کد خبر: 301523
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
انجمن ادبی مهتاب نیشابور برگزار شد

اعضای نوجوان مراکز نیشابور در نشست مجازی انجمن ادبی مهتاب نیشابور شرکت کردند. این نشست که با حضور عزت صدیقی لویه به عنوان کارشناس مهمان و ۲۳ عضو نوجوان، ظهر پنجشنبه ۶ آذرماه برگزار شد با داستان خوانی اعضاء همراه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، مبینا توزنده­جانی، مهسا معدنی خوشبخت، نیلوفر حسنی، محدثه پاکدل، فاطمه فخاری و ریحانه فتح آبادی اعضایی بودند که داستان‌هایشان را به نقد و بررسی گذاشتند.

در این نشست اعضاء درباره شخصیت‌های داستان، منطق داستان، باورپذیری اثر و دیالوگ‌ها صحبت کردند. صدیقی نیز درباره ویژگی‌ داستان‌های طنز، جابه‌جایی موقعیت، تکیه کلام و ضرب المثل در طنز، اغراق، بزرگ‌نمایی و طنزهای کلامی توضیح داد. همچنین شاهد مثال‌هایی مرتبط با داستان نیز ارائه داد.

کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان، درباره اهمیت اسم در داستان صحبت کرد و راهنمایی درباره شیوه‌های انتخاب اسم در داستان داشت. همچنین درباره تفاوت فضاسازی داستان رمانتیک با طنز و یا پلیسی نیز صحبت شد.

صدیقی، اعضای نوجوان نیشابور و این شوق نوشتن در آنها را تشویق کرد و یادآور شد که زیبایی آثار اعضاء از آنجاست که از خودشان و سن و شرایطی که در آن هستند نوشتند او گفت: برای همین است که ما با داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. خواندن درس در کتابخانه، مهمان سر زده و یا آمدن ناگهانی بازرس به مدرسه همه پیش آمدهایی است که برای همه دوستان ملموس و آشنا بود. در آغاز مسیر نوشتن، حتی رده سنی شخصیت و هماهنگی با سن نویسنده اثر می‌تواند اثر را ملموس‌تر و واقعی‌تر کند. برای همین است که دیالوگ‌های داستان پخته و سنجیده است و دیالوگ دختر نوجوان با مادر و یا معلم تفاوت دارد و این نشان هوشمندی نویسنده است.

صدیقی اعضای علاقمند را دعوت کرد تا در نشست کارگاهی انجمن طنز نیز شرکت کنند. ذکر این توضیح ضروری است که مراکز نیشابور سال‌هاست از داشتن مربی ادبی محروم بوده‌اند. در حال حاضر این کمبود با توانمندی مسئول کتابخانه پستی نیشابور خانم زهره اکبر آبادی به خوبی جبران شده است. خانم اکبرآبادی علاوه بر مسئولیت شغلی خود، کارگاه ادبی نوشتن خلاق، کارگاه داستان و برگزاری انجمن مهتاب نیشابور را نیز برعهده دارد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =