کد خبر: 301618
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
زبان شعر زبان توضیح نیست

پنج‌شنبه سیزدهم آذر ۱۳۹۹، حسین تولایی شاعر و مسئول انجمن‌های ادبی کشور، کارشناس میهمان انجمن ادبی آفتاب شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، تولایی در آغاز صد و پانزدهمین انجمن ادبی آفتاب در گفتگویی صمیمانه اعضاء این انجمن را به خاطر حضور فعال در مهرواره‌ها و پیگیری و جدیت شان در امر نوشتن مورد تشویق قرار داد.

در این انجمن آثار: مبینا حریفی، شهرزاد لعل‌بذری، نگار فرهمند، رسول اسعدی، مرتضی چزکی، محمدرضا پودینه نقد و بررسی شد.

تولایی در نقد شعر مبینا حریفی عنوان کرد: سرودن در قالب غزل به مهارت‌هایی نیاز دارد که خوشبختانه این شاعر از آن بهره‌مند است. مثلا وزن و موسیقی بیرونی. استفاده درست و کاربردی از قافیه و ردیف به جای اینکه نقش تزئینی و ناگزیر داشته باشند. تولایی بر پرهیز از مستقیم‌گویی تاکید کرد و افزود: زبان شعر زبان توضیح نیست، زبان تصویری‌سازی و زبان غافلگیری است.

در ادامه کارشناس میهمان انجمن ضمن نقد و بررسی اثر نگار فرهمند گفت: سطرهای آغازین در شعر سپید باید بسیار حس برانگیز و جذاب باشد هم چنین انتظار می‌رود پایان بندی در شعر سپید کوتاه بسیار غافلگیر کننده تر از این باشد و از سطرهای تکراری و کلیشه‌ای فاصله گرفته شود.

تولایی در نقد شعر رسول اسعدی، آشنایی و شناخت این شاعر با زبان شعر سپید را مثبت ارزیابی کرد و به نکات مهمی از جمله استفاده درست از ظرفیت نهفته در واژه‌ها اشاره کرد.

شاعر مجموعه شعر «حرف آبی آخر» اثر شهرزاد لعل‌بذری عضو دیگر انجمن را با نگاهی به کشف‌های خوب به کار رفته در ابیات، بررسی کرد و عنوان کرد: ارتباط محور افقی و عمودی در این اثر به خوبی حفظ شده است و هر بیت حالتی قرینه در معنا و تصویر دارد که این یکی از شگردهای معروف در غزل به ویژه در غزل‌های سبک هندی و خصوصا در شعر صائب است.

کارشناس انجمن‌های ادبی کشور، ضمن گفتگو درباره‌ی نقدهای اعضاء نوجوان به آثاری که در این جلسه به اشتراک گذاشته شد، به نقد شعری عاشقانه از مرتضی چزکی و اثری آئینی از محمدرضا پودینه پرداخت. تولایی در خاتمه ضمن یادآوری نکاتی بسیار کاربردی درباره‌ی ایجاز، اصلاح و ویرایش شعر، جایگاه و انتخاب درست کلمات، زبان شعر و تصویرسازی در شعر، به ذکر مصادیقی مرتبط و زیبا از شاعران معاصر نظیر شاملو، سپهری و... پرداخت.

صد و پانزدهمین انجمن ادبی آفتاب در فضای مجازی و با حضور ۳۰ نفر از اعضاء خود در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =