حضور ۲۷ کشور از ۵ قاره جهان در مسابقه دست‌های پاک

مسئول دبیرخانه جشنواره دست‌های پاک گفت: از اسفند ماه سال گذشته که فراخوان مسابقه بین‌المللی دست‌های پاک آعلام شد حدود ۹۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، سهراب خواجه نژاد مسئول دبیرخانه جشنواره دست‌های پاک بیان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز کنترل عفونت بیمارستان‌های دانشگاه ژنو سوییس به‌عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در ایمنی بیمار اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی بین‌المللی ویژه کودکان و نوجوانان با نام دست‌های پاک نجات بخش زندگی با هدف فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت فردی و جمعی کرد.

خواجه نژاد افزود: از زمان فراخوان که کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۸ سال می‌توانستند در مسابقه نقاشی دست‌های پاک نجات بخش زندگی شرکت نمایند حدود۹۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی اظهار داشت: ۲۳۰ اثر از ۲۷ کشور از قاره آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا و استرالیا دریافت کردیم که نشان دهنده استقبال خوب شرکت کننده‌های جهانی است.

مسئول دبیرخانه جشنواره دست‌های پاک در خصوص علت تعداد بالای آثار رسیده گفت: برخی از سایت های بین‌المللی تخصصی نقاشی کودک این فراخوان را در سایت های خود بارگذاری و به اطلاع مردم خود رسانده بودند.

داور جشنواره دست‌های پاک افزود: دسته بندی و ویرایش آثار دریافت شده حدود یک ماه به طول انجامیده و امروز مرحله پایانی داوری آثار است.

وی با بیان اینکه ارتباط ما با ۹ داور این مسابقه به دلیل شرایط کرونا مجازی و از طریق اسکای روم صورت می‌گیرد؛ گفت: مرحله پایانی پروژه در حال انجام است که در مرحله اول پایش ۱۵۰۰ اثر انتخاب و حدود ۳۰۰اثر در  نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار می‌گیرد.

خواجه نژاد بیان کرد: از این ۳۰۰ اثر برگزیده تعدادی برنده مدال طلا، نقره، برنز و بخشی دیگر دیپلم افتخار دریافت می‌کنند. همچنین به برگزیدگان این مسابقه در بخش ملی دیپلم افتخار، نشان مسابقه، دوچرخه و کتاب آثار برگزیده و در بخش بین‌الملل دیپلم افتخار، نشان مسابقه و کتاب آثار برگزیده اهداء می‌شود.

وی در خصوص کیفیت آثار رسیده گفت: آثار رسیده متنوع بوده است اما تمرکز داوران برای آثار برتر تاکید بر ایده در نقاشی بچه ها و در مرحله بعد مساله تکنیکی و فنی لحاظ می‌شود.

مسئول دبیرخانه جشنواره دست‌های پاک با اشاره به ایده‌های جذاب برخی از شرکت کننده‌ها در اثر خود، گفت: ایده‌هایی در برخی از این آثار مشهود بود که اگر رعایت کنیم از بسیاری از پیچیدگی ذهنی ما در مسئله رعایت بهداشت کاهش پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: در انتخاب آثار در مرحله اول بیشتر ایده اهمیت داشت‌ و داوران ایده‌های خلاقانه تر را انتخاب کردند و در نهایت آثاری که هم ایده و هم بحث اجرا خوب بوده باشد برگزیده خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان ۴ الی ۱۸ سال مجاز به شرکت در مسابقه بودند، بیان کرد: بر اساس فراخان، آثار رسیده دسته‌بندی و هر گروه سنی مجزا بررسی شد و به خاطر همین دقت بالا، پروسه بررسی طولانی شد.

خواجه نژاد با بیان اینکه در بررسی آثار تفاوتی بین ایران و کشورهای دیگر وجود ندارد و به صورت یکسان دادری می‌شوند؛ گفت: در بخش بین المللی آثار رسیده نیز جدا داوری نشدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =