرانه و  تخیل و خلاقیت رابطه تنگاتنگی با هم دارند و توجه به واقعیت و دنیای پیرامون مان موجب تقویت حافظه بصری ما می‌شود؛ که تخیل می‌تواند بوسیله آن وسعت پیدا کند.

میهمان نخستین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان کانون هرمزگان گفت: در مرحله تخیل کردن، ما فرای واقعیت  قدم می گذاریم و دنیای جدیدی را در ذهن، برای خودمان  می سازیم و اما خلاقیت، وقتی بروز می‌کند که ما توانایی و مهارت به واقعیت رساندن تخیلات خود را برای دیگران به دست بیاوریم تا  بتوانیم تخیل خود را برای دیگران ملموس و قابل درک کنیم.  

یحیی پور گفت: یکی از راه های بسیار جذاب و زیبا، عکاسی کردن است و کسب این مهارت برای بیان افکار و احساساتمان نسبت به دنیای پیرامون مان است؛ پس خوب ببینیم و زیاد مطالعه کنیم تا بتوانیم به ایده های ناب برسیم.

وی در ادامه این نشست تخصصی به انواع شاخه های هنر عکاسی همچون عکاسی طبیعت، عکاسی پرتره، عکاسی مستند، عکاسی خبری و ... اشاره و کارکرد هر کدام را بیان کرد.

یحیی پور ضمن تاکید بر مطالعه کردن، روش مطالعه در هنر را دیدن و مشاهده ی جست و جو گرایانه دانست و گفت: شما می توانید با مطالعه کتاب هایی با موضوع عکاسی، دانش خود را افزایش دهید و با دیدن آثار عکاسی سواد بصری خود را ارتقا بخشید.  

در این نشست شرکت کنندگان به طرح پرسش های خود در زمینه خلاقیت در عکاسی پرداختند و میهمان نشست به سئوالات آنان پاسخ داد.

در پایان این نشست ۶۰ قطعه عکس از انواع و سبک های مختلف عکاسی از طریق فضای مجازی در اختیار شرکت کنندگان نشست تا با بررسی این عکس ها ضمن مشخص نمودن سبک عکاسی به کادر بندی، نور و زاویه دید عکس توجه نمایند.

یادآوری می شود انجمن عکاسان نوجوان کانون هرمزگان در ۱۹ مرداد ماه با حضور پروین پشتکوهی مدیر کل کانون، منصور نعیمی مربی عکاسی دهه ۵۰ کانون و مامک یحیی پور افتتاح شده است.

شایان ذکر است هم اکنون ۷۰ عضو نوجوان و ارشد ۱۲ تا ۲۲ سال انجمن عکاسان نوجوان کانون هرمزگان در این انجمن فعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =