ویژه‌برنامه‌های کانون به مناسبت هفته‌ی کتاب در سراسر کشور

ویژه‌برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برنامه‌های هفته کتاب امسال از ۲۴ آبان در تمامی مراکز فرهنگی‌هنری کانون آغاز شده و تا ۳۰ آبان ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در بستر فضای مجازی اجرا شد.

بر همین اساس، بستر پرتال اینترنتی و صفحه‌های رسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی به بازتاب این برنامه‌ها اختصاص یافت.

برپایی نشست‌های تخصصی فرهنگی، هنری، ادبی و گفت‌وگوهای مستقیم و زنده با نویسنده‌ها، شاعران، مترجمان و تصویرگران نام‌آشنای کتاب‌های کودک و نوجوان برای تشویق بچه‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی در کانون سراسر کشور برگزار شد.

برنامه‌های هفته کتاب در کانون استان آذربایجان‌شرقی

کانون استان آذربایجان شرقی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در بین کودکان و نوجوانان و تبیین نقش خانواده‌ها در تعمیق و گسترش نهضت کتاب‌خوانی این برنامه‌ها را برگزار کرد.

بر اساس این گزارش کتاب‌خانه‌های کانون در سراسر این استان امانت کتاب و اجرای فعالیت‌های کتاب محور را در اولویت اصلی برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

امسال به دلیل شرایط کرونایی، برنامه‌های بزرگ‌داشت هفته کتاب در فضای مجازی و از طریق سایت kpf.ir و نیز شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

اجرای طرح ادبی «آینه کتاب» به منظور معرفی بهترین کتاب‌های خوانده شده از سوی کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقه عکاسی ‌ «لحظه خوب خواندن» و ثبت کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان بر قاب دوربین، معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان از طریق انیمیشن و نماهنگ برای خانواده‌ها و اجرای مسابقه کتاب‌خوانی با مشارکت دفتر تسهیل‌گری استانداری از جمله برنامه‌های کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی در بزرگ‌داشت هفته کتاب بود.

اعلام برنامه‌های کانون آذربایجان غربی در هفته کتاب

برنامه‌های ویژه هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان آذربایجان‌غربی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برنامه‌های هفته کتاب امسال کانون با شعار «دانایی، مانایی» و در زمینه‌ی توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از ۲۴ تا ۳۰ آبان در فضای مجازی برنامه‌ریزی شد.

فراخوان طرح «از کجا شروع شد» به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون این استان طراحی و منتشر شده است که بر اساس آن علاقه‌مندان تا ششم آذر ۱۳۹۹ فرصت دارند خاطرات خود را از اولین کتابی که خوانده‌اند در قالب متن از طریق فضای مجازی به دبیرخانه این طرح ارسال کنند.

انتشار نماهنگ‌های تولید شده از سوی مربیان با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در فضای مجازی و ویژه‌برنامه‌ی «یار مهربان» با موضوع معرفی روزانه یک کتاب، «نگاه مهربان دوست» برای معرفی شاعران و نویسندگان، «پنجره دوستی» با موضوع هر روز یک کتاب، یک کاردستی، برپایی نشست‌های روزانه انجمن ادبی کانون استان و نشر فایل‌های روخوانی کتاب اعضای کانون و معرفی کودکان ونوجوانان کتاب‌خوان از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته کتاب و کتاب‌خوانی اجرا شد.

ارایه‌ی راه‌کارهای کاربردی «اندیشه در شعر» در کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته کتاب نشست انجمن‌های‌ ادبی کانون استان اردبیل با حضور زهرا پردل کارشناس ادبی کانون استان سیستان‌وبلوچستان با موضوع «کاربرد اندیشه در شعر» برگزار شد.

پردل در این نشست ضمن نقد و بررسی آثار اعضا گفت: اندیشه در واقع زیرساخت عاطفه و خیال در یک شعر قوی است که اگر از شعر حذف شود آنچه بر جا می‌ماند اگرچه ممکن است در حد یک‌بار خوانش، زیبا باشد اما در مخاطب اشتیاق ثبت و ضبط در حافظه و تکرار را ایجاد نمی‌کند.

او بابیان اینکه اندیشه خمیرمایه‌ی اصلی شعر است، افزود: اندیشه جهان‌بینی شاعر را مشخص می‌کند و این جهان‌بینی معیار ارزش‌های معنایی شعر است و ناگفته نماند که اندیشه نیز به‌تنهایی هرچند ارزش معنایی دارد اما هویت شاعرانه نخواهد داشت و در پیوستگی با خیال و عاطفه ارزش ادبی پیدا می‌کند.

کارشناس ادبی کانون استان سیستان و بلوچستان درباره تصاویر عمودی در شعر گفت: تصاویر در محور عمودی شعر مثل دانه‌های تسبیح باید کنار هم چیده شوند و با ریسمان واحدی که همان ارتباط محتوایی و معنایی است تا پایان شعر به هم متصل بمانند.

روایت شش متن کهن در کانون اصفهان

کانون استان اصفهان هم‌زمان با هفته کتاب از ۲۴ تا ۲۹ آبان ویژه‌برنامه‌های کتاب با محوریت متون کهن را به صورت مجازی برگزار کرد.

بر همین اساس روز ۲۴ آبان در مرکز شماره ۸ کانون اصفهان این برنامه با موضوع ادبیات حماسی شاهنامه، روز ۲۵ آبان در مرکز کانون خمینی‌شهر با موضوع ادبیات طنز برگزار شد و در روزهای دیگر این هفته به ترتیب در مراکز کانون شهرستان زیار با موضوع کلیله و دمنه، در مرکز شماره ۹ مجتمع گلستان و بوستان سعدی، مرکز اردستان منطق‌الطیر و در آخرین روز هفته در مرکز زرین‌شهر با موضوع مثنوی مولوی به صورت مجازی ادامه یافت.

ویژه‌برنامه «هر روز یک کتاب» در کانون البرز

انجمن سرود کانون استان البرز در هفته کتاب‌خوانی با هدف گسترش فرهنگ مطالعه هر روز یک کتاب را به اعضای این انجمن معرفی کرد.

هم‌چنین واحد آموزش و آفرینش‌های ادبی کانون استان البرز در یک همکاری مشترک به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی دوره آموزشی «چگونگی تولید کتاب‌های صوتی» را برگزار کردند.

در این نشست آموزشی که به صورت برخط و در قالب وب‌کنفرانس برگزار شد، تاریخچه‌ی تولید کتاب‌های صوتی در جهان و ایران مطرح و در ادامه در مورد کتاب‌هایی مناسب برای تولید قصه‌های صوتی، گروه سنی مخاطب آن‌ها، لحن مناسب برای کتاب‌های صوتی و رعایت قانون حق انتشار (کپی رایت) توضیح‌هایی ارایه شد. ‌

‌معرفی «مرزبان‌نامه» و «مثنوی معنوی» با شیوه‌های جذاب و مناسب فضای مجازی به کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی، هنری شماره ۳ و۴ کانون کرج نیز در هفته‌ کتاب و کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌های کانون این استان بود.

دوازده ویژه‌برنامه مجازی در هفته کتاب در کانون ایلام

۱۲ برنامه فرهنگی، ادبی و هنری با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان ایلام به صورت مجازی در گرامی‌داشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی عرصه کودک و نوجوان در سراسر استان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، کتاب‌سازی مجازی، تصویرگری کتاب با عکاسی از طبیعت بی‌جان، نشست تخصصی حیات کتاب کودک در دوران کرونا، با شاعران کتاب کودک در انجمن مجازی شعر آبدانان، با نویسندگان داستان کودک در انجمن مجازی مهران، ارسال کتاب‌های اهدایی به کودکان روستایی، برپایی نمایشگاه مجازی کتاب در مراکز، معرفی کتاب‌های پرمخاطب، یک کتاب، یک قصه در لایو اینستاگرام، معرفی نویسندگان پیشکسوت کانون، معرفی کتاب‌های کانون از سوی بچه‌ها و... عنوان مهم‌ترین برنامه‌های کانون این استان در هفته کتاب بود.

ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در کانون بوشهر

در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های متنوع و متعددی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان استان بوشهر طراحی شد.

این برنامه‌ها در دو بخش اختصاصی ویژه اعضا و کودکان شهرهایی که مرکز کانون دارند و بخش استانی برای تمامی کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

هم‌چنین نشست تخصصی مجازی انجمن قصه‌گویی، مسابقه کتاب‌خوانی در شهر دالکی، مسابقه معرفی کتاب در شهر اهرم، اجرای برنامه متنوع و خلاقانه هشت ساعته قصه‌گویی و معرفی کتاب، نشست بحث کتاب، انتشار نماهنگ‌های معرفی کتاب در قالب طرح «دوست من رو بشناس»، دوره آموزشی «چگونگی انتخاب کتاب مناسب برای کودکان»، مسابقه‌ی کتاب‌خوانی «امین‌ترین دوست»، برگزاری چالش عکاسی کتاب با موضوع «من و کتاب» و... از برنامه‌های استان بوشهر بود.

هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان تهران

پادکست «من کتاب‌خوانم» به مدت ۱۵ دقیقه در شش بخش شامل معرفی اولین کتاب منتشر شده در کانون، معرفی اولین مربی کتاب‌خانه‌های سیار، خوانش بخشی از کتاب «هیچ‌کس جراتش را ندارد» از سوی حمیدرضا شاه‌آبادی، طرح پرسش‌هایی از کودکان ونوجوانان، چند دقیقه با یک کتابدار و معرفی یک تصویرگر در هفته ‌کتاب از سوی کانون استان تهران تهیه شده است.

هم‌چنین برپایی نشست برخط نقد کتاب «هیچ‌کس جراتش را ندارد» در باشگاه نقد ادبی با مشارکت نویسنده اثر و منتقد ادبی، تولید ۲۹۰ نماهنگ تصویری معرفی کتاب‌های انتشارات کانون از سوی اعضای مراکز از دیگر برنامه‌های کانون تهران بود.

در عین‌حال هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی رادیو اینترنتی «من کتاب‌خوانم» تولید کانون پرورش فکری کودکان  ونوجوانان استان تهران نیز در شش عنوان منتشر شد.

رونمایی از چهار عنوان کتاب کودک در چهارمحال و بختیاری

چهار عنوان کتاب از نویسندگان کودک استان چهارمحال و بختیاری در هفته کتاب و کتاب‌خوانی رونمایی شد.

بر اساس این گزارش کتاب‌های «ننه‌رضا پرستو می‌شود» نوشته شعله‌ایل‌بیگی‌پور، «قصه‌های تربیتی» نوشته رضیه حیدری، «ای کبوتر چطور است حالت» نوشته لیلا جعفری و کتاب «آلوچه گل بادام» اثر عبید رجب نویسنده تاجیکی با بازگردانی به فارسی زیبا علیخانی در کانون استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

هم‌چنین در هفته کتاب و کتاب‌خوانی فراخوان جشنواره «کتاب خوب، حال خوب» با هدف ترویج فرهنگ ‌کتاب‌خوانی و معرفی طرح‌های موفق مربیان و اعضای مراکز فرهنگی در این استان منتشر شد.

فعالیت‌هایی از جمله معرفی کتاب، نقد کتاب (شفاهی)، گفتمان خانوادگی کتاب، حرف‌های من با نویسنده، خلاصه‌گویی کتاب و بخش ویژه‌ی طنز شامل ساخت فیلم و نمایش طنز با موضوع ماجرای من و کتاب، قصه‌های من و بابا و کتاب، خاطرات بامزه‌ی من و کتاب و... از دیگر برنامه‌های کانون استان چهارمحال در هفته کتاب بود.

ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در کانون خراسان رضوی

با توجه به وضعیت استان خراسان رضوی از نظر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز کانون استان تمامی برنامه‌ها در فضای مجازی برنامه‌ریزی شد.

برگزاری مهرواره «جهان شاهنامه» با همکاری بنیاد فردوسی، وبینار آموزشی «راه‌های علاقه‌مندسازی کودکان به مطالعه»، اجرای برنامه‌های شاد و جذاب از سوی مربیان و اعضای ۴۰ مرکز استان، معرفی کتاب، پویش معرفی کتاب‌فروشی‌های شهر من با هدف ترغیب عموم مردم به خرید کتاب از جمله این برنامه‌ها بود.

برپایی نشست مجازی انجمن ادبی «راه‌زینه» کانون خراسان جنوبی

نشست مجازی انجمن ادبی «راه‌زینه» در کانون خراسان جنوبی با حضور عالمه میرشفیعی نویسنده، منتقد و کارشناس ادبی کانون استان مازندران با هدف نقد و بررسی آثار داستان اعضای این انجمن برگزار شد.

در این نشست پس از خوانش آثار داستان اعضای نوجوان انجمن، این کارشناس به نقد و بررسی آن پرداخت.

مربیان مرکز فرهنگی‌ هنری کانون شهرستان سرایان خراسان جنوبی در هفته کتاب با مشارکت اداره پست از اعضای کتاب‌خوان تجلیل کردند.

بر همین اساس ۳۰ عضو این مرکز با همکاری اداره‌ پست هدایای خود را در منزل دریافت کردند.

معرفی کتاب‌خانه‌های معروف جهان، معرفی کتاب و اجرای طرح‌های ادبی از دیگر برنامه‌های روزهای آغازین هفته کتاب بود که در بستر فضای مجازی صورت گرفت.

برگزاری مسابقه عکاسی «کتاب جان سلام» در خوزستان

مسابقه عکاسی «کتاب جان سلام» به همت انجمن عکاسان نوجوان کانون استان خوزستان هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برای اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

هم‌چنین کانون خوزستان با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، رویداد هنری «تولید نمایش کوچک» را نیز برگزار کرد.

«من و کتابم جهان را بزرگ‌تر می‌کنیم» عنوان این رویداد هنری است که اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون می‌توانند با استفاده از متون کهن و حکایات اقدام به تولید نمایش و نمایش عروسکی در قالب تئاتر کوچک کنند.

بررسی زبان شعر در انجمن شاعران کانون سمنان

ششمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون استان سمنان با موضوع «بررسی زبان شعر» هم‌زمان با هفته کتاب برگزار شد.

در این نشست منیره هاشمی شاعر، منتقد و مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری کانون استان خراسان رضوی ضمن نقد و بررسی آثار اعضای این انجمن، پیرامون موضوع «زبان شعر» مطالبی را ارایه کرد.

هاشمی در ابتدای سخنانش با تأکید بر نقش زبان و تخیل در شعر، اظهار داشت: تخیل مهم‌ترین عامل شکل‌گیری شعر یا پیوستن زبان به ادبیات است و شعر بدون تخیل به پرنده‌ای بدون بال می‌ماند.

وی افزود: استفاده از وزن و قالب نباید به زبان شعر آسیب وارد کند و شعر عروضی دارای وزن و قافیه را باید به زبان مردم امروز سرود.

هاشمی یادآور شد: تغییر و تحول همیشگی حاکم بر زبان شعر باعث نزدیکی زبان به هنر و در پی آن منجر به آفرینش آن به شعر می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنانش، دقت در زندگی کودک و به‌ویژه توجه به زبان کودک را مهم‌ترین مضمون و محتوای شعر کودک عنوان و خاطرنشان کرد: اگر شاعر با واژه‌ها و اندیشه‌های خود دست به سرودن شعر کودک بزند بدون تردید موفق نخواهد بود و مرزبندی سن مخاطب در سرودن شعر موثر است.

هم‌چنین آغاز به‌کار پنجمین جام باشگاه‌های کتاب استان، برگزاری نشست مجازی انجمن قصه‌گویی با موضوع «کتاب‌ها و قصه‌های درمانگر»، برپایی نمایشگاه مجازی آثار و طرح‌های دیواری مربیان در قالب «معرفی کتاب»، مهرواره‌ی «یک هدیه، یک صدا»، اجرای طرح «خانه به خانه با کتاب» و مسابقه «نامه‌ای به خدا» از دیگر فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های فرهنگی استان در هفته‌ی کتاب بود.

از سوی مرکز آفرینش‌های هنری کانون استان سمنان نیز نمایشگاه مجازی آثار اعضا در قالب نقاشی با عنوان «شهر زیبای من»، نشست مجازی انجمن سرود، نشست آموزشی‌تخصصی مربیان هنری و تولید اثر نمایشی در قالب سایه‌ای از کتاب «مارمولک و آفتابگردان» در این هفته برگزار ‌شد.

ویژه‌برنامه‌ی دوپنجره با نقد کتاب «یک شعر بی‌طاقت» و «زیبا صدایم کن»، برگزاری نشست مجازی انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان کانون سمنان از دیگر برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان در هفته‌ی کتاب بود.

مهرواره‌ی «یک هدیه، یک صدا» نیز هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی ویژه مخاطبان کودک و نوجوان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.

تشریح فعالیت‌های کانون سیستان ‌و بلوچستان هم‌زمان با هفته کتاب

نذر فرهنگی کانون در روستای گواتامک خاش و اهدای بسته‌های فرهنگی به کودکان این روستا، اهدای کتاب، تجهیز کتاب‌خانه‌ها، حضور واحد سیار کانون در روستاها و حاشیه شهرها، تجهیز کتاب‌خانه‌ی مدرسه کودکان بازمانده از تحصیل زاهدان از جمله برنامه‌های کانون این استان در هفته کتاب بود.

مراکز فرهنگی‌هنری سیستان و بلوچستان نیز با برگزاری ویژه برنامه‌های گوناگون در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی همراه با هم «زندگی با کتاب» را تمرین کردند.

برگزاری جشن‌های کتاب‌خوانی در فضای مجازی، قصه‌گویی، نمایش فیلم، نقاشی، کارگاه‌های معرفی کتاب و کتاب‌سازی از دیگر برنامه‌های مراکز برای اعضای کتاب‌خوان بود.

تور مجازی «کتاب‌خانه‌گردی» در کانون فارس برگزار شد

هم‌زمان با بیست‌وهشتمین دوره هفته‌ی کتاب، تور مجازی «کتاب‌خانه‌گردی» در کانون فارس برگزار می‌شود.

در این تور مجازی اعضا و مربیان با فعالیت مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان آشنا شدند.

هم‌چنین نشست مجازی «در سایه‌سار کتاب» به‌مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی و با حضور مصطفی رحماندوست در کانون فارس برگزار شد.

رحماندوست در این برنامه که ویژه‌ی اعضای کتاب‌خوان استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و هرمزگان برگزار می‌شود درباره‌ی اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و انتخاب کتاب خوب صحبت کرد.

بازدید مسوولان کانون اصلاح و تربیت قم از مجتمع پردیسان

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی مسوولان کانون اصلاح و تربیت قم ضمن بازدید از مجتمع کانون پردیسان در مورد ظرفیت‌های موجود برای ترویج کتاب‌خوانی و فعالیت‌های فرهنگی مشترک گفت‌وگو کردند.

هم‌چنین کادر آموزشی دبستان دخترانه صدرا نیز نشستی را با مسوولان کانون این استان در زمینه‌ی آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان برگزار کردند.

استقبال از هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون قزوین

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و انس با کتاب از جمله اهداف ویژه کانون است و این هفته فرصت مغتنمی برای همراهی بیشتر کانون با مخاطبان کودک و نوجوان خود بود.

برگزاری نشست انجمن ادبی نوغزل، پویش معرفی کتاب با قصه‌گویی، فعالیت روخوانی و معرفی کتاب برای اعضا در گروه‌های مجازی از سوی مربیان، اجرای فعالیت‌های متنوع در گروه‌های مجازی با محوریت توسعه فرهنگ مطالعه، ویژه برنامه عصرانه کتاب، مسابقه عکاسی با عنوان «کتاب؛ دوست دانای من»، از جمله برنامه‌های کانون قزوین در این هفته بود.

هم‌چنین اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان، معرفی اعضای برگزیده در فعالیت‌های کتاب‌خوانی، تولید محتوای سرگرمی وآموزشی در فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، اجرای طرح یار مهربان و پویش معرفی کتاب با عنوان «کتاب جان سلام» و طرح «کتاب دوست داشتنی من» از دیگر برنامه‌ها بود

بررسی «انتخاب و پرداخت قصه با نگاهی به زبان بدن» در کانون کهگیلویه‌وبویراحمد

نشست انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با بررسی «انتخاب و پرداخت قصه با نگاهی به زبان بدن» در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این دوره مولفه‌های اصلی شامل قصه، قصه‌گو، مخاطب، زمان و مکان اشاره شد و در مورد ساختار، مقدمه، اوج فراز و فرود و نتیجه گیری و گروه سنی مخاطبان توضیح‌هایی ارایه شد.

هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان کردستان

کانون استان کردستان در هفته‌ی کتاب مهرواره‌ی «پرواز کتاب» را در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی برگزار کرد.

بنا بر این گزارش، ارسال پیام تبریک به اعضا و دعوت به مطالعه و کتاب‌خوانی، اختصاص ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت این هفته در بخشی از کارگاه‌های برخط، برگزاری نشست‌های انجمن‌ها و وبینارهای آموزشی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، همکاری با صدا و سیما در اجرای برنامه‌های مرتبط با این هفته از جمله برنامه‌های مراکز کانون استان کردستان بود.

هم‌چنین ویژه‌برنامه‌های معرفی کتاب و معرفی ایام هفته، برگزاری کارگاه به‌صورت تصویری و شرح فعالیت، وبینار نشست انجمن نمایش با محوریت معرفی کتاب «گام به گام با نمایش عروسکی» و معرفی نمایش‌نامه «خروسک پریشان» نوشته داود کیانیان، نشست مجازی انجمن عکاسی در این هفته با موضوع «بررسی کتاب‌های عکاسی»، معرفی تازه‌های کتاب انتشارات کانون و نویسنده‌های کتاب کودک و نوجوان، روخوانی و بحث کتاب به‌صورت مجازی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون در این استان بود.

ویژه‌برنامه‌های کتاب‌محور کانون کرمان

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب در کانون پرورش فکری استان کرمان با اعلام ۹ فراخوان‌ و ویژه‌برنامه‌ کتاب‌محور برگزار شد.

انتشار آثار مسابقه «مهربان یار گویا»، اجرای برنامه «یک کتاب، یک قصه» و نشست مجازی «نقش افسانه‌ها در قصه‌گویی»، مسابقه «یک قصه، یک تصویر، یک کتاب» و مسابقه هنری «عکس‌کلماتور» و فراخوان مهرواره «کتاب‌های خوشمزه»، نشست‌های مشترک مجازی انجمن‌های ادبی، مسابقه ادبی «کاریکلماتور» و حضور در برنامه «دوپنجره» برای بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تدارک دیده شده بود.

اهدای کتاب به مناطق روستایی از سوی کانون کرمانشاه

کانون استان کرمانشاه، به‌مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه اهدای کتاب در مناطق روستایی چند شهرستان را اجرا کرد.

هم‌چنین کانون این استان بستر اینترنتی پرتال و صفحه‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی را به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی اختصاص یافت.

برگزاری نشست مجازی انجمن ادبی آفرینش‌های ادبی کانون استان کرمانشاه نیز روز ۲۷ آبان ۱۳۹۹ با حضور کبری بابایی شاعر، نویسنده و کارشناس‌مسئول ‌ادبی کانون استان تهران برگزار ‌شد.

هفت شب، هفت معرفی کتاب در مرکز کانون مینودشت گلستان

کانون مینودشت در استان گلستان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌ای مجازی با عنوان «هفت شب، هفت معرفی کتاب» برای اعضای خود برگزار کرد.

این فعالیت با شعار «دانایی؛ مانایی» در فضای مجازی با حضور مربیان و اعضا در حال برگزاری است و کتاب‌های «سپیدی برف به سرخی انار»، «چه هوایی را دوست داری» و... معرفی شد.

هم‌چنین در این فعالیت مجازی، اعضا کانون نیز کتاب‌های مورد علاقه خود را معرفی کردند.

برپایی نشست مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون گلستان با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی و با موضوع «نگاه داستان‌پردازانه به رویدادها»، گفتگوی تلویزیونی مدیرکل کانون در برنامه «پیاز داغ» سیمای گلستان، برنامه‌ی «هر کتاب یک تجربه» و... از دیگر برنامه‌های کانون استان گلستان در این هفته بود.

معرفی کتاب دوست‌داشتنی به مخاطبان گیلانی

هم‌زمان با بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون گیلان نسبت‌به معرفی تازه‌های نشر و کتاب‌های مناسب به مخاطبان اقدام ‌کردند.

این حرکت فرهنگی که با عنوان «معرفی کتاب دوست‌داشتنی‌ من» صورت‌می‌گیرد، نگاهی ویژه به بسط و گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان دارد و بهره‌گیری از فرصت‌های مجازی و آشناسازی هرچه‌بیش‌تر مخاطبان با کتاب‌های مناسب گروه‌های سنی مختلف، از شاخصه‌های این فعالیت‌فرهنگی بود.

استفاده مناسب از ظرفیت‌های گسترده مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری و معرفی خلاقانه کتاب در قالب نماهنگ، سرود، نمایش، قصه‌گویی، خوانش‌شعر و کارهای ترکیبی، ازدیگر ویژگی‌های این فعالیت هدف‌مند محسوب‌ می‌شود.

هم‌چنین در این هفته اعضای کودک و نوجوانان کانون استان گیلان با نویسندگان، و صاحبان قلم‌ و اندیشه هم‌نشین شدند.

در این برنامه با ارایه‌ی بسته‌های کتاب‌محور به کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در قالب فعالیت‌های حضوری و مجازی، شاعران، نویسندگان و فعالان عرصه نشر معرفی شدند.

گرامی‌داشت هفته کتاب وکتاب‌خوانی در لرستان

با شروع هفته کتاب، ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی از سوی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان لرستان برگزار شد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت‌های مراکز کانون در این استان به صورت غیرحضوری و برخط(آنلاین) برگزار شد.

برنامه‌های این هفته با محوریت کتاب و با هدف ترویج، توسعه و تعمیق فرهنگ کتاب‌خوانی، اجرا شد و تمامی مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، سیار، پستی و مکاتبه‌ای به صورت مجازی برای کودکان ونوجوانان شهرها و روستاها فعالیت‌های خود را ارایه کردند.

بر همین اساس ویژه‌برنامه‌هایی با موضوع فرهنگ ترافیک، روخوانی کتاب، معرفی کتاب، شعرخوانی، نوشتن خلاق، قصه‌گویی در روزهای این‌هفته در مراکرفرهنگی‌هنری کانون لرستان برگزاری شد.

اجرای ۲۰۰ برنامه مجازی کتاب‌محور در کانون مازندران

برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت گرامی‌داشت این هفته در ۱۶ عنوان برنامه به صورت مجازی در سراسر مراکز فرهنگی هنری کانون مازندران برگزار شد.

مهرواره مجازی «یار مهربان»، مسابقه طراحی و نقاشی مهرآوا، تجلیل از اعضای کتاب‌خوان، برگزاری نمایشگاه مجازی، کارگاه کتاب‌سازی، مسابقه نقاشی، کارگاه داستان‌نویسی، اردوی مجازی، کارگاه شعرخوانی و روخوانی کتاب، بحث کتاب، تولید نماهنگ و پادکست، برگزاری نشست‌های زنده مجازی و... از جمله این برنامه‌ها بود.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان مرکزی میزبان هفته کتاب

در هفته کتاب و کتاب‌خوانی ۴۴ مرکز فرهنگی هنری کانون استان مرکزی با اجرای فعالیت‌های مجازی در زمینه‌ی کتاب بیش از۴۰۰ برنامه اجرا کردند.

هم‌چنین به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به دو مرکز خیریه توان‌بخشی «حاجی‌آباد» و «مهر والدین» از سوی کانون استان مرکزی تعدادی کتاب اهدا شد.

در عین حال برای آگاهی اعضای مراکز از کتاب‌های جدید، این آثار در گروه‌های مجازی معرفی شد.

برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان «یک روز با نمایش‌نامه‌خوانی»، مسابقه «طراحی پوستر»، «دو پنجره»، مهرواره «شعرخوانی با موضوع نماز»، مسابقه «زیباترین جمله در مورد کتاب و کتاب‌خوانی» خلاصه‌نویسی کتاب و... از دیگر برنامه‌های کانون استان مرکزی در این هفته بود.

معرفی آثار کتاب‌محور از تلویزیون اینترنتی کانون هرمزگان

کانون استان هرمزگان با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ در یک اقدام ابتکاری، تلویزیون اینترنتی کتاب با تعیین محتوا برای گروه‌های سنی مختلف را در هفته کتاب و کتاب‌خوانی راه‌اندازی کرد.

این برنامه‌ها با هدف آگاهی‌بخشی به مخاطبان در مباحث کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این برنامه اینترنتی مباحثی هم‌چون مهارت معنویت، آشنایی با ادبیات معاصر، شیوه‌های شعرخوانی، اهمیت کتاب‌خوانی در رشد کودک، شیوه خوانش کتاب‌های تصویری، چگونه کتاب‌های علمی بخوانیم و... از سوی کارشناسان کانون و فعالان حوزه کودک مطرح شد.

کاروان شادی کتاب‌خوانی کانون در استانداری همدان

کتابداران دوچرخه‌سوار کانون استان همدان، با حضور در محوطه استانداری بسته‌های کتاب را به مسئولان استان هدیه دادند.

در این برنامه، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان اولین مسئولی بود که از کاروان کتاب‌داران کانون کتاب هدیه گرفت.

این کاروان تا پایان هفته کتاب و کتاب‌خوانی در سطح شهر ضمن اهدای کتاب به کودکان، نوجوانان، شهروندان و مسئولان، شیرینی و لذت مطالعه را به همگان هدیه کردند.

هم‌چنین پانزدهمین نشست انجمن مجازی شعر استان همدان با حضور میثم متاجی شاعر و منتقد ادبی و با شرکت ۴۵ نفر از اعضای نوجوان کانون برگزار شد.

متاجی در این نشست بعد از شنیدن آثار بچه‌ها به نقد و بررسی آن‌ها پرداخت و مطالبی درباره عناصر شعر، نقد مبتنی بر شعر و استفاده از زبان به شکل صحیح در شعر بیان کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =