بدون راهنمایی مربی، کودک سال‌ها در سطح ثابتی از خلاقیت باقی می‌ماند

سارا صالحی، کارشنای هنرهای تجسمی کانون فارس در تازه‌ترین نشست مجازی مربیان هنری کانون استان که با موضوع «تجزیه و تحلیل آثار نقاشی کودک و نوجوان» برگزار شد گفت: بدون تشویق و راهنمایی مربی خردمند، کودک سال‌ها در سطح ثابتی از خلاقیت باقی می‌ماند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، به گفته‌ی صالحی، تجزیه و تحلیل آثار نقاشی کودکان و نوجوانان، بررسی معیارها و نکاتی است که موجب انتخاب آثار شده و چگونگی نگاه یک مربی به آثار کودک و نوجوان را نشان می‌دهد.

به گفته‌ی او، اگر مربی هنری این معیارها را بشناسد، می‌تواند بگوید چه اثری مناسب است و کودک به چه راهنمایی‌هایی نیاز دارد.

این کارشناس هنری در ادامه معیارهای تجزیه و تحلیل آثار کودکان را برشمرد و گفت: نکته مورد توجه و مهم این است که نقاشی باید اثر خود عضو باشد. خلاقیت، ترکیب‌بندی، انتخاب رنگ، تکنیک، سن و ارتباط اثر با موضوع از دیگر معیارهایی بود که برای تجزیه و تحلیل آثار کودکان مورد گفتگو قرار گرفت.

صالحی در ادامه گفت: در تمام کشورها، کودکان به یک شکل طراحی می‌کنند. از خط‌خطی کردن شروع و به سمبل‌های ساده می‌رسند و تا تفسیر طبیعی و خاص پیش می‌روند. کودکان این کارها را به‌طور غریضی انجام می‌دهند. در واقع نقاشی کودک، نقاشی کودک است اما همیشه هم هنر نیست.

به گفته‌ی کارشناس هنرهای تجسمی کانون فارس، کودکانی که دارای تخیل، احساس، دید وسیع و حضورذهن سریع هستند و تجربیات و واکنش‌هایشان را با احساسی منظم و اصولی از طریق طراحی و ساخت کمپوزیسیونی بیان می‌کنند خالق «هنر» هستند. آن‌چه در این میان مهم است و  تقریبا در تمام کتاب‌های معاصر در مورد آموزش هنر به کودکان شاهد تأکید بر آن هستیم، وظیفه مربی است که به کودکان کمک کند تا چیزی برای گفتن،کشیدن، چاپ، مجسمه‌سازی و ... داشته باشند و به تجربیات جدیدی دست بزنند. زمانی‌که کودک برای خلق نقاشی یا هر اثر هنری راهنمایی می‌شود، مورد تشویق قرار می‌گیرد تا ارزیابی‌های زیباشناسانه‌ای هم از کارش انجام دهد و این کار کمک می‌کند معیارهای سلیقه و تشخیص، در او پیشرفت کند. بهتر است مربی هنری از همان ابتدا درباره اصول نقاشی با کودک در حال رشد صحبت کند اما برای این‌کار باید اصطلاحات هنری ساده‌تری همچون: استفاده از رنگ‌های تیره و روشن، ایجاد اشکال بزرگ و کوچک، تکرار پی‌درپی چیزی برای ساختن نقش و استفاده از چیزهایی‌که در پرکردن فضا باهم متناسب باشند را به جای طراحی و ساخت کمپوزیسیونی و ... مورد استفاده قرار دهد.

صالحی خطاب به مربیان گفت: بدون تشویق و راهنمایی مربی خردمند، کودک سال‌ها در سطح ثابتی از خلاقیت باقی خواهد ماند؛ تسلط او بر ترکیب‌بندی، شناخت رنگ، تکنیک و ...بدون تغییر مانده و به احتمال زیاد تنزل خواهد کرد و سرانجام به دل‌سردی، ناتوانی و بی‌علاقگی او می‌انجامد.

این نشست هنری با نقد و بررسی چند اثر نقاشی کودکان و نوجوانان پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =