پیام مدیرکل کانون خراسان‌رضوی  به مناسبت هفته ملی کودک

هم‌زمان با نخستین روز هفته ملی کودک، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، با ارسال پیامی این مناسبت ملی را گرامی داشت

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان در پیام خود بیان داشت: روز جهانی کودک را زمانی برگزار می‌کنیم که اوضاع جهان متفاوت شده است. شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن، شکل زندگی و ارتباطات را عوض کرده است. روز جهانی کودک را در فضای مجازی برگزار می‌کنیم و آن را گرامی می‌داریم و فراموش نمی‌کنیم که حقوق کودکان باید فریاد زده شود هر چند نمی‌توانیم در کنار هم جمع شویم.

امسال روز جهانی کودک با ایام محرم و اربعین سید شهدا نیز همزمان شده است. اجازه بدهید سخنم را با دو فراز از فرمایشات مقام معظم رهبری ادامه بدهم که فرمودند:

«اگر مسؤولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله‌ی کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال می کنم خیلی از آنهایی که مسؤلند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند.» همچنین «اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این صدوپنجاه سال، دویست سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر می کنیم؛ اگر اینها برایمان مهمّ است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت می دهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، درباره‌ی آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم.»

این سخن پر محتوا همان است که دلواپسی و نگرانی امروز ماست. شکل جدید استعمارگری، کودکان را هدف قرار داده است تا ریشه ها و باورهای خود را فراموش کنند. همان اتفاقی که در واقعه کربلا رخ داد.

کودک و نوجوان امروز اگر متصل به فرهنگ دینی و ملی خود نباشد آینده‌ای را نخواهد ساخت. این مهم بر عهده تمامی ما متولیانی است که در حوزه کودک و نوجوان قدم گذاشته‌ایم و به جد دلواپس آن هستیم.

بدون تردید کودکان باید در محیط امن و آرام و بدون دلهره و دلواپسی رشد کنند. تردیدی نیست که نباید اجازه دهیم وحشت بیماری، محرومیت و فقدان بر سر زندگی کودک سایه بیندازد.

این آرزوی همگان است که جنگ و کینه‌توزی و زیاده خواهی تمام شود و سایه شومش را از سر کودکان بردارد تا در دنیای رنگارنگ و شاد خود بالنده شوند.

آموزش و پرورش رایگان، بازی و شادی، آرامش، غذای سالم، آب و هوای پاک و جهانی به دور از انواع تهدید، حق هر کودک است.  

با نظر به تمامی حقوق اولیه کودک، شعار امسال را تکرار می کنم که «آینده را باید ساخت» و این آینده آن گاه ساخته می‌شود که کودکان امروز در سایه فرهنگ انسانی و غنی دینی و ملی خود رشد کنند. این مهم هر چند وظیفه سنگین و خطیرش برعهده ما متولیان کودک است اما بی شک شامل همگان خواهد شد چرا که سرنوشت و آینده کودک با تمامی جامعه پیوند خواهد خورد. بر عهده خود و همگان می‌دانم که در بازیابی و انتقال هویت به کودکان و نوجوانان در شکل‌های نوین و متنوع کوشا باشیم. به یاری خداوند و دوشادوش یکدیگرتلاش می‌کنیم که دست‌های کودکان این سرزمین پر از روشنی و امید و نور باشد تا فردایی زیبا را به ایران عزیز هدیه کنند.

امروز از سرزمین آفتاب و سربلندی، خطه‌ای که منسوب به هشتمین امام مهر است؛ این روز ارزشمند را به همه کودکان سرزمینم، شادباش و تبریک می گویم و آرزو می‌کنم کودکان در سلامت جسم و روان بالنده شوند و همه مردم دنیا با عشق و امید، برای برآوردن حقوق مسلم و اولیه کودکان تلاش کنند.

ابراهیم زره‌ساز

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =