صبر و عشق، دو ویژگی مهم برای کار با معلولان است

مربیان مسوول، مربیان و کارشناسان کانون فارس در نشست «روشن‌دلانه» با حضور زینب، جعفری، کارشناس امور نابینایان سازمان بهزیستی فارس شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، این نشست با موضوع «شناسایی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه» و «ایجاد زمینه جلب مشارکت کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در پیشبرد برنامه‌ها» ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در کانون فارس برگزار شد.

بر این اساس‌، زینب جعفری، کارشناس امور نابینایان سازمان بهزیستی فارس با اشاره به حضور بیست هزار نابینا در استان فارس گفت: بیش از ده هزار نفر از این نابینایان در شیراز زندگی می‌کنند که از این تعداد، بیش از هزار نفر کودک و نوجوان هستند و مؤسسه شب‌چراغ با هدف حمایت از آنان در سال ۱۳۸۳ به عنوان اولین موسسه مرتبط با امور نابینایان در سطح کشور، در شیراز راه‌اندازی شد.

او هدف از راه‌اندازی موسسه شب چراغ را حمایت از افراد نابینا و خانواده‌هایشان بیان کرد و گفت: در زمان راه‌اندازی مؤسسه هیچ نوع دستورالعمل و محتوایی مرتبط با امور نابینایان وجود نداشت اما با هدف کم کردن نگرانی خانواده‌های دارای فرزند نابینا و کمک به اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان و ایجاد ارتباط صحیح با دیگران تلاش شد تا محتوای مورد نیاز تولید و در اختیار افراد نابینا قرار بگیرد.

کارشناس نابینایان بهزیستی استان فارس با اشاره به گران بودن امکانات مورد نیاز نابینایان و مشکلات خانواده‌ها در تهیه موارد مورد نیاز گفت: موسسه شب‌چراغ با برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی از جمله: کامپیوتر، خط بریل، موسیقی، زبان انگلیسی و ... علاوه بر حمایت‌های توان‌بخشی، آموزشی و رفاهی، سعی دارد تا ضمن کمک به خانواده‌ها، تحرک و جهت‌یابی صحیح برای استقلال فرد نابینا و برقراری ارتباط با دیگران را با یادگیری رفتارهای صحیح به کودکان نابینا بیاموزد.

جعفری، صبر و عشق را دو شاخصه مهم افرادی دانست که با معلولان سر و کار دارند. او نابینایی را محدودیتی دانست که با آموزش صحیح و انگیزه‌بخشی به نابینایان می‌توان کاری کرد که هم روشنایی‌بخش زندگی خود باشند و هم به خانواده‌ها و اجتماع، روشنی ببخشند و افرادی تأثیرگذار باشند.

او امید به زندگی و تغییر نوع نگرش خانواده‌های صاحب کودکان دارای نیازهای ویژه را باعث ایجاد تأثیرات بزرگ و بنیادی در جامعه دانست که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف، راه‌های جدید را نشان دهد.  

سعید رضا کامرانی، سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست مجازی گفت: هفته‌ی معلولان، نه تنها به معلولان بلکه متعلق به همه ما است چون همه‌ی ما وظایف بسیار خطیری در قبال آنان داریم. وی با اشاره به نام‌گذاری روز جهانی معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: در ایران هم هر سال به‌صورت ویژه به مسائل، مشکلات،ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فرصت‌هایی مرتبط با معلولان توجه می‌شود.

کامرانی این هفته را فرصتی دانست تا به توانمندی‌های این قشر بزرگ جامعه توجه بیشتری داشت.به گفته‌ی او ظرفیت‌های زیادی درجامعه معلولان وجود دارد و در جهان و در کشور ما چهره‌های فرهیخته‌ و مستعدی بوده و هستند که نباید جامعه را از وجود آنان بی‌بهره گذاشت.

او با اشاره بر لزوم اصلاح نگرش‌های نامناسب حاکم بر جامعه نسبت به معلولان ادامه داد: باید نگاه ما به معلولان نگاهی خاص باشد نه به این معنی که به آن‌ها ترحم کنیم؛ باید مشکلات آنها را ببینیم و شرایط مناسب برای حضورشان در جامعه فراهم کنیم. در این راستا لازم است به مناسب‌سازی بیش از پیش فضاهای شهری و خدمات نهادها و ارگان‌ها بپردازیم و با نگاهی مسئولانه در جهت فراگیر شدن خدمات به جامعه معلولان تلاش کرد.

سرپرست کانون فارس در بیان دلایل نام‌گذاری روز جهانی معلولان، به ارتقاء و رشد اذهان عمومی نسبت به مسائل آنان و تلاش در جهت رفع مسائل و مشکلات و همچنین افزایش آگاهی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی اشاره کرد و در ادامه افزود سازمان بهزیستی تنها متولی امور معلولان نیست و همه ما باید در قبال این عزیزان احساس مسئولیت کنیم.

کامرانی در پایان به همکاری اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اداره‌ی بهزیستی و موسسه شب‌چراغ در خصوص تولید کتابهای صوتی اشاره کرد وخطاب به مربیان و کارشناسان کانون فارس گفت: همه موظفیم زمینه‌ساز فعالیت‌های گسترده در زمینه‌های مختلف برای معلولان باشیم. بر این اساس، ما تنها متولی کودکان و نوجوانانی که به لحاظ جسمی و ذهنی سالم هستند نیستیم بلکه در قبال کودکان و نوجوانان دارای معلولیت جسمی و ذهنی هم وظیفه داریم و باید به آنها و خانواده‌هایشان یاری برسانیم.

ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی معلولان در کانون پرورش فکری با شعار «با توانایی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت» از روز ۱۳ تا ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در سراسر کشور در حال برگزاری است.

این برنامه‌ها با هدف شناسایی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه و معرفی کانون و خدمات مراکز فراگیر به آن‌ها و والدین‌شان و همچنین ایجاد زمینه‌های تعامل بچه‌ها با همسالان دارای نیازهای ویژه همراه با حس برابری و همدلی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =