نگاهی دوباره به قصه گویی مذهبی در یازدهمین جلسه انجمن قصه گویی کانون خراسان جنوبی

یازدهمین جلسه انجمن قصه گویی شاخه کانون خراسان جنوبی با نگاهی دوباره به قصه گویی مذهبی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، یازدهمین جلسه انجمن قصه گویی شاخه کانون خراسان جنوبی با همراهی فرشته شکوهیان، مربی قصه گو و پژوهشگر کانون استان با نگاهی دوباره به قصه گویی مذهبی به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش فرشته شکوهیان  مدرس این نشست مباحث خود را با تشریح قصه گویی مذهبی و نحوی پرداختن به این نوع از قصه ها آغاز کرد و گفت: وقتی صحبت از قصه مذهبی می شود در واقع با دو نگاه متفاوت به این نوع از قصه گویی نگاه می کنیم. در نگاه اول قصه در خصوص خود پیامبران، اهل بیت و معصومین بیان می شود و در نگاه دوم قصه درباره‌ی سیره ائمه صحبت می کنیم .

وی با اشاره به تفاوت‌های این دو نوع از قصه گویی افزود: وقتی ما در قالب قصه مواردی از قبیل احترام به پدر و مادر ، احترام به دیگران و... صحبت می کنیم یعنی این که در باره سیره ائمه قصه گفته ایم و با توجه به اینکه در این نوع از قصه دست قصه گو باز تر است اغلب قصه گویی های مذهبی در خصوص سیره اهل بیت انجام می‌شود.  

وی  پرداختن به قصه های دینی و مذهبی  را دارای ارزش و اعتبار خاص دانست و افزود: در این نوع قصه گویی، هنر مند قصه گو انتقال و فهم آسمانی ترین کلام و برترین سخن را به عنوان  تکلیف، موضوع خود قرار داده  و به عنوان اشاعه دهنده فرهنگ  آن را  با بیانی هنرمندانه به بندگان پاک و معصوم او یعنی بچه ها می‌رساند.

شکوهیان ادامه داد: از امتیازات این است که این نوع قصه گویی ها پرداختن به شیوه های هنرمندانه و جذاب برای تقویت حس دین‌داری مخاطبان و آموزش مفاهیمی همچون صداقت، راستگویی، نیکی واحسان به هم‌نوعان ،احترام به دیگران ،آموزش مهارت‌های زندگی و پرورش و تعلقات مذهبی است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما به قصه های مذهبی باید به عنوان تکلیف باشد ادامه داد: لازم است با مطالعه منابع مختلف اطلاعات خود را در خصوص قصه کامل کنیم زیرا داستانی که در خصوص یک شخصیت بزرگ ارایه می‌شود نیاز به مطالعه زیاد دارد.

وی با معرفی منابعی، قصه پردازی، استفاده از ابزارها به شیوه درست و توجه به این نکته که ما به عنوان قصه گو منابع مشخص و معتبر از اهل بیت داریم را از راه کارهای این نوع از قصه گویی ها اشاره کرد و ادامه داد: قصه های مذهبی که خود اهل بیت ایفا گران نقش‌های آن هستند باید به عنوان منابع معتبر بیشتر مورد توجه قصه گوها قرار بگیرند.

در ادامه این نشست قصه ای توسط خانم معصومه کاظمی ارائه و ویژگی‌های قصه مذهبی در این قصه مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =