کد خبر: 301537
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
ایده  برشی از روزهای غیر عادی زندگی است

یازدهمین جلسه مجازی انجمن هنرهای نمایشی نوجوان استان خراسان با حضور ساغر لطفی نژاد کارشناس مرکز تولید تئاتر کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۳ آذر ۱۳۹۹برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این جلسه انجمن که به صورت مجازی و با حضور اعضای نوجوان و مربیان نمایش استان برگزار شد، لطفی نژاد به ارائه مطالبی در رابطه با تئاتر، لذت، تجربه، در نمایش پرداخت و در این زمینه ایده های نمایشی اعضا را مورد بررسی قرار داد.

ساغر لطفی نژاد نویسنده و کارگردان حوزه  تئاتر عروسکی با اشاره به تولید نمایش بر اساس ایده گفت؛ هر کارگردانی یا بر اساس یک نمایشنامه و یا بر اساس یک ایده نمایشی را به صحنه میبرد.

وی در ادامه با ذکر مثال نکات مهم در نگارش ایده ی اولیه ی نمایش را بیان کرد؛ ما می‌خواهیم کشتی بسازیم باید بدانیم چه نوع کشتی می‌خواهیم بسازیم آیا کشتی نفتکش است یا کشتی باربری یا کشتی مسافربری؟ گام بعدی طراحی وز شکل ظاهری آن است اما پیش از آن باید بدانیم چه نوع و دسته ای از مخاطبان می‌خواهیم این کشتی را بسازیم. باید سرعت، خدمات و امکانات را بررسی کنیم و برای اینکار نیاز به تحقیق در این مورد داریم.

رضایت کسانی که کشتی را میسازند شرط اصلی است. باید بدانیم آنها به چه چیزی نیاز دارند.

لطفی نژاد در ادامه نیاز مخاطب را به عنوان یکی اصول اصلی نوشتن ایده معرفی کرد و گفت؛ در قدم اول و پس انتخاب مخاطب باید ایده ای بنویسید که توسط مخاطب فهمیده شود و مخاطب به درک و فهم مفاهیم مهم نمایش برسد و موضوع نمایش را درک کند.

نیاز دوم این است که تماشاگر باید مورد توجه قرار بگیرد یعنی به فرهنگ و مردمان منطقه فکر و توجه شود. گاهی چیزی را می نویسیم که با فرهنگ منطقه در تناقض است و به دلیل عدم شناخت از فرهنگ آن‌منطقه، مخاطب نمیتواند با ان ارتباط برقرار کند.

پس تماشاگر در نگارش ایده بسیار مهم است سومین اصل این است که تماشاگر بعد از دیدن نمایش ما احساس رضایت کند و خوشنود باشد.

این بدان معنی نیست که نمایش ها باید به پایان خوش منجر شود. منظور این است که تماشاگر باید احساس رضایتمندی داشته باشد رضایتمندی تماشاگر یک اصل در نگارش و پرداخت نمایشنامه ماست.

کارگردان حوزه  تئاتر عروسکی در ادامه افزود  ایده ها از کجا می آیند؟

  او با اشاره به اینکه جرقه های ذهنی در چه شرایطی شکل می‌گیرند گفت؛ زندگی روزمره و چیزهایی که در اطراف ما می‌شنویم و می‌بینیم می‌تواند بستر ایده‌های ما باشند. شخصیت‌های علمی فرهنگی و هنری، شخصیت‌های تاریخی، داستان‌های قدیمی و عامیانه و تجربه‌های فردی، تجربیات، گاهی یک آرزو یا تصور خیالی و گاهی خبری در روزنامه میتواند ایده ی جذابی برای نوشتن نمایشنامه‌باشد.

ساغر لطفی نژاد بیان داشت: ایده ما برشی از روزهای غیر عادی زندگی است. همه ما روزهای عادی داشته ایم به سفر رفته ایم، برگشته ایم و هیچ اتفاقی نیفتاده اما یک روز   اتفاقی می افتد که با هر روز دیگر فرق می‌کند. اینجا یک گره یا مشکل در مسیر زندگی ما قرار می‌گیرد که این برای نگارش نمایشنامه و ایده پردازی بسیار خوب است.

پس "مشکل" یکی از ابزارهای ما برای نوشتن ایده است. اگر مشکل را در جریان‌نمایش خود قرار دهیم در خلال نمایش میتوانیم گره‌های آن را باز کنیم.

چون مخاطب قرار است از نمایش ما برداشتی برای زندگی خود داشته باشد.

هدف از مطرح کردن مشکل و گره برای نهفتن پیام در لابه لای داستان است.

در این کارگاه همچنین تمرین عملی از ایده های خلاق نوجوانان به اعضا داده شد و اعضای نوجوان توانستند در کارگاه یک ساعته ضمن بررسی ایده هایشان توسط مدرس روی ایده های خودشان کار کنند.

تعلیق و اهمیت آن در نمایشنامه یکی دیگر از مباحثی بود که مدرس کارگاه به آن اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =