«نقد و بررسی عکس» موضوع نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

دهمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان با موضوع نقد و بررسی عکس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه مجازی نقد و بررسی عکس با حضور اعضای انجمن و همکاران علاقه‌مند برگزار شد.
مدرس این کارگاه گفت: نقد یعنی بررسی کردن نقاط قوت و ضعف یک اثر با رویکرد تلاش برای بهتر شدن در ادامه‌ی راه.
حوری داوودی در ادامه و در بیان مبانی نقد در عکاسی «توصیف عکس» را نخستین گام در نقد عکس دانست و گفت: در این مرحله هر آنچه را که در عکس می‌بینیم از قبیل شکل‌ها، رنگ‌ها، خط‌های مستقیم، مورب، منحنی یا...، فضا در عکس، نقاط روشن عکس و هر چیزی را که به ما سر نخی می‌دهد فقط توصیف می‌کنیم.
وی سپس افزود: در گام دوم این داده‌ها را تفسیر می‌کنیم مثلا آیا عکاس می‌خواسته به بیان عاطفه و احساس بپردازد، آیا به مبانی هنر توجه کرده، آیا از واقعیت‌ها به صورت مستقیم نسخه برداری کرده و... که پاسخ به این پرسش‌ها همان تفسیر عکس است.
«ارزیابی و نتیجه گیری» گام سومی بود که کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در توضیح آن عنوان کرد: در این مورد نیز منتقد باید پاسخی برای پرسش‌هایی نظیر: عکس تا چه حد در رساندن اندیشه و احساس موفق عمل کرده، آیا مفهوم عکس گویاست، آیا معنی‌های بسیاری از آن استنباط می‌شود، هنرمند چگونه می‌توانست پیام خود را بهتر برساند، بیابد.
مدرس کارگاه در بخش دوم کارگاه با اشتراک گذاری چند عکس از حاضران در نشست مجازی خواستار مشارکت در بحث شد و گام به گام به آنان مبانی نقد را آموزش داد.
داوودی در ادامه عکس‌هایی را که عکاسان حاضر در کارگاه گرفته بودند، نقد و بررسی کرد و نکاتی را با توجه به هر عکس به آنان یادآور شد که از آن جمله می‌توان به سنجیدن و تنظیم نور، بهره برداری از طبیعت، انتخاب آگاهانه‌ی سوژه، دقت در کادربندی و... اشاره کرد.
کارشناس هنری کانون استان هم‌چنین به هنرآموزان عکاسی توصیه کرد دانش خود را با مطالعه بیشتر کنند و همواره با تمرین بیشتر بکوشند تا در این هنر پیشرفت کنند .

گفتنی است این دهمین کارگاه انجمن عکاسان نوجوان کانون استان است که در فضای مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =