ویژگی‌های قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه تشریح شد

همزمان با هفته گرامی‌داشت معلولان انجمن قصه گویی شاخه کانون خراسان جنوبی با بررسی ویژگی‌های قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، شانزدهمین نشست انجمن قصه گویی همزمان با ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۹ و هفته گرامی‌داشت معلولان با حضور مدیر کل کانون استان، محمد نویدی نیا کارشناس کودکان استثنایی و فعال حوزه قصه گویی برای کودکان با نیازهای ویژه و جمعی از کارشناسان، مربیان و اعضای این انجمن به صورت مجازی برگزار شد و به موضوع قصه گویی برای کودکان با نیازهای ویژه پرداخت.

بر همین اساس در ابتدای این نشست حمیدی مدیر کل کانون استان طی سخنانی قصه‌ها را بخشی از زندگی و ابزاری برای انعکاس دیدگاه‌های انسان در رابطه با زندگی، عوامل ناشناخته و راهی برای انتقال فرهنگ،  اعتقادات وآداب و رسوم که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود دانست.

 وی گفت: قصه ها حرف‎‌های مختلفی برای ما دارند و هدفشان تنها سرگرم کردن نیست، بنابر این می طلبد که با یک نگاه تازه به مخاطبان خودش عرضه شود و این نگاه تازه در کودکان با نیازهای ویژه متفاوت است.

وی تصریح کرد: تمام این موارد می طلبد که قصه های انتخابی ما برای این کودکان با سطح درک و موقعیت کودک هماهنگ باشد و با ویژگی‌های روان شناختی او آشنا باشیم .

مدیر کل کانون استان در بیان ویژگی‌های قصه برای این گروه از کودکان و نوجوانان گفت: قصه ها باید متناسب با نیازشان باشد، موجب ترس و وحشت در آنها نشود، زبان آن ساده و قابل درک باشد و با زبانی ساده تر نسبت به مخاطبان عادی ارایه شود.

حمیدی قصه را یکی از مهمترین ابزارهای تربیتی دانست و گفت: در مراکز فراگیر کانون بچه‌های دارای نیازهای ویژه در کنار همسالان عادی خود حضور دارند و قصه می شنوند و تنها تفاوت آنها نیازهای آنان است که با افراد عادی متفاوت است.

در ادامه این نشست نویدی نیا مهیمان برنامه و از فعالین قصه گویی برای کودکان با نیازهای ویژه به ارایه مباحث خود پرداخت و با تشریح  مزایای قصه گویی گفت: به طور عام با استفاده از هنر قصه گویی می توان بسیاری از ارزش‌ها را به کودکان انتقال داد، ریشه‌های فرهنگی و آداب و رسوم را تبیین کرد، مهارت‌های زبانی، خلاقیت و خیال پردازی، و حافظه آنها را تقویت کرد و دید کودکان را در خصوص محیط پیرامونی گسترش داد.

وی افزود: کمک به یادگیری تحصیلی در دانش آموزان عادی و داری نیازهای ویژه، تقویت مهارت‌های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس و سخن وری، کمک به رویارویی با موقعیت‌های دشوار و ارایه راه حل از دیگر مزایای قصه گویی برای کودکان عادی و با نیازهای ویژه است.

وی در ادامه بلندی صدا و اندازه قصه از لحاظ مدت زمان را ازموارد مورد توجه در قصه گویی برای کودکان دانست و ادامه داد: در قصه گویی علاوه بر این دو موضوع باید به شرایط سنی ، هوش، وضعیت جسمی، محیط آرام ارایه قصه، مقدمه مناسب و ایجاد انگیزه و آمادگی برای گوش دادن، توانایی های بچه ها ودرگیر کردن آنها در اجرای قصه و همچنین  توصیف مناسب و استفاده از زبان بدن بخصوص برای بچه های با نیازهای ویژه توجه داشت.

وی در بخش پایانی به حوزه تخصصی خود در خصوص کودکان ناشنوا پرداخت و با تعریفی از کودک ناشنوا گفت: افراد ناشنوا دارای طیف‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت هستند که در قصه گویی باید به این موضوعات نگاه ویژه ای داشته باشیم.

نویدی نیا در این خصوص گفت: این کودکان در رشد زبانی خود تاخیر دارند و به تبع آن در مهارت‌های اجتماعی قوی نیستند و کمتر مسئولیت قبول می کنند، در تعاملات عاطفی مشکل دارند و درک دقیقی از رفتار قصه گو ندارند و همچنین در توانایی های شناختی نیز نسبت به همسالان عادی خود ضعیف تر هستند و علاوه بر اینکه درون گرا و بدبین هستند، گنجینه لغات کمتری دارند و لازم است  قصه گو در مهاورات خود از جملات کوتاه استفاده کند.

وی به مربیان حاضر در این نشست توصیه کردکه در قصه گویی برای کودکان نا شنوا و کم شنوا در ابتدا بر اساس نوع مشکل آنها را گروه بندی کنند، با صدای بلند قصه بگویند، مکان قصه خارج از کلاس و فضای آموزش رسمی باشد و از اشیاع متفاوت استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =