کودکان دارای نیازهای خاص فرشتگان روی زمین هستند

نشست تخصصی « بینادلان» با حضور مربی مسئولان، مربیان و والدین اعضای مرکز فراگیر و دعوت از یاسر امیری روانشناس حوزه کودکان استثنایی و مدرس دانشگاه به صورت مجازی در کانون لرستان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون لرستان، ظهر امروز 19 آذرماه1399 نشست تخصصی « بینادلان» با حضور مربی مسئولان، مربیان و والدین اعضای مرکز فراگیرو دعوت از یاسر امیری کارشناس حوزه روانشناسی کودکان استثنایی و مدرس دانشگاه به صورت مجازی برگزارشد.
دراین نشست موضوع های: شناسایی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، ارتباط مؤثر با کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، بسترسازی مناسب درجهت مشارکت والدین،کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و همسویی با اهداف کانون مورد بحث و گفت وگو قرار گرفتند.
درابتدای این برنامه یاسرامیری با قدردانی از مدیرکل و همکاران کانون به خاطر برگزاری این نشست، مطالب خود را باتعاریفی از واژه «نیازهای ویژه» شروع کرد و گفت: کودکانی که برای رشد، پیشرفت و ادامه زندگی، نیازمند رعایت حقوق شهروندی، خدمات آموزشی، وسایل کمکی و.... هستند را کودکان داداری نیازهای ویژه می نامند.
امیری با اشاره به وجود تفاوت در انسانها افزود: حدود 10 درصداز جامعه مارا کسانی تشکیل می دهند که دارای نیاز های ویژه هستند و باید به این کودکان مانند سایر همسالانشان نگاه کنیم.
وی با بیان این جمله که «معلولیت، محدودیت نیست» اضافه کرد: برای کمک به این بچه ها باید سطح توانایی شان از طرف والدین و مربی در نظرگرفته شود و باید برانگیختی را درآنها بوجود آورد به این معنی که فعالیت ها واقدامات و خواسته هایمان را به گونه ای ارائه دهیم که نه زیادسخت و نه آسان باشند تا چالش برای آنها بوجود آید و زمینه های رشد فکری و جسمی برایشان فراهم شود.
مدرس این نشست اظهارداشت: خانواده ها باید مشکل فرزندانشان را بپذیرند و به آنها کمک کنند تا استعدادهایشان شکوفا شده و دراجتماع موفق شوندو همه ما باید به این باور برسیم که این کودکان امانت های خداوند و فرشتگان روی زمین هستند و خدمت به آنها افتخار است.
در بخش بعدی مباحثی مانند: سازگاری، مشاوره و تواتنبخشی مورد بحث قرار گرفت وامیری درادامه گفت: تنبیه(فیزیکی و کلامی)، مقایسه کردن، تهدید، تحقیر و... باعث اضطراب و تنش برای این قشر می شود.
این فعال حوزه کودکان استثنایی با بیان اینکه مربی هایی که به بچه های دارای نیازهای ویژه آموزش می دهند باید تخصص کافی داشته باشند عنوان داشت: خانواده ها نیز در کنار مربیان ومعلمان باید سطح آگاهی خود را دراین زمینه بالا ببرند.
امیری در پایان از تلاش های کلان کانون در خصوص تلفیق این بچه ها با همسالان خود در مراکز فراگیر گفت: تفکیک این قشر از سایر همسالان، باعث مشکلات فراوانی می شود که مراکز فراگیر کانون با فراهم کردن وسایل آموزشی مناسب و محیطی آرام وامن به خوبی شرایط را برای بهره مندی این بچه ها بوجود آورده است.
این نشست، به صورت پرسش و پاسخ از طرف شرکت کنندگان و مهمان برنامه به کار خود پایان داد.
گفتنی است: یک مرکز فراگیر نیز جهت بهره مندی کودکان ونوجوانان دارای نیازهای ویژه در خرم آباد مشغول فعالیت است که به دلیل شیوع ویروس کرونا این مرکز فعالیت های خود را به صورت غیر حضوری وبرخط ( آنلاین) انجام می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =