گفتمان کتاب، زبان توسعه و گفتمان عدم انفعال است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی روز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه در گفتگویی اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، محوری‌ترین و مهم‌ترین فعالیت کانون بوده و تعدادی از فعالیت عمومی و مهم کانون مرتبط با کتاب است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده با اشاره به بازنگری کانون در تقسیم‌بندی گروه‌های مختلف سنی تحت پوشش که بیشتر در حوزه کتاب نمود خود را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در بازنگری اخیر این سازمان گروه‌ مخاطبان شامل:(۰+ نوزاد،۲+ نوگام،۴+ نوباوه،۷+ نوجوان،۹+ نونهال،۱۲+ نونگاه،۱۵+ نوجوان و اولیای تربیتی، مربیان و پژوهشگران) و تعداد فعالیت‌های کانون از ۴۴ فعالیت به ۶۲ فعالیت افزایش یافت که ۸ فعالیت عمومی و مهم مربوط به کتاب است.

احدزاده بابیان اینکه کتاب، آسیب‌ها و اثرات منفی فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را ندارد، افزود: خواندن کتاب‌های مفید و سودمند، کودکان و نوجوانان را بیمه فرهنگی می‌کند و باعث افزایش خلاقیت و رشد هوشی و از همه مهم‌تر اینکه منجر به توسعه مهارت‌های روان‌شناختی در جهت تقویت و قدرت حافظه می‌شود و نهایتاً اینکه مهارت‌های فکری، نگارشی و ارتباطی را بهبود می‌بخشد.

مدیرکل کانون استان اردبیل وظیفه رسانه‌ها، متولیان و خانواده‌ها را در ترویج و تبیین فرهنگ کتاب‌خوانی مهم دانسته و اضافه کرد: باید تلاش‌ها در این حوزه صدچندان شود و کتاب در سبد خانواده‌ها ارزشی بیش‌ازپیش داشته و اهمیت کارهای فرهنگی و نویسندگی بهبود یابد تا زبان کتاب که گفتمان صلح و دوستی است، فزونی یابد.

او ادامه داد: مهم‌ترین ابزار و رسانه باسوادی، کتاب است و اگر به دنبال تغییر هستیم دیگر مهارت خواندن و نوشتن یا سواد کامپیوتر برای این تغییر کافی نیست و باید نقش و جایگاه کتاب و فرهنگ مطالعه در حدی فزونی یابد که در زندگی شهروندان تغییراتی برای دانستن، عمل کردن، زندگی کردن و باهم زندگی کردن ایجاد شود.

این مدیر فرهنگی با تأکید به اینکه در کنار تمام علل و مشکلاتی که منجر به کاهش میزان نرخ مطالعه در جامعه شده، باید خودتحریمی در حوزه کتاب را شهروندان از بین ببرند، تصریح کرد: گفتمان کتاب، گفتمان عدم انفعال است که می‌گوید هیچ‌کس تنها نیست و باید بن‌بست‌ها را به کوچه باز تبدیل کرد و رمز توسعه‌یافتگی هم در همین امر مهم نهفته است.

احدزاده در خصوص برنامه‌های هفته کتاب نیز گفت: کتاب در این نهاد همیشه در اولویت بوده و این هفته فرصتی است برای ترویج و تبیین فرهنگ کتاب‌خوانی که برنامه‌های مختلفی در سطح استان پیش‌بینی‌شده و شامل؛ اجرای مسابقه کتاب‌خوانی با همکاری روابط عمومی استانداری از کتاب «کاروان دانایی» متمرکز بر سرنوشت کتاب پس از اسلام در ایران برای نسل کودک و نوجوان استان، تقدیر از کتاب‌خوانان برتر استان، انجام فعالیت‌های مربوط به کتاب، رونمایی و نقد کتاب و... است.

او با اشاره به اینکه از هفته کتاب سال قبل تا سال جاری، بیش از ده نویسنده استانی موفق به تولید اثر در حوزه کودک و نوجوان شده‌اند، اضافه کرد: مجموعه آثار محمد سیمزاری با کتاب «قصه‌های قرآنی»، ماهرخ سپهوند با کتاب «قهرمان من تویی»، حبیب یزدانی با کتاب‌های «بچه‌های کرونا» و «جنگل روح زمین»، عباد ممی‌زاده با کتاب‌های «تک گؤز»، «تولکو- تولکو تونبه‌کی» و «رویانین ناغیلی»، داوود حجازی با تولید کتاب شنیداری«یک موجود خیلی عجیب» از انتشارات کانون، فاطمه حقی عضو ارشد کانون با ترجمه اثر «از قصه‌ها می‌آید»، هانیه آقامحمدیان عضو نوجوان کانون با نوشتن «داستان نفس»، مؤسسه نور مبین با کتاب «آیه‌های نور» ، فاطمه رضایی و همکارانش با کتاب‌«دندان شیری»، نازیلا حسین‌پور با کتاب «آی اوغلی»، داریوش علومی با کتاب «از اسفریس تا هشت‌بهشت» و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کتاب «بهاری‌تر از بهار» از آن جمله است.

احدزاده در خاتمه این گفتگو بابیان شعار هفته کتاب و کتاب‌خوانی امسال با عنوان دانایی؛ مانایی، اظهار داشت: برنامه‌های ارتقایی و آموزشی متناسب با این هفته هم با دعوت از متخصصان و چهره‌های شاخص ادبیات کودک و نوجوانان در قالب کارگاه‌های آموزشی خاص انجمن‌های ادبی کانون استان (شعر و داستان) برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =