به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب خوانی،دکتر نگین صدری زاده نویسنده توانای عرصه کودک ونوجوان با حضور در انجمن ادبی مجازی کانون استان ایلام در شهرستان مهران،بیست و دومین نشست انجمن ادبی مجازی کانون ایلام را رقم زد و ضمن صحبت هایی مفصل درباره اصول داستان نویسی و نوشتن یک کتاب خوب،به نقد و بررسی داستان های کودکان ونوجوانان ایلامی پرداخت.این نویسنده و پژوهشگر کارشناس استان تهران، در پیشنهادهای خود به نکاتی مانند توجه به راوی و ریتم داستان و همچنین وبحران و کشمکش در داستان،عنصر شخصیت پردازی ودرون مایع داستان پرداخت و افزود: باتوجه به این که پرداختن به محیط زیست درداستان های اعضای مهران دیده میشود و مولفه و جهانبینی اعضا نسبت به محیط زیست بیشتر است
توجه به پیرنگ درداستان و رابطه علی ومعلولی وزنجیره اتفاقات درداستان وپرهیزاز مستقیم گویی و توجه به پیچیدگی در داستان جهت اندیشه مخاطب وخواننده بسیار مهم است .در پایان نیر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و توجه اعضا به مقوله محیط زیستی در داستان هایشان ،،کتاب «یادگاری با پلنگ مرده » سروده محمد ضا رستم پور را معرفی کرد و این کتاب را سرشار از اندیشه وتلنگر دانسته و منبع خوبی جهت آمادگی برای نوشتن یک داستان بر شمرد.
دکتر نگین صدریزاده زبان و ادبیات فارسی خوانده است.دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران و دوره کارشناسی ارشد را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مقطع دکتری را در دانشگاه شهید باهنر گذرانده و نزدیک به ۱۴ سال هست که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحربه های ارزنده اش را در اختیار کودکان و بزرگترها می گذارد و در حوزه رشد تفکر و پرورشمهارتهای زندگی با بهرهمندی از ادبیات داستانی کودک و نوجوان نیزفعالیت میکند. خودش می گوید:مهمترین ابزار من اسطورهها و قصهها، ادبیات داستانی که فرصتی برای اندیشیدن و تفکر درباره انسان بودن را مهیا می کند. جهان را میکاود و هستی را بازآفرینی میکند. به نظرم ادبیات کودک و نوجوان به ویژه ادبیات داستانی کودک و نوجوان به خوبی می تواند بستری برای انتشار صداها و دیدگاههای مختلف، اندیشیدن و آفرینش فراهم کند. همچنین ادبیات، به کودکان و نوجوانان فرصت میدهد تا با برخورداری از حظ ادبی و پرورش عاطفه و خیال، دارای دیدگاهی انسانی و جهانشمول نسبت به خود و جهان اطرافشان باشند. بنابراین توجه به ویژگیهای منحصر به فرد دوران کودکی،شایستهاست نسبت به آموزش مهارت های زندگی و پرورش تفکر فلسفی اهتمام بیشتری شود.
این نویسنده توانا درباره حضورش در نشست ادبی کانون ایلام نیز می گوید:در فرصتی که در کنار دوستان خوب استان ایلام بودم با آثاری مواجه شدم که رویکرد محیط زیستی داشتند. دوستان نوجوان انجمن مهران اهمیت طبیعت و محیط زیست را دریافته و این نگاه انسانی به جهان را در آثارشان به خوبی بازتاب دادهبودند. احترام نوجوانان به طبیعت، بارقهای است از جنس امید به فردای بهتر و روشن و بیانگر دغدغه و تلاش مربیان و مسئولان انجمن.
اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن بیش از هشت انجمن مجازی و 60 کارگاه مجازی نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است
در فصل جاری پاییز امسال کانون ایلام علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت و سیار خود، هشت کارگاه تخصصی را نیز به صورت برخط و شهریه ای در حال اجرا دارد.