گردهم‌آیی مربیان مسوول، امور فرهنگی، ادبی و هنری کانون استان اردبیل

گردهم‌آیی کارشناسان حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، آموزش‌وتحقیقات با مربیان کانون پرورش فکری استان اردبیل با موضوع ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌ها، در فضای مجازی برگزار شد.

- مباحث مطرح‌شده در نشست کارشناس فرهنگی حوزه یک کانون استان اردبیل

در تاریخ بیست‌ونهم مردادماه ۱۳۹۹ بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در معاونت فرهنگی کانون استان، کارشناس فرهنگیِ حوزه یک از طریق بستر مجازی اسکای روم (Skyroom) گردهم‌آیی را با مربیان مسئول و مربیان فرهنگی مراکز تحت حوزه خود برگزار کرد.

در این نشست، سید جلیل صفوی، کارشناس فرهنگی حوزه یک، به بررسی و تشریح وضعیت و شرایط حاضر مراکز کانون استان، ناشی از اپیدمی ویروس کرونا پرداخته و از مربیان مراکز درخواست نمود که فعالیت‌ها را با ایجاد خلاقیت‌ و هم فکری همکاران، با شرایط موجودِ کشور وفق داده و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سالانه را که گه‌گاه با اعمال تغییراتِ اندکی قابلیت اجرا در فضای مجازی و گروه‌های فرهنگی، هنری و ادبی مراکز را دارند، به انجام برسانند تا در ارزیابی عملکرد پایان سال بازخوردهای مناسبی دریافت کنند.

وی همچنین از مربیان مسئول مراکز خواست تا ضمن مرور دوباره کتاب کار سالانه کانون استان، به اجرای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده استانی نیز مبادرت نمایند و با همکاری نزدیک با مرکز شماره یک کانون شهرستان کوثر که مجری مهرواره «بازی‌های بومی محلی» بوده و با ارسال شیوه‌نامه مراکز استان را به مشارکت دعوت نموده است، همکاری نزدیکی به عمل‌آورند.

مبحث دیگری که در این گردهمایی یک‌ساعته مطرح شد، موضوع برنامه‌ریزی و پیش‌بینی فعالیت‌ها و کیفیت‌بخشی فعالیت‌های مربیان در گروه‌های مجازی مرکز بود. در این خصوص از مربیان مراکز درخواست شد تا با خلاقیت و ظرافت و وسواس خاصی نسبت به تهیه محتواهای فرهنگی باکیفیت و قابل‌قبول برای اعضا، جذب و پایدارسازی و ماندگاری آن‌ها در گروه‌ها و مشارکت در فعالیت‌ها تلاش نمایند. همچنین با جلب مشارکت، نظرخواهی و درگیر کردن اعضا و طرح پرسش‌های مناسب، زمینه مشارکت و حضور فعال آن‌ها را در گروه‌های مجازی امکان‌پذیر نمایند.

ایجاد تعادل در برپایی گپ و گفت صمیمانه با اعضا در گروه‌ها، ارائه و اجرای فعالیت‌ها و محتواهای فرهنگی باکیفیت در گروه‌های مجازی از تأکیدهای کارشناس در این زمینه بود و ذکر منابع مطالب قرار داده‌شده در گروه‌ها و توجه به انجام فعالیت‌های جذاب و متنوعِ کتاب محور در گروه‌های مجازی مراکز از دیگر سفارش‌ها به مربیان مراکز در این گردهمایی بود.

موضوع دیگری که در این گردهمایی به آن پرداخته شد، توجه و دقت در پر کردن برگه‌های ویژه‌ای بود که برای ثبت اعضای جدید و تمدیدی مراکز و همچنین امانت و برگشت کتاب در نظر گرفته‌شده بود و از سوی ستاد به مراکز ارسال‌شده بود. در این خصوص از مربیان خواسته شد تا نسبت به درج صحیح و کامل اطلاعات خواسته‌شده در هر یک از خانه‌های جدول اکسل موردنظر اقدام نموده و از گذاشتن علامت‌های دیگر در خانه‌هایی که اطلاعات مشابه و تکراری دارند، پرهیز نمایند. همچنین دقت کنند تا صفرهای کد ملی و شماره تلفن اعضا در خانه‌های مربوطه درج و قابل‌رؤیت شود.

صفوی ضمن معرفی سامانه جدید آنلاین گزارش‌نویسی مربیان مراکز که اخیراً در حال راه‌اندازی است، از مربیان خواست ضمن ورود به این سامانه، اطلاعات درج‌شده مراکز و مربیان در این سامانه را بررسی نموده و در صورت داشتن مغایرت به کارشناس حوزه اطلاع دهند تا اقدام مقتضی در این خصوص به عمل آید.

کارشناس فرهنگی و رابط جشنواره قصه‌گویی و نماینده انجمن قصه‌گویی کانون استان، به تشریح جزییات بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی که تدوین شیوه‌نامه اجرایی آن مراحل پایانی خود را طی می‌کند و قرار بر این است که امسال به‌صورت کاملاً مجازی برگزار شود، پرداخته و از مربیان مراکز درخواست کرد تا در این جشنواره حضور فعال داشته و از هم‌اکنون نسبت به انتخاب، پرداخت و اجرای قصه‌های ارزشمند و در شأن کانون استان برای این رخداد بین‌المللی اقدام شایسته‌ای به عمل‌آورند.

او از مربیان درخواست کرد تا نسبت به اجرا و ارسال قصه‌های مناسبتی با موضوع محرم و دفاع مقدس نیز اقدام شایسته‌ای انجام دهند.

- مباحث مطرح‌شده در نشست کارشناس فرهنگی حوزه دو کانون استان اردبیل

گردهمایی مربیان مسئول و مربیان فرهنگی حوزه دو کانون استان اردبیل روز چهارشنبه اول شهریورماه سال ۱۳۹۹ با حضور ۱۱ مربی مسئول و ۸  مربی امور فرهنگی به‌صورت مجازی برگزار شد.

ابتدای نشست، فتانه احمدی ‌هادی کارشناس فرهنگی حوزه دو، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و گرامیداشت هفته دولت، از مربیان مسئول و فرهنگی به خاطر تلاش‌های بی‌دریغ در ایام شیوع ویروس کرونا که از اسفندماه سال ۱۳۹۸ در فضای مجازی در قالب پیک امید و کارگاه‌های فرهنگی فعالیت می‌کنند، تشکر و قدردانی شد. سپس موارد ذیل موردبحث و بررسی قرار گرفت.

اصلاح و تغییر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در کتاب کار مراکز؛ به‌طوری‌که برنامه‌های که قابلیت اجرا به‌صورت مجازی داشته باشند در اسرع وقت تغییر و اعلام نمایند و در ادامه به نمونه‌هایی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده مراکز اشاره شد.

با توجه به این‌که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس قرار داریم، تأکید شد در اجرای تمامی فعالیت‌های مرکز این امر مهم در نظر گرفته شود و در پایان سال گزارش مبسوط و مفصل در این خصوص ارائه شود.

در اجرای فعالیت‌ها در کارگاه مجازی حتماً به این نکته توجه داشته باشند که بدون برنامه‌ریزی و به‌نوعی طرح درس در کارگاه‌ها، به اجرای برنامه نپردازند، چراکه سردرگمی و بی برنامه‌گی، در اجرای فعالیت‌ها و پایدارسازی اعضا تأثیر منفی دارد. پس حتماً برنامه‌ریزی ماهانه برای کارگاه‌ها در نظر گرفته شود.

در تولید محتوا برای کارگاه‌های مجازی، مطالعه و دقت لازم لحاظ شود و بعد از رفع نواقص در گروه‌ها بارگذاری شود و فقط صرف تولید اثر نباشد، چراکه این مورد نیز در نگهداری اعضا در کارگاه‌ها نقش مثبت و تأثیرگذار دارد. همچنین مطالب درج‌شده در گروه‌ها از جانب مربی، ابتدا ویرایش و سپس بابیان خود او انجام پذیرد.

اجرای فعالیت‌های کتاب محور برای اعضا و مطالعه مربیان در اولویت کاری قرار بگیرد که در خصوص شرکت پرشور در بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی نیز تأکید شد. همکاری بیشتر با برگزارکنندگان مهرواره‌های استانی مخصوصاً «کوثرانه» و «بازی‌های بومی و محلی» موردبحث و بررسی قرار گرفت

توضیح در مورد نرم‌افزار کتابداری و فضای kpf؛ توضیح در مورد برگه‌های اکسل ثبت‌نام و تمدیدی اعضا و این‌که در پایان هرماه حتماً به این واحد ارسال شود.

توضیح در مورد فرم اکسل امانت کتاب مراکز و نوشتن موارد خواسته‌شده و تأکید بر ارسال فرم در پایان شهریورماه به این واحد جهت تجمیع و ارسال به ستاد مرکزی و در ادامه نشست، در خصوص کارگاه‌های برخط استانی و این‌که مربیان مسئول اگر چنانچه در مرکز خود پتانسیل لازم برای برگزاری کارگاه‌ها ازنظر مربی و امکانات داشتند، اطلاع دهند تا برنامه‌ریزی شود و در پرتال استانی برای ثبت‌نام اعضا بارگذاری شود(۱ تا ۱۵مهر).

همچنین تأکید شد که مربیان و اعضا حتماً حضور منظم در نشست‌های انجمن سرود داشته باشند و در تهیه اثر برای صفحه‌های مجازی این انجمن تلاش کنند.

در پایان توصیه شد جهت تجهیز دستگاه‌های رایانه‌ای مراکز به ویندوز ۷ ، حتماً با واحد فناوری اطلاعات کانون استان در ارتباط باشند و در صورت لزوم با مدیرکل مکاتبه کنند تا مراکز بهتر و آسان‌تر بتوانند در کارگاه‌های آموزشی و گردهمایی‌های آنلاین شرکت نمایند.

- گردهم‌آیی آنلاین مربیان هنری مراکز کانون استان اردبیل

این گردهم‌آیی در فضای مجازی اسکای روم با حضور ۱۷ مربی مسئول و ۱۵ مربی هنری در مورخه ۱۳۹۹/۶/۴ برگزار شد و در دو بخش عمومی و تخصصی به بررسی مسائل کاری و محتوایی مربیان اختصاص یافت.

در بخش اول نشست که با حضور مربیان مسئول و مربیان هنری به‌صورت مشترک برگزار شد؛ داریوش علومی، معاون فرهنگی کانون استان، نکات و موارد لازم در خصوص نحوه پاسخ به فراخوان‌ها، فضاسازی کارگاه‌های هنری، گروه‌های مجازی، ملزومات هنری و کارگاه‌های آنلاین استانی را عنوان کرد و از مربیان مسئول خواست بر این موارد نظارت کافی داشته باشند.

این گردهمایی در بخش دوم خود با محوریت مباحث تخصصی و صرفاً با حضور مربیان هنری به کار خود ادامه داد. معاون فرهنگی استان، در این قسمت، اهمیت و جایگاه تربیت ایرانی و اسلامی در برنامه‌ریزی کارگاه‌های هنری، نحوه جذب اعضا، آرشیو مجازی و تکنیک‌های هنری را تشریح نمود و در پایان به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ گفت.  

- نخستین نشست مجازی فصلی مربیان ادبی کانون استان اردبیل 

نخستین نشست مجازی فصلی مربیان ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل با حضور معاون فرهنگی، کارشناس و مربیان ادبی کانون استان به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این برنامه داریوش علومی، معاون فرهنگی، ضمن تقدیر از مربیان ادبی، در خصوص تلاش در جهت تداوم برگزاری کارگاه‌های ادبی به‌صورت مجازی باهدف ارتقاء دانش کاری و رفع نقاط ضعف و رسیدن به موفقیت تأکید کرد. همچنین حضور فعال مربیان در انجمن‌های ادبی را امری لازم شمرد.

در ادامه این گردهمایی مهدیه علیقلیزاده کارشناس ادبی کانون استان، با قدردانی از تلاش‌ها و همراهی مربیان، به تشریح  مسائل و مباحث تخصصی در خصوص چیستی و چگونگی کارگاه‌های ادبی پرداخت.

وی ضمن تشریح ویژگی‌های طرح و دست‌نوشته خلاق، از مربیان خواست تا طرح‌های خود را با توجه به قابلیت‌های فضای مجازی طراحی کرده و برای جذاب سازی آن به‌منظور جذب و پایدارسازی اعضا تلاش کنند. از دیگر نکات مطرح‌شده در این نشست می‌توان به تهیه طرح درس، توجه به‌نقد آثار اعضا و چگونگی آن و نیز اهمیت اجرای تجربه ادبی اشاره کرد. در این نشست، مربیان ادبی دغدغه‌ها و موارد تأثیرگذار درروند برگزاری کارگاه‌های مجازی را مطرح کرده و در این زمینه به  تعامل و تبادل‌نظر پرداختند.

- نشست نهاد اقدام پژوهی کانون استان اردبیل

به علت شیوع ویروس کرونا در جهان، بالطبع آن در کشور و رعایت تدابیر بهداشتی در این خصوص، نخستین نشست فصلی نهاد اقدام پژوهی کانون استان اردبیل روز سه‌شنبه ۱۱ شهریورماه با محوریت برنامه‌ریزی و سامان‌دهی فعالیت‌های اقدام پژوهی مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل به‌صورت نشست مجازی آنلاین و در محیط اینترنتی اسکای روم«SkyRoom» با حضور اعضا برگزار شد.

مباحث مطروحه باهدف بررسی طرح‌های تحقیق(پروپوزال) مراکز کانون استان و کتابخانه‌های سیار و پستی، در زمینه اقدام پژوهی آغاز شد و اعضای نهاد در خصوص وضعیت کمی و کیفی و ارتقا طرح‌ها اظهار نظر کردند.

چگونگی انتخاب موضوع و عنوان پژوهش در عمل با توجه به وضعیت موجود شیوع ویروس کرونا (شناسایی مشکل، ریشه‌ها و ابعاد آن) و از همه مهم‌تر جذب و پایدارسازی اعضا بالأخص نوجوانان از موضوعات مهم جلسه بود.

تعامل بیشتر کارشناس آموزش و پژوهش با کارشناسان دفتر استان، برگزاری هم‌اندیشی‌ها و دوره‌های مجازی جهت کیفیت‌بخشی فعالیت اقدام‌پژوهی و ارتقای سطح علمی اقدام‌پژوهان ازجمله مباحث مطروحه بود.

گفتنی است، برگزاری نشست مجازی یک‌روزه با رابطان اقدام پژوهی کانون استان و بررسی طرح‌های تحقیق مراکز، انتخاب و تغییر موضوع عناوین با توجه به وضعیت موجود شیوع ویروس کرونا، هدایت، ساماندهی و کاربردی کردن موضوعات باهدف ارتقا فعالیت‌ها در فضای مجازی، از مصوبات جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =