کد خبر: 299564
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
بازدید 178
حضور مدیر کل کانون ایلام در خبرگزاری ایسنا

مدیر کل کانون استان ایلام به دعوت خبرگزاری ایسنا از عملکرد حوزه کودک ونوجوان گفت

ایسنا/ایلام از سال‌های کودکی خودش، می‌گوید: «آنچه در آن دوران به پرورش فکری ما کمک کرد ، کار بود و کار. با دست‌های پینه بسته پدر و نگاه‌های مادر، درس زندگی گرفتیم، بزرگ شدیم، پرورش یافتیم و به شکوفایی رسیدیم، تک‌ زنگ انشایمان خلاقیت بود و دوات و قلم‌نی‌ای‌ که در نیزارهای اطراف خانه می‌ساختیم، برایمان زندگی‌ساز بود.

کار به شکل پررنگی بر کودکی ما سایه انداخته بود اما در این بین ما خودمان کتاب‌های دلخواه را به دست می آوردیم و مدرسه را به عنوان مکانی برای یادگرفتن در دسترس داشتیم و البته برای مدرسه رفتن سختی های زیادی باید تحمل می کردیم از جمله دور شدن از خانواده و...

اما امروز شرایط تغییر کرده است، با وجود امکانات زیاد و رنگارنگ، پرورش دادن  فکر کودکان و نوجوانان کاری سخت است، اما برنامه‌های کانون هم به روز هستند که جای امیدواری است.»

مهدی جمالی با حضور در ایسنا، اظهار کرد: فعالیت کانون فعالیتی فرهنگی و شیرین است چون به کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های امروز و فردای این سرزمین خدمت می‌کند و با ۲۲ مرکز شامل ۱۸ مرکز ثابت و ۳ مرکز سیار و یک کتابخانه پستی و با دارا بودن مجموع ۱۶۵ هزار جلد کتاب که حدود ۳۵ هزار جلد آن مربوط به سیار روستایی و پستی است فعالیت خود را انجام  می‌دهد.

وی گفت: به تازگی ۱۳۱ عنوان کتاب دیگر جدید در طرح تمیم توسط سایر انتشارات برای تقویت این انتشارات و از طرفی تقویت بنیه کتابخانه‌های کانون اختصاص یافته است و امیدواریم  بتوانیم به صورت محدود و با رعایت پرتکل‌های بهداشتی عضو حضوری هم داشته باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز فعالیت مراکز سیار در روستاها  همزمان با آغاز شروع مدارس خبر داد و گفت: از زمان شیوع کرونا کانون هم همگام با سایر دستگاه‌های فرهنگی بیشترین خوراک فضای مجازی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرد و در تابستان ۱۳۹۹ در موضوع انجمن‌های مجازی تاکنون ۱۷ جلسه مجازی با حضور شاعران، نویسندگان و مدیران کل استان‌های دیگر دعوت شد و خوشبختانه مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

جمالی با بیان اینکه ماهانه شش نشست تخصصی در زمینه شعر،داستان،عکس،نمایش،قصه گویی و سرود در کانون ایلام به صورت مجازی برگزار می شود، در این نشست ها تاکنون چهره های مطرح  کشوری و استانی حضور داشته اند.

وی تصریح کرد: افسون امینی، انسیه موسویان ،حسین تولایی، مهرنوش قربانعلی، زهره پریرخ، الهام دارابی، مهناز فتاحی،محدثه حسینی،مریم شفیع زاده،مهدی نورمحمدی و چندین هنرمند دیگر درعرصه استان و کشور برای مربیان و کودکان ونوجوانان کارگاههای تخصصی برگزار کرده اند و علاوه بر این ها کارگاههای تخصصی مجازی درزمینه قصه گویی،شعر و داستان نیز از طرف محمدرضا رستم پور،علیرضا آقایی و علی خانمرادی نیز در دیگر استان های کشور به صورت مدرس مهمان برگزار شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بیان اینکه عکاسی، نمایش ، عکس نوشته از جمله برنامه های کانون در این دوره بود، تصریح کرد: کارگاه‌های خوبی با موضوع سرود توسط استاد مطیعا در این ایام برگزار شد.

جمالی از برگزاری کارگاه های آموزشی جذاب خبر داد و گفت: در این کارگاه‌ها از اساتید برجسته خارج از کانون و هم نیروهای توانمند کانون استفاده شد و شاید یکی از کانون‌هایی باشیم که بهترین کارگاه‌ها را برگزار کردیم.

وی از برگزاری ۱۱ کارگاه آنلاین خبر داد و گفت: قصه گویی‌ سنتی یکی از بهترین کارگاه‌های مورد علاقه دانش‌آموزان است که به جرات می‌توان گفت در احیاء این فرهنگ موفق عمل کرده‌ایم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم در فعالیت‌های کانون از کودکان و نوجوانان امروز پاسدارانی برای هویت ایرانی – اسلامی بسازیم، گفت: در طول تابستان امسال ۶۴ نوع فعالیت فرهنگی ، ادبی و هنری انجام شده است و بیش از ۱۲ هنرمند، موسیقیدان، قصه گو از سراسر کشور به جلسات کانون دعوت شده و استان ایلام در جایگاه کشوری استان ۲۷ بودیم که تا رتبه ۸ از نظری کمی و کیفی صعود کردیم.

جمالی گفت: برگزاری مهرواره زائر یکی از فعالیت‌های فاخر کانون در سراسر کشور مختص به استان ایلام است ر این مهرواره ویژه کودکان و نوجوانان عضو کانون، داستان های خود با موضوع زیارت حرم امام حسین (ع)، عاشورا و اربعین را به دبیرخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ارسال می‌کنند.

وی افزود: دراین مهرواره کربلایی که استان های منطقه دو کشور شامل کردستان، لرستان، همدان، قم، مرکزی، کرمانشاه و ایلام حضور دارند، مربیان، بچه ها و والدین آنها ساکن در این مناطق  می‌‎توانندداستان های خود را از طریق پیام رسان واتساپ به شماره ۴۳۸۷ ۵۸۹ ۰۹۱۸ ارسال کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود: فراخوان دومین مهرواره ادبی زائر امسال با عنوان داستان زائر است که کودکان و نوجوانان منطقه دو کشور داستان های خود را از طریق فضای مجازی به اشتراک می گذارند و قدرت نویسندگی و تخیل شان را محک می‌زنند و در قالب این مهرواره داستان های کوتاهشان دیده و بررسی می شود.

جمالی قصه گویان می توانند با موضوع کلی کربلا و با محوریت کودکان در کربلا، حضرت امام حسین(ع) و یاران شهیدش در کربلا، ظهر عاشورا، علمدار کربلا و از زبان مشک داستان سرایی کنند و با استفاده از گوشی همراه از قصه گویی خود فیلم برداری و اثرشان را به دبیرخانه انجمن قصه گویی ارسال کنند،گفت: قصه گویان داوطلب تا هفتم مهرماه ۹۹ برای ارسال قصه هایشان فرصت دارند و پس از آن با انتخاب بهترین قصه های شرکت کننده از برگزیدگان تجلیل خواهد شد و تمام قصه ها نیز در برنامه رادیویی قصه های ایرانی پخش می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان از تهیه اولین دستگاه ساخت انیمیشن در استان خبر داد و گفت: اولین انیمیشن اختصاصی استان نیز ساخته شده است.

جمالی درباره کانون زبان ایران، هم تصریح کرد:  یکی از بخش‌های مهم و علمی است که نردیک ۱۴۰۰ زبان آموز داشت اما بعد از شرایط کرونا ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به صورت مجازی زبان‌اموز دارد که زبن‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسه را آموزش می‌دهد و اساتید مهمان و مبرزی دارد و پذیرای کودکان و نوجوانان علاقمند است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای فعالیت در بخش های حاشیه شهر در مناطقی مانند سبزی آباد است که بسیاری از امکانات آن را امده کرده‌ایم و در صورت عادی شدن اوضاع برنامه‌های حضوری برای کودکان و نوجوانان مناطق بان‌برز، بانبور و کارخانه نمک برگزار خواهد شد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: در همه شهرستان‌ها به جز شهرستان‌های هلیلان و ملکشاهی مراکز کانون مستقر است و خیلی تلاش کردیم که ساختمان یا حتی زمینی اختصاصی برای کانون در این شهرستان‌ها تهیه کنیم اما موفق نشده‌ایم اما برای این مناطق مراکز سیار فعال خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه داد: در بحث عمرانی از فرمانداران سراسر استان تقدیر می‌کنم، چون اعتبارات خوبی به کانون دادند  و کارهای عمرانی بسیار خوبی صورت گرفت و همه مراکز رنگ آمیزی شده و  به سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب مجهز شده‌اند.

جمالی تصریح کرد: تجهیز مراکز  ایوان و سرابله نیز به مناقصه گذاشته‌ شده‌اند که امیدواریم هر چه زودتر شاهد انجام کارهای خوبی در این مراکز جهت آسایش فرزندان این شهرستان‌ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =