کد خبر: 301628
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
بازدید 689
۳۶ هفته تلاش و تولید ۳۶ پادکست قصه گویی

در پی اجرای زیبا و موفق انجمن قصه‌گویی شهرستان قروه درگزین با مریم نوشادقباد، مسئول این برنامه فرهنگی به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در راستای گسترش و تقویت فرهنگ قصه و قصه‌گویی و زنده نگه‌داشتن این میراث کهن، کانون این استان برنامه‌هایی در حال اجرا دارد. از بین آنها انجمن قصه‌گویی شهرستان قروه درگزین شهرت ملی پیدا کرده و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. ‏از همین رو گپ‌وگفتی با مسئول این انجمن انجام دادیم، که دار ادامه می‌خوانید.


‏س) با سلام و آرزوی تندرستی برای شما، به عنوان اولین سوال لطفاً خودتان را معرفی کنید.
 ‏ ‏ ج) مریم نوشادقباد هستم. از سال ۱۳۸۵ عضو خانواده صمیمی کانون شدم. فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی دارم و مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری قروه درگزین و مسئول انجمن قصه‌گویی هزار و یک شب این شهرستان هستم.


س) لطفا در مورد انجمن قصه‌گویی هزار و یک شب بیشتر توضیح دهید. 
ج) این انجمن در تابستان سال ۱۳۹۸ و به همت همکاران مرکز فرهنگی‌هنری شهرستان قروه درگزین فعالیت خود را به شکل حضوری آغاز کرد و بعد از شیوع کرونا و تعطیلی مراکز، کانال قصه‌گویی مجازی در تلگرام و با نام هزار و یک شب در ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ با پویش قصه‌گویی «نقیل، نقیل، نقیل دی» ایجاد شد.


س) هدف شما از فعالیت این انجمن به شکل حاضر و نیز کانال قصه‌گویی چه بوده است؟
ج) این فعالیت با هدف ترویج و توسعه فرهنگ قصه‌گویی در میان خانواده‌ها، ارج نهادن به مقام پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، گردآوری و حفظ قصه‌های عامیانه و شناخت و معرفی قصه‌گویان بومی به کودکان و نوجوانان و آموزش غیر مستقیم این هنر به مخاطبان انجام شده.


س) برای کسانی که عضو این کانال نیستند از چگونگی فعالیت‌تان بگویید.
ج) برنامه قصه‌گویی هزار و یک شب به صورت هفتگی هر پنج‌شنبه بین ساعات ۲۱ تا ۲۳ در قالب یک پادکست مستند قصه‌گویی یا فیلم مستند قصه‌گویی ضبط شده بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در فضای تلگرام منتشر می‌شود.
هر برنامه دارای دو بخش اصلی است. بخش اول مستند آموزشی است که شامل آشنایی با قصه و قصه‌گویی و بخش دوم فایل قصه‌ی شب می‌باشد. 


 س) تاکنون چند برنامه و پویش قصه‌گویی اجرا و منتشر کرده‌اید؟
 ‏ج) در طول سه فصل بهار، تابستان و پاییز، ۳۶ برنامه تهیه و منتشر شده و به یاری خدا هم‌چنان ادامه خواهد داشت. بیش از ۳۵۰ مخاطب مستقیم عضو کانال و صدها مخاطب غیرمستقیم در سطح منطقه از این برنامه استفاده می‌کنند.


س) در مورد شکل‌گیری، ایده و افتتاح کانال قصه‌گویی «هزار ویک شب»  و یا همان «نقیل، نقیل، نقیل، دی» توضیح بفرمایید.
ج) واژه" نقیل" به معنای "قصه " نامی آشناست که برای اولین بار از زبان مادرم شنیدم. شنیدن نقیل‌های مادرم به زبان شیرین ترک دوران کودکی ام را خاطره انگیز کرد. از سوی دیگر تعلق خاطرم به انجام کار پژوهشی و علاقه به تاریخ و فرهنگ ادبیات عامیانه‌ی زادگاهم همواره مرا برای قدم گذاشتن در راه مطالعه و پژوهش در این باب تشویق کرد و به واسطه علاقه زیاد به ادبیات عامیانه منطقه درگزین شروع به جمع‌آوری داستان‌ها و ترانه‌های عامیانه‌ نمودم.


س) آیا ورودتان به کانون به عنوان مربی فرهنگی در علاقه شما به این مقوله تاثیری ایجاد کرد یا خیر؟
ج) حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و راه‌یافتنم به جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی به عنوان قصه‌گو، دریچه‌ی تازه‌ای بر روی من گشود و انگیزه‌ای شد تا پایان‌نامه کارشناسی‌ارشدم را به موضوع «بررسی ادبیات عامیانه منطقه درگزین» اختصاص دهم و در جشنواره پژوهش کانون پرورش فکری رتبه سوم کشوری را کسب کنم.


س) محتوای انجمن مجازی قصه‌گویی «هزار و یک شب» را چگونه تهیه می‌کنید؟
ج) بسیاری از قصه‌های این برنامه از مجموعه قصه‌های صوتی یا تصویری است که من در پایان‌نامه خود ارائه کردم و با کسب اجازه از صاحبان صداها و قصه‌ها، قصه‌های قابل پخش را در قالب یک «پادکست مستند قصه‌گویی» تولید و هر بار در برنامه منتشر می‌کنم. تعدادی توسط قصه‌گو به صورت فایل صوتی ضبط شده و تعدادی نیز به صورت مصاحبه‌ای و حضوری ضبط می‌شود و در موعد مقرر در کانال «هزار و یک‌شب» بارگذاری و منتشر می‌شود.


س) بخش علمی این برنامه را چگونه تهیه می‌کنید؟
ج) بخش علمی این برنامه بر اساس مطالعاتم در حوزه قصه‌گویی انتخاب شده و به تناسب نیاز، در ابتدای هر برنامه بخش کوتاهی به آن اختصاص داده می‌شود تا علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی علاوه بر شنیدن قصه، مباحث آموزشی را نیز فراگیرند.


س) برنامه شما برای آینده‌ی انجمن چیست؟ 
ج) قصد داریم در فصل‌های بعد با حفظ هدف اصلی، جامعه‌ی هدف خود یعنی کودکان و نوجوانان را گسترده‌تر کنیم. از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بیشتری دعوت کنیم تا قصه‌های شفاهی خود را با ما به اشتراک بگذارند. هم‌چنین حفظ و نگهداری برنامه‌های تولید شده در قالب لوح فشرده و مکتوب از دیگر برنامه‌های انجمن است.


س) اگر خاطره‌ای شیرین از این برنامه دارید برای خوانندگان این مصاحبه بفرمایید.
ج) در یک جلسه‌ی اداری، خانمی جوان با ذوق از من پرسید: شما تهیه‌کننده برنامه ی «هزار و یک شب» هستید؟ گفتم: بله چطور؟ گفت: خیلی خوشحالم که شما را می‌بینم! خواستم از شما بخاطر این برنامه تشکر کنم. شما مادربزرگ مرا از تنهایی درآورید. بعد تعریف کرد که من ساکن کرج هستم و مادربزرگ پیری دارم که تنها زندگی می‌کند. یک بار که به دیدن او رفته بودم یکی از قصه‌های «هزار و یک شب» را  برای او پخش کردم. به قدری از شنیدن قصه‌ ذوق زده شد که مشتاقانه چندین برنامه را باهم گوش داد. بعد هم شروع کرد به قصه گویی. به او قول دادم  قصه‌های هفته را برایش ببرم. حالا او هر هفته به من زنگ می‌زند و خیلی شیرین می‌پرسد: « بالام! نقیل قویمویوبلا؟» یعنی عزیزم! قصه نگذاشتند؟

وحرف آخر!!!
جا دارد از همین جا از همه مادران و پدران منطقه درگزین که صبورانه و باذوقی وصف‌ناپذیر ضمن استقبال از این برنامه، ما را همراهی می‌کنند و آنچه را در گنجینه سینه‌هایشان دارند، سخاوتمندانه در اختیار ما می‌گذارند سپاسگزاری کنم. از نگاه خوب و افق گسترده مدیرکل و معاون فرهنگیکانون استان همدان نیز صمیمانه متشکرم. هم‌چنین از مادر و همسرم که در هماهنگی با قصه‌گویان محلی و ضبط قصه‌ها بنده را یاری می‌کنند سپاس ویژه دارم. ‏در پایان از دوستان، همکاران، خبرگزاری‌های «صدای درگزین»، «چشم انداز رزن» و «پایگاه خبری شهرستان» به دلیل انتشار و اطلاع‌رسانی این برنامه در سراسر منطقه کمال تشکر را دارم.


بسیار سپاسگزاریم که در این مصاحبه شرکت کردید. موفق و پیروز باشید. ما از طرف شما نشانی این کانال را برای علاقه‌مندان اعلام می‌کنیم.

https://t.me/Hezaro1ShabDargazin2020

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =