ششمین جلسه انجمن ادبی آبی برگزار شد

ششمین جلسه انجمن ادبی آبی با حضور زهرا پردل شاعر و کارشناس آفریشن‌های ادبی کانون استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، ششمین جلسه انجمن ادبی آبی همزمان با یازدهم آذر ماه ۱۳۹۹ برگزار و آثار ادبی اعضای این انجمن، توسط میهمان برنامه «زهرا پردل» شاعر و کارشناس ادبی کانون استان سیستان و بلوچستان نقد و بررسی شد.

بر اساس این خبر در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، میهمان برنامه پس از شنیدن و خوانش آثار شعر چند نفر از اعضای این انجمن به نقد و بررسی این آثار پرداخت.

وی پس از خوانش اثر یکی از شاعران نوجوان این انجمن که در قالب چهار پاره سروده شده بود این قالب را برای بیان روایی مضامین مناسب ارزیابی کرد و گفت : قالب چهار پاره، ظریف مناسبی برای بیان ترانه‌های روایت گونه است و چون درهر بند ردیف و قافیه‌ی مجزایی داریم  نسبت به غزل تنگناهای قافیه و ردیف در آن کمتر است  وهمین ویژگی آن، به شاعر در خلق تصاویر و مضامین تازه تر و متنوع تر کمک می‌کند.

کارشناس ادبی کانون استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به سرودن شعر سالم به اعضا توصیه کرد: یکی از مسایل مهمی که در سرودن شعر باید به آن توجه کنیم سلامت زبان است و در واقع سلامت زبان است که منجر به سرودن شعری سالم می‌شود.

وی در توصیف اشعار محاوره ای نیز ادامه داد: این نوع شعر به لحاظ زبانی و صمیمیت لحن، قابلیت بسیار خوبی برای انتقال پیام دارد و برای گستره وسیعی از مخاطبان قابل درک است و عناصر شعر در ترکیبی معتدل از اندیشه و عاطفه و خیال،  تجربیات عاطفی شاعر را به زیبایی به تصویر می کشد.

این شاعر پس از خوانش شعر یکی دیگر از اعضای این انجمن، نکتۀ قابل توجه در شعرهای محاوره‌ای چه ترانه و چه غیر ترانه، را اغلب به دلیل رفت و آمد شاعر میان زبان محاوره و زبان ادبی دانست و اظهار داشت: شاعر برخلاف منطق زبان محاوره، از برخی اختیارات و ظرفیت های زبان ادبی نیز استفاده می کند در این صورت است که نوعی دوگانگی در شعر ایجاد و بخشی از شعر محاوره‌ای می شود و بخش دیگر به زبان معیار نزدیک است.

وی ادامه داد: اگر قرار است در شعر از ظرفیت‌های زبان محاوره استفاده شود، باید به اصول و قواعد زبان محاوره و طبیعت این زبان پایبند باشد و یک دست سروده شود و ارتباط مفهومی شایسته‌ای بین مصراع های آن وجود داشته باشد.

پردل به علاقمندان به سرودن شعر محاوره ای در این انجمن توصیه کرد: برای غنای بیشتر کلام دراین نوع از از شعر آثار، یغما گلرویی ، افشین یداللهی و دیگر چهره های ادبی که در ترانه سرایی و شعر محاوره شناخته شده اند و همچنین دیگر منابع مکتوبی که در مورد ادبیات عامه است را مطالعه و علاوه بر آن به گفتگوها و لحن اقشار مختلف جامعه در ارتباطات اجتماعی دقت کنند.

در ادامه‌ی این نشست غزلی از سرودهای شاعران نوجوان حاضر در این گروه، به اشتراک گذاشته شد و میهمان برنامه با بررسی این شعر گفت: در روزگارما غزل به سه شکل کلی شامل غزل سنتی، غزل نو سنتی یا نوقدمایی که محتوا و مضمون سازی آن معطوف به سنتِ قدیم است اما زبان آن تازه و امروزین شده است و غزل نو، که چه از نظر زبان و چه از نظر محتوا و مضمون سازی با سنت غزل فارسی تفاوت دارد. پس شاعر باید هوشمندانه زبانی را انتخاب کند که به زبان مخاطب نزدیک تر باشد.

گفتنی است پایان بخش ششمین نشست انجمن ادبی آبی، معرفی محمد رضا حسینی مود از شاعران استان خراسان جنوبی و همچنین کتاب گزینه اشعار شمس لنگرودی توسط میهمان برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =