برگزیده جشنواره ادبی «کام یوسف» میهمان انجمن ادبی مجازی آفتاب

در آخرین روز از هفته کتاب و کتابخوانی، صد و چهاردهمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت نقد و بررسی داستان اعضا در قالب مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این برنامه از جمله برنامه‌های واحد ادبی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بود که عصر پنجشنبه، ۲۹ آبان ماه و با حضور بیش از ۸۰ عضو داستان‌نویس در سطح استان، برگزار شد.

صد و چهاردهمین انجمن ادبی آفتاب با حضور مژگان بابامرندی داستان‌نویس، ‌مدرس کارگاه‌های داستان و نویسنده‌ی بیش از بیست عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و برگزیده نخستین جشنواره ادبی «کام یوسف» و پنجمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان برگزار شد.  

غزاله ناجی، زهرا بیژن‌یار، احمد رشید و مهسا معدنی خوشبخت از جمله اعضایی بودند که داستان‌هایشان خوانده شد و مورد نقد و بررسی اعضا و کارشناس جلسه قرار گرفت.

بابامرندی ضمن ابراز خرسندی از خوانش ۴ داستان خوب، با ساختار قوی که نشان‌ دهنده‌ی عملکرد موثر مربیان ادبی خراسان رضوی است، در نقد داستان " خانه زری خانم زیرزمین نداشت" نوشته غزاله ناجی گفت:  فضاسازی داستان بسیار خوب بود، به گونه‌ای که من کاملا خودم را در صحنه‌های داستان حس می‌کردم، آن به هم ریختگی و شلوغی خانه راوی، و حتی نمود فرهنگ در رفتار و گفتار شخصیت‌های داستان که نویسنده به نوعی در قالب دیالوگ‌ها در صدد نمایش آن است. فرهنگی که اگر چه متعلق به امروز است ولی نویسنده با استفاده از دیالوگهای قدیمی آن را به مخاطبانش نشان می‌دهد.

کارشناس میهمان انجمن ادامه داد: این پرداخت قوی در داستان نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که نویسنده، عناصر را کاملا می‌شناسد و با اصول نوشتن داستان آشنا است.

"جنگ احلام را می‌شناسد" نوشته‌ی زهرا بیژن‌یار دومین اثری بود که در صد و چهاردهمین انجمن ادبی آفتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت،

نویسنده کتاب "فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند" در نقد این اثر گفت: صحنه پردازی در این داستان نیز بسیار عالی انجام گرفته و نویسنده فضای ترس و وحشتی را که ترسیم کرده است به خوبی به مخاطب منتقل می‌شود.   داستان از عدم تعادلی در زندگی شروع می‌شود و با یک فضاسازی خیلی خوب پیش می‌رود. ‌ این سنجیدگی در ایده پردازی و پرداخت، آن را به اثری زیبا و قابل توجه تبدیل کرده است.

مژگان بابا مرندی در ادامه و ضمن اشاره به هر دو داستان خوانده شده از عامل مهم بازنویسی در داستان یاد کرد و افزود: هر دو این داستان‌ها با تمام نقاط قوتشان، احتیاج به بازنویسی مجدد دارند. این بازنگری در نگارش داستان، مسئله‌ی مهمی‌ست که هر نویسنده‌ای باید به آن توجه داشته باشد.

 در ادامه احمد رشید، با قرائت داستان "آقای غریب چه می‌کرد" همراهان صد و چهاردهمین انجمن ادبی را به نقد و بررسی دعوت کرد.

کارشناس مهمان انجمن و نویسنده کتاب" من یک مرد عنکبوتی شبیه رستم خواهم شد" در نگاهی به داستان احمد رشید گفت: شروع داستان خیلی خوب بود و در مضمون، خشونت و هرج و مرج جامعه را از جز یعنی از شاگردان یک مدرسه به کل جامعه به خوبی تعمیم داده و این بی‌رحمی آدم‌ها از جز به کل، عالی ترسیم شده بود و ارتباط لفظی، لغوی بین آقای غریب و غریبه و جناس واژگانی آنها به خوبی در داستان استفاده شده بود.

بابامرندی افزود: همه‌ی این نقاط قوت داستانی، پشتش فکر است، فکر عمیقی که اول در ذهن نویسنده داستان نشسته و بعد او را وادار به نوشتن کرده است. بابامرندی در ادامه از گرانیگاه و وحدت موضوع در داستان گفت و خاطر نشان کرد، گاهی به خاطر اتفاقات پی‌درپی داستانی، وحدت سوژه و تم و حتی درون‌مایه‌ها از بین می‌رود.

کارشناس انجمن در بررسی داستان همسایه نوشته مهسا معدنی خوشبخت گفت: همسایه، نمونه‌ی خوبی از داستان انتظار است که نویسنده بخوبی از پس رساندن این موضوع برآمده است. داستان کوتاهی که به خوبی پرداخت شده و با شخصیت پردازی و صحنه پردازی مناسب، روایت ساده‌ای از مفهوم انتظار را ارائه داده است.

در پایان، مژگان بابامرندی درباره‌ی کتاب و کتابخوانی و ارتباط آن با نوشتن گفت:

اگر امر نوشتن را به چهار بخش، قسمت کنیم، سه بخش آن را خواندن و مطالعه تشکیل می‌دهد. مطالعه کردن عشق می‌خواهد و اگر ما واقعا عاشق کتاب باشیم، در هر موقعیتی برای خواندنش، وقت خواهیم داشت.

صد و چهاردهمین انجمن ادبی آفتاب در ساعت ۱۹ و با همراهی بیش از ۸۰ مخاطب نوجوان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =