نویسنده کشوری تجربه های نوشتن را در اختیار بچه های کانون ایلام گذاشت

دکتر نگین صدری زاده نویسنده توانای عرصه کودک ونوجوان با حضور در انجمن ادبی مجازی کانون استان ایلام در شهرستان مهران،بیست و دومین نشست انجمن ادبی مجازی کانون ایلام را رقم زد

به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب خوانی،دکتر نگین صدری زاده نویسنده توانای عرصه کودک ونوجوان با حضور در انجمن ادبی مجازی کانون استان ایلام در شهرستان مهران،بیست و دومین نشست انجمن ادبی مجازی کانون ایلام را رقم زد و ضمن صحبت هایی مفصل درباره اصول داستان نویسی و نوشتن یک کتاب خوب،به نقد و بررسی داستان های کودکان ونوجوانان ایلامی پرداخت.این  نویسنده و پژوهشگر کارشناس استان تهران، در پیشنهادهای خود به نکاتی مانند توجه به راوی و ریتم داستان و همچنین وبحران و  کشمکش  در داستان،عنصر شخصیت پردازی ودرون مایع داستان پرداخت و افزود: باتوجه به این که پرداختن به محیط زیست درداستان های اعضای مهران دیده میشود  و مولفه و جهان‌بینی اعضا نسبت به محیط زیست بیشتر است 
 توجه به پیرنگ درداستان و رابطه علی ومعلولی  وزنجیره اتفاقات درداستان وپرهیزاز مستقیم گویی و توجه به پیچیدگی در داستان جهت اندیشه مخاطب وخواننده بسیار مهم است .در پایان نیر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و توجه اعضا به مقوله محیط زیستی در داستان هایشان ،،کتاب «یادگاری با پلنگ مرده » سروده محمد ضا رستم پور را معرفی کرد و این کتاب را سرشار از اندیشه وتلنگر دانسته و منبع خوبی جهت آمادگی برای نوشتن یک داستان بر شمرد.
دکتر نگین صدری‌زاده  زبان و ادبیات فارسی خوانده‌ است.دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران و دوره کارشناسی ارشد را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مقطع دکتری را در دانشگاه شهید باهنر گذرانده‌ و نزدیک به ۱۴ سال هست که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحربه های ارزنده اش را در اختیار کودکان و بزرگترها می گذارد و در حوزه رشد تفکر  و پرورش‌مهارت‌های زندگی با بهره‌مندی از  ادبیات داستانی کودک و نوجوان  نیزفعالیت می‌کند. خودش می گوید:مهم‌ترین ابزار من  اسطوره‌ها و قصه‌ها، ادبیات داستانی که فرصتی برای اندیشیدن و تفکر درباره انسان بودن را مهیا می کند. جهان را می‌کاود و هستی را بازآفرینی می‌کند.  به نظرم ادبیات کودک و نوجوان به ویژه ادبیات داستانی کودک و نوجوان به خوبی می تواند بستری برای انتشار صداها و دیدگاه‌های مختلف، اندیشیدن و آفرینش فراهم کند. همچنین ادبیات، به کودکان و نوجوانان فرصت می‌دهد تا با برخورداری از حظ ادبی و پرورش عاطفه و خیال،  دارای دیدگاهی انسانی و جهانشمول نسبت به خود و جهان اطراف‌شان باشند. بنابراین توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد دوران کودکی،شایسته‌است نسبت به آموزش مهارت های زندگی و پرورش تفکر فلسفی اهتمام بیشتری شود. 
 این نویسنده توانا درباره حضورش در نشست ادبی کانون ایلام نیز می گوید:در فرصتی که در کنار دوستان خوب استان ایلام بودم با آثاری مواجه شدم  که رویکرد محیط زیستی داشتند.  دوستان نوجوان انجمن مهران اهمیت  طبیعت و محیط زیست را دریافته و  این نگاه انسانی به جهان  را در آثارشان به خوبی بازتاب داده‌بودند. احترام  نوجوانان به طبیعت، بارقه‌ای است از جنس امید به فردای بهتر و روشن و   بیانگر دغدغه و تلاش  مربیان و مسئولان انجمن.
اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن  بیش از  هشت انجمن مجازی و 60 کارگاه مجازی  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است 
در فصل جاری پاییز امسال کانون ایلام علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت و سیار خود، هشت کارگاه تخصصی را نیز به صورت برخط و شهریه ای در حال اجرا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =