کد خبر: 355818
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۶
دومین نشست تخصصی گلستان‌خوانی برگزار شد

دومین نشست تخصصی، آموزشی گلستان‌خوانی روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ در کانون استان چهارمحال و بختیاری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، دومین نشست آموزشی گلستان‌خوانی در راستای توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی و تقویت بنیه‌ی ادبی و دانش تخصصی مربیان استان، از سوی واحد آفرینش‌های ادبی برگزار گردید.

مدرس این نشست که در فضای مجازی به آموزش می‌پرداخت، گفت: در یک فرایند آموزشی شور و اشتیاق مربی یا معلم می‌تواند در جذب اعضا و علاقمندسازی آنها بسیار موثر باشد، بنابراین مربی کارگاه گلستان‌خوانی در ابتدا باید علاقه‌مند به برگزاری این کارگاه باشد و مطالعاتی در خصوص گلستان داشته باشد.

اسماعیل الله‌دادی در ادامه افزود: مواردی که مربی در برگزاری یک کارگاه باید مد نظر قرار دهد می‌توان به جذب اعضا جهت ورود و پایدار سازی و داشتن خلاقیت اشاره کرد. وی در ادامه گفت: ارتباط حکایت‌های انتخابی با دغدغه‌ها و تجربه‌های زیستی اعضا  می‌تواند موثر باشد.

الله دادی در ادامه گفت: عدم انتخاب اعضا برای خوانش و داشتن آزادی عمل(داوطلبانه بودن) در کارگاه گلستان‌خوانی  می‌تواند به پایدارسازی آنها کمک کند.

دومین نشست تخصصی گلستان خوانی برگزار شد

وی تشکیل گروه در فضای مجازی و انتخاب و انتشار چند حکایت (در قدم اول حکایت های کوتاه و ساده) در گروه را بسیار موثر توصیف کرد و گفت: آزادی اعضا در انتخاب و خوانش حکایتها در کلاس‌های حضوری می‌تواند به دیده‌شدن و نقش‌پذیری اعضا نوجوان که یکی از نیازهای مهم آنها است بیانجامد.

مدرس این نشست در ادامه گفت: مربی در این میان یک تسهیلگر و رهبر است و متکلم‌وحده بودن او حتی اگر سخنور ماهری باشد به دلزدگی نوجوان ختم می شود.

این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: گلستان از نظر نثر و زیبایی‌شناسی یک اثر درخشان است اما مربی باید توجه داشته باشد که در کارگاه به خوانش درست متن، تحلیل و ارتباط بخشی مفهوم و موضوع حکایت‌ها با زندگی روزمره نوجوان دقت کند، چرا که تمرکز صرف بر زیبایی‌های کلامی و آرایه‌های به کار رفته در اشعار جز خستگی و ایجاد ملالت در نوجوان حاصلی ندارند.

وی تاکید کرد: اشاره به تلمیحها در جایگاه معرفی شخصیت‌ها و وقایع نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت.

الله‌دادی گفت: همچنین نوجوان امروز باید از کارگاه‌ گلستان‌خوانی لذت ببرد و حس دیده‌شدن پیدا کند و این تجربه را به دیگران نیز انتقال دهد. وی گفت: به خاطر داشته باشید بعد از اینکه نوجوان با خوانش و تحلیل چندین حکایت آشنا شد دیگر کلام سعدی برایش مستعمل و سخت نخواهد بود و خود به راحتی در حکایت‌های بعدی منظور سعدی را درک خواهد کرد .

شاعر کودک و نوجوان گفت: برگزاری  نشست، برپایی جشن‌های کتابخانه‌ای و ... با حضور اعضای گلستان‌خوان و خانواده‌ها و خوانش ایشان در حضور والدین می‌تواند در پایان کارگاه‌ها به شدت انگیزه‌بخش باشد.

اسماعیل الله‌دادی در ادامه افزود: لابه‌لای فعالیت‌های متنوع کانون که گاه حالت نمایشی دارند علاقه‌مند کردن اعضا نوجوان به کتاب گلستان به عنوان یک اثر جذاب و پیاده‌کردن مفاهیم آن در بستر زندگی می‌تواند شگفت‌آور باشد.

او یادآور شد: رسالت مربی این است که بتواند نوجوانان را به خوانش گلستان، این گنجینه ی تاثیر گذار علاقه‌مند کند تا خود نوجوانان نیز خانواده و دیگران را به خوانش گلستان علاقه‌مند سازند.

وی تاکید کرد: بیدار کردن یک حس ماندگار در وجود نوجوانان به واسطه‌ی کتاب گلستان، امری جذاب و تاثیرگذار است و این بیداری محال است که از ذهن و روان نوجوان پاک شود.

گفتنی است؛ دومین نشست دو ساعته با حکایت‌خوانی تعدادی از مربیان حاضر در نشست، بر اساس طرح درس‌های مدرس دوره به پایان رسید.

دومین نشست تخصصی گلستان خوانی برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha