کد خبر: 299200
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
صد و نهمین انجمن ادبی آفتاب

صد و نهمین انجمن ادبی آفتاب، با حضور «نرگس برهمند» شاعر و کارشناس مهمان در پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در این انجمن که به صورت مجازی و با حضور اعضاء نوجوان شاعر برگزار شد اعضاء انجمن ادبی مهتاب شهرستان تربت حیدریه، نیز حضور داشتند.

نرگس برهمند شاعر مجموعه شعر موفق «به دنیا اعتماد کرده‌ام» به نقد و بررسی آثاری از فاطمه نامدار، سیده فاطمه دیانت، آیدا پاکزاد، نگار فرهمند، مرتضی چزکی، زینب نجفی و مهدیه اکبری پرداخت.

برهمند دایره‌ی واژگانی گسترده‌ی فاطمه نامدار را نکته‌ای مثبت در فضاسازی یک دست و یکپارچه‌ی شعر او دانست و نتیجه گیری شاعرانه‌ی او در پایان بندی شعر را تحسین کرد و در ادامه به این شاعر توصیه کرد برای رسیدن به وزن صحیح شعر، به بازخوانی اثرش بپردازد و نسبت به چینش مناسب کلمات در سطرها دقت بیشتری داشته باشد.

برهمند، سپس در نقد اثر «سیده فاطمه دیانت» به نکته سنجی این شاعر نوجوان اشاره کرد و او را شاعری با ذکاوت معرفی کرد که توانسته است با نگاهی هوشمندانه در شعرش از جزء به سمت کل حرکت کند و به مدد نگاه شاعرانه‌اش از عهده‌ی سرایش شعری با مضمون دشوار اجتماعی به خوبی برآید.

شاعر مجموعه غزل «رشته کوه عزیز» افزود: ابتدایی‌ترین کار در سرودن شعر این است که شاعر، حس شاعرانه را پیدا کند و درباره‌اش بنویسد. نوشتن از چیزهایی که در ذات خودشان شاعرانگی دارند به ظاهر کار آسانی است که همزمان دشواری‌های خاص خودش را دارد. چرا که شاعران زیادی درباره‌ی آن سروده‌اند و سختی کار شاعر در چنین موقعیتی این است که دچار تکرار حرف دیگران نشود و از تجربه‌ی خودش بنویسد. برهمند هم چنین نگاه شاعرانه بخشیدن به موضوعات غیر شاعرانه مانند موضوع اجتماعی فقر را کاری مشکل عنوان کرد و گفت: شاعر اگر قصد سرودن از چنین موضوعاتی را دارد باید تلاش کند تا نگاه شاعرانه به کلمات و محتوای اثرش ببخشد و متوجه این نکته باشد که بعضی کلمات به لحاظ معنا و تصویری که ارائه می‌دهند خود به خود قابلیت شعر شدن دارند و از این قاعده مستثنی هستند.

پس از بحثی کوتاه درباره‌ی «ساده نویسی در شعر» توسط برهمند، اثر بعدی که در این انجمن نقد و بررسی شد ترانه‌ای بود از «آیدا پاکزاد». برهمند اثر پاکزاد را اثری دانست که زبانی صمیمی و خیال‌پردازی خوبی دارد اما به لحاظ وزنی نیازمند اصلاحتی است. او پس از ارائه‌ی راهنمایی‌هایی درباره‌ی چگونگی کاربرد زبان محاوره به نقد و بررسی شعر «نگار فرهمند» پرداخت و عنوان کرد: یکی از کارهای شاعران ترکیب سازی است و این کار قوانین خاص خودش را دارد. فرهمند در ساخت ترکیب‌های وصفی و اضافی کمی زیاده‌روی کرده است که این مسئله باعث سردرگمی مخاطب می‌شود.

در ادامه، برهمند شعر «مرتضی چزکی» را نقد کرد و هارمونی بین کلمات و تصاویر را امتیاز ویژه‌ی شعر او برشمرد. نویسنده‌ی کتاب قار قار نارنجی، «زینب نجفی» عضو مهمان، انجمن ادبی مهتاب تربت حیدریه را به خاطر سرودن شعر کودک تشویق کرد و از آن به عنوان تجربه‌ای خوشایند یاد کرد که می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری را برای  این شاعر به دنبال داشته باشد. آخرین اثری که عصر پنج شنبه ۳۱ شهریور ماه در انجمن مجازی آفتاب نقد شد شعری بود از «مهدیه اکبری»، عضو مهمان از تربت حیدریه. برهمند شعر اکبری را شعری دانست که کمی دچار سردرگمی حسی و عاطفی است و در انتقال پیام خود به مخاطب نیازمند بازنگری است و تسلط شاعر در اجرای سلامت وزن را مطلوب ارزیابی کرد. با شعر خوانی صمیمانه‌ی نرگس برهمند صد و نهمین انجمن ادبی آفتاب به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =