کد خبر: 301667
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
بازدید 151
قصه های مناسب برای کودکان دارای نیازهای ویژه در بوشهر بررسی شدند

بیست و هشتمین نشست قصه گویی روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه باحضور مهشید جهازی مدرس قصه گویی و ادبیات کودکان و کارشناس مسئول کانون بوشهر و همچنین با اجرای زهرا میرزایی خواه برگزیده پیشین جشنواره های قصه گویی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، بیست و هشتمین نشست قصه گویی روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه باحضور مهشید جهازی مدرس قصه گویی و ادبیات کودکان و کارشناس مسئول کانون بوشهر و همچنین با اجرای زهرا میرزایی خواه برگزیده پیشین جشنواره های قصه گویی برگزار گردید.

 موضوع مورد بحث در این نشست تخصصی «انتخاب قصه های مناسب برای کودکان دارای نیازهای ویژه» به مناسبت بزرگداشت هفته‌ی معلولین بود. در این خصوص مهشید جهازی ابتدا به تعریف و ارائه توضیح در مورد کودکان با نیازهای ویژه پرداخته و سپس در مورد قصه های مناسب برای آنان گفت: قصه‌ها دارای طبقه‌بندی مناسب برای کودکانی که دچار اختلالات کم‌توانی ذهنی و هوشی و نیز گروه‌های آسیب‌دیده بینایی، شنوایی، مشکلات جسمی–حرکتی و این‌گونه مخاطبین ویژه هستند.

ایشان همچنین درخصوص مناسب ترین قصه ها برای کودکان دارای کم‌توان ذهنی و هوشی بیان کرد: بدلیل اینکه این کودکان مفاهیم مجرد و انتزاعی را نمی توانند درک کنند و فضای تخیل و خیال انگیزی محدودی دارند، قصه‌ها باید بسیار ساده و مؤجز و عینیت‌گرا و بدون هیچ پیچیدگی اسمی باشد.

این مدرس قصه گویی گفت: برای کودکان با آسیب‌دیدگی بینایی، ضروری است قصه‌گو با توانمندی بالا در لحن و بیان و واژه پردازی دقیق، دنیای خیال انگیز و تجسمی زیبایی را بتواند بر اینگونه کودکان خلق کند.

جهازی در مورد قصه های مناسب برای کودکان ناشنوا بیان داشت:برای کودکان آسیب دیده شنوایی، لازم است که قصه گو بتواند از زبان بدن و حرکات نمایشی و نیز حالت چهره  بیشترین بهره را هنگام اجرای کار قصه گویی بکار ببرد.

برای کودکانی که دچار مشکلات جسمی-حرکتی هستند نیز نیاز است که حتماً قصه‌هایی انتخاب شود که شخصیت اصلی این قصه ها بدلیل مشکلاتی که در زندگی برایشان پیش آمده آنها نیز دارای اختلالات جسمانی و حرکتی هستند اما با عبور از بحران های زندگی و کشف دیگر توانمندی‌هایشان و با استفاده از دیگر حواس خود توانسته‌اند زندگی بسیار زیبایی برای خود رقم بزنند که مهشید جهازی به آن اشاره کرد و این‌جور قصه ها باعث می گردد که کودکان دارای مشکلات جسمی و حرکتی با همزادپنداری و تطابق‌یابی به یاری خود بشتابند.

در پایان این نشست تخصصی، مهشید جهازی با گروه بندی مناسب بین کودکان دارای نیازهای ویژه به معرفی عناوین قصه‌های مناسب برای هرکدام از گروه‌های آسیب دیده ی بینایی و شنوایی و جسمی-حرکتی و کم توان ذهنی و هوشی پرداخته و چکیده‌ای از هر کدام از این قصه‌های مرتبط را بیان نمود.

شایان ذکر است که مخاطبین این نشست تخصصی، علاوه بر مربیان کانون پرورش فکری، مربیان بهزیستی و معلمان آموزش و پرورش استثنایی و نیز والدین کودکان با نیازهای خاص بود.

این نشست از ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه شروع و ساعت ۱۲  به کار خود خاتمه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =