تشریح فعالیت های هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان شمالی

 کارشناس مسوول فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا به تشریح فعالت های کانون در هفته کتا و کتابخوانی پرداخت.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی و به نقل از خبرگزاری ایرنا،کارشناس مسوول فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: طرح قاصدک با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی برای نخستین بار در حاشیه شهر بجنورد و چهار دهستان مرزی این استان از هفته جاری آغاز شده است.

نرگس برهمند افزود: اجرای این طرح به مناسبت هفته کتاب در دهستان‌های مرزی راستقان و حصارچه شهرستان راز و جرگلان، دهستان شیرین سو در مانه و سملقان و گیفان در شهرستان بجنورد آغاز شده است که تا پایان امسال ادامه دارد.

وی افزود: این کتاب ها براساس نظر کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای گروه های سنی این قشر تهیه شده است و توسط رابطین کتاب که در مجموع هفت نفر هستند به کودکان علاقه‌مند به کتاب و کتاب تحویل داده می شوند و پس از گذشت یک هفته کتاب های جدید توزیع می شود.

وی افزود: این کتاب ها با  موضوعات مورد علاقه کودکان و نوجوانان است و هدف از اجرای این طرح شناسایی  استعداد های نهفته کودکان است.

وی در ادامه گفت: آموزش و پرورش نیز از این طرح استقبال کرده و خواستار گسترش طرح قاصدک در سایر مناطق شده است.

برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی «دانایی مانایی» است اظهار داشت: کتاب از دیرباز احیا کننده دانایی و مانایی بشر بوده و خواهد بود و می‌تواند به عنوان یک ابزار مطمئن و کارآمد در بهینه‌سازی فضای فرهنگی جامعه برای همه بویژه کودکان و نوجوانان موثر باشد.

کارشناس مسوول فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی از جمله برنامه های این هفته را برگزاری چهارمین پویش استانی قصه گویی، شناسایی نوجوانان توانمند در عرصه خبرنگاری، آموزش های نوجوانان مراکز فرهنگی هنری، تولید محتوای مجازی با موضوع کتاب و کتابخوانی در مراکز استان و انتشار در فضای مجازی،  توزیع نشریه دیواری گام دوم و اجرای مسابقه استانی در این زمینه عنوان کرد.

وی گفت: همچنین نشریه دیواری در قطع ۵۰ در ۷۰ با الهام از بیانیه گام دوم رهبری در سطح گسترده چاپ و آماده توزیع بین خانواده های استان شده است.

سرانه مطالعه در این استان با میانگین کشوری برابر است. آمار نشر کتاب در کشور نشان می‌دهد که سالانه به ازای هر ایرانی تقریبا ۲ کتاب چاپ می‌شود.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری، جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت خود در کشور دارد.

خراسان شمالی ۱۸ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامل ۹ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار دارد که ۱۱ هزار نفر در آنها عضویت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =