نشست تخصصی " سخنگاه قصه"

" سخنگاه قصه" عنوان نشست تخصصی اینستاگرامی انجمن قصه گویی استان کردستان بود که با حضور دکتر علی مرادخرمی استاد وپژوهشگر و داور جشنواره های قصه گویی از استان مازندران در مورخ یازدهم و دوازدهم آذرماه در لایو اینستاگرامی پیج قصه کورد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، این نشست دوشنبه شب با حضور مدیر کل کانون استان کردستان و جمعی از مربیان و دوستداران قصه‌ و پژوهشگران و با اجرای سیروان کنعانی از هنرمندان و مربیان کانون استان کردستان شکل گرفت .

در این نشست علی مراد خرمی در آغاز به تعریف اسطوره پرداخت و اسطوره را قصه درباره ی خدایان و موجودات فوق طبیعی دانست که ریشه ی اصلی آن ها اعتقادات دینی مردم قدیم است و خاستگاه و آغاز زندگی و معتقدات مذهبی و قدرت های مافوق طبیعی و اعمال قهرمان های آرمانی را می باشد.

وی در ادامه افزود: اسطوره حقیقت تاریخی ندارد و پدید آورندگان اصلی آنها ناشناخته اند. اسطوره کمتر جنبه اخلاقی دارد و از این نظر، از افسانه ها و حکایت ها متفاوت است در اسطوره اغلب به مظاهر طبیعت و رویدادها و آفت های طبیعی شخصیت انسانی داده شده و برای آنها ماجراهایی آفریده شده است؛ مثلا در اساطیر ایرانی، آناهیتا ایزد بانوی جنگ و نگهدار آب است و ایزد تشتر نگهبان باران است .

در ادامه خرمی به تعریف ناخودآگاه شخصی و جمعی از منظر روانشناسی وخصوصن روانشناسی فروید ویونگ پرداخت و گفت: کهن الگوها در واقع همان تجربه زیسته و یادگار زیستی مردمان اعصار کهن هستند که به ذهن هنرمندان و نویسندگان وشاعران جامعه نفوذ پیدا میکنند ودر آثار هنری آنها نمود پیدامیکند وهنرمندان نمادهایی در آثار هنری خود به کار می برند که زبان رمزی کهن الگوهاست که از بین نمی روندبلکه از طریق ناخودآگاه جمعی وفردی به هنرمند می رسند واو آن را  در قالب یک اثر هنری تاثیر گذار به جامعه تحویل می دهد.

وی در ادامه به معرفی کتاب هایی جهت مطالعه بیشتر مخاطبین برنامه با بحث کهن الگوها پرداخت و  در خاتمه نشست، به سوالات حاضرین راجع به بحث کهن الگوها پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =