با نگاهی شاعرانه، مبانی داستان نویسی در کانون لرستان تشریح شد

همزمان با گرامی داشت هفته کتاب و کتاب خوانی، نشست ادبی انجمن آفرینش های ادبی کانون استان لرستان، با موضوع «نگاه شاعرانه» و «مبانی داستان نویسی» در کانون لرستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون لرستان، امروز 28 آبان ماه 1399 همزمان با گرامی داشت هفته کتاب و کتاب خوانی نشست ادبی انجمن آفرینش های ادبی کانون استان لرستان، با موضوع «نگاه شاعرانه» و «مبانی داستان نویسی» در کانون لرستان برگزار شد
این نشست ادبی با حضور اعضای انجمن آفرینش های ادبی، اعضای ادبی مراکز، مربیان و کارشناسان و حضور محسن حسینی شاعرنویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان کشور و مربی ادبی مراکز دورود و و ازنا  و اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان خوب کشور و مربی فرهنگی مرکز ۳ بروجرد برگزار شد.
درابتدا این نشست تخصصی، کارشناس آفرینش های ادبی استان به معرفی مهمانان و موضوع بحث پرداخت و در بخش بعدی محسن حسینی مطالب خود با موضوع «نگاه شاعرانه» آغاز کرد.
محسن حسینی گفت: وقتی می گوییم نگاه شاعرانه، خواه نا خواه این سوال به ذهن می رسد که حتما یک نگاه غیر شاعرانه نیز باید وجود داشته باشد؟ در جواب باید گفت بله. همین طور که بعضی ها نگاه فنی دارند، برخی نگاه اقتصادی دارندو ... دارند. بعضی انسان ها نیز نگاه شاعرانه دارند.
حسینی با بیان این نکته که استعداد بخشی از ماجراست و بخش دیگر پرورش دادن است، اضافه کرد: به اعتقاد من این طور نیست که شخصی شاعر، هنرمند و یا اقتصاد دان یا یک بازرگان متولد شود، کما اینکه می تواند گرایش هایی ذاتی به هر سمت و سویی داشته باشد اما پرورش دید و نگاه در یک زمینه می تواند انسان را تواناتر کند.
این شاعر لرستانی عنوان داشت: شاعری کردن چیزی خارج از پرورش نگاه نیست. هر چند باید ابزاری برای به نمایش دادن یا بازگو کردن این نگاه داشت، اما مطلب مهم و اصلی همان نگاه شاعرانه است. چیزی که خیلی ها با داشتن ده ها دفتر شعر آن را ندارند و برخی ها با دو بیت صاحب آنند .

در بخش بعدی نشست اسماعیل اله دادی مطالب خود را با تشریح نکات، مهم، کلیدی و کاربردی در داستان نویسی به زبان علمی و ساده و ملموس برای اعضا شروع کردو بیان داشت: شناخت و تحلیل بهترین کتابهای موجود در حوزه داستان نویسی برای آشنایی اعضا با نکات ضروری در داستان نویسی بسیار مهم است.
اله دادی برخی ازعناصر داستان نویسی و شناخت ساختار داستان کوتاه را توضیح داد و خطاب به اعضا حاضر در نشست گفت:  برای نوشتن  به سراغ موضوع ها و سوژه هایی بروید که با آنها زندگی کرده و آشنایی دارید.
وی اضافه کرد: سوژه ای را که برای نوشتن انتخاب کردید را با به صورت خلاصه مربی ادبی مرکز و اساتید ادبیات تعریف کنید و لازمه ی یک اثر خوب، داشتن 3 شرط: جالب بودن، غیر معمول بودن و منطقی بودن است.
این نویسنده کودک نوجوان عنوان داشت: برای شروع به نوشتن یک داستان، برنامه ریزی کرده، چارچوب کار را مشخص کنید، شروع وپایان کار را مد نظر قرار دهید.
این نشست، به صورت پرسش و پاسخ از طرف شرکت کنندگان و مهمانان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =