نشست با حضور اسدالله شکرانه به مناسبت هفته ملی ادبیات کودک و نوجوان

اجرای زنده در شبکه مجازی اینستا با موضوع حضور در خلوت آذر یزدیبا حضور اسدالله شکرانه نویسنده و پژوهشگر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری استان یزد،به مناسبت هفته ملی ادبیات کودک و نوجوان و گرامی داشت بزرگ مرد مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب با همکاری مشترک آفرینش های ادبی استان یزد و انجمن قصه گویی یزد اجرای زنده در شبکه مجازی اینستا با موضوع حضور در خلوت آذر یزدی با حضور اسدالله شکرانه نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

 وی در این نشست با اشاره به کلبد واژه خلوت یادآور شد: خلوت یک زمینه دارد تحت عنوان گزیده . افراد خلوت را گزینش می کنند. و خلوت یعنی امکان و زمینه کشف خودمان آذر یزدی این خلوت را برای خود فراهم کرد. او به اطراف خودش نگاه کرد و متوجه شد که این پیرامون او را نشان نمی دهد. برای همین فاصله گذاشت و خلوت را انتخاب کرد.

شکرانه ادامه داد:  آذر یزدی علاوه بر این که یک اندیشمند بود یک انتخاب گر خوب هم بود. یعنی زمان و مکان و کار خودش را خوب انتخاب کرد. او کلیدواژه خوب را برای آثارش انتخاب کرد.عنوان آن  را  قصه های خوب برای بچه های خوب گذاشت. انتخاب خوب مهم است و خلوت یکی از بهترین حالت هایی که انسان می تواند انتخاب کند و به زندگیش معنا و مفهوم خوب ببخشد.آذر یزدی به شهود شخصی خوبی رسیده بود. او از جمله فرزانه هایی است که خودافشایی و خوداعتراف‌های خوبی داشت. او زمانی به من گفت؛ بچه که بودم با دیگران خیلی مراوده نداشتم. و وقتی به مسیر زندگی او نگاه می کنیم می بینیم که مراوده های او گزینشی و هوشمندانه بود.

این پژوهشگر استان یزد با اشاره به این که یکی از مباحث در شناخت یک شخصیت این است که بررسی شود او  در چه مقطع زمانی زیستی زندگی کرده است گفت:  آذر یزدی سال 1301 دنیا آمد و 1388 هم فوت کرد. او در یک دوران زیستی زندگی کرده است که دستخوش بسیاری از تغییرات ملیتی، اندیشه ای، نسلی، نگراشی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بود و آذر برآیند این زیست زمانی است در دوره ای به دنیا آمده که هنوز برق به ایران نیامده بود. بعد جنگ جهانی،  زیستن آذر در یزد، رفتن او به تهران، حضور او در کتابخانه ها، نهادها حضور در بعضی از موسسات فرهنگی و... این ها بخشی از زیست آذریزدی است آذریزدی گزینش کرده  و در یک محیط زیستی خاص بزرگ شده و ادبیات کلاسیک را انتخاب کرده است.

شکرانه، آذریزدی را  نماد تصمیم معرفی می کرد و گفت: تصمیم یعنی این که آدم از یک موضوع را از جایی شروع می کند به جایی ختم می کند. آذر تصمیم گرفت، قصه های جهان ادبیات کلاسیک ایران که مربوط به گذشته این سرزمین است انتخاب کند و آن را به زبان کودک و نوجوان بازنویسی  و بازآفرینی کند در واقع آذر یزدی اثار کلاسیک ادبیات فارسی را تراش داده  است.

وی تصریح کرد: اصولا آدم هایی که با گذشته به معنای فرهنگ گذشته، تجربه و زیست گذشته، بشناسد، نمی تواند که زیست های بعدی را هم در مبنای آن قرار بدهد. آذر می گفت؛ اول موضوع را انتخاب می کردم بعد از خودم می پرسیدم آیا این موضوع برای بچه ها خوب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =