اصلی‌ترین هدف پژوهش تقویت روحیه کنجکاوی درکودکان است

رونمایی از کتابچه «کاوشگران کانون» وتقدیر از اعضای پژوهشگر در ۲۴ آذر ۱۳۹۹ با حضور معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی؛ محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی کانون استان ضمن تبریک هفته پژوهش در خصوص اصلی‌ترین هدف پژوهش گفت: ایجاد زمینه برای پرسشگری، طرح سوال و تقویت روحیه کنجکاوی کودکان و نوجوانان اصلی‌ترین هدف فعالیت تحقیق و پژوهش است.

بزم‌آرا در ادامه بیان داشت:  ما مربیان به عنوان تسهیل‌گر و هدایت‌گر در این فضا باید اعضا را با موقعیت‌هایی مواجه کنیم که برای آنها  تنوع و تازگی دارد و در ذهنشان ایجاد شگفتی و کنجکاوی می‌کند. این فضا ذهن آنها را به سمت شکل‌گیری سوال و بعد از آن مراحل بعدی پژوهش یعنی جمع‌آوری اطلاعات، شکل‌گیری فرضیه، پیدا کردن جواب و بسط و آزمایش و ... هدایت می‌کند که در همه این مراحل اصلی‌ترین اهداف ما از جمله تقویت و پرورش حواس، خوب دیدن، خوب شنیدن، مشاهده‌گری و توجه به جزئیات و ... نیز تحقق می یابد.

معاون فرهنگی کانون گفت: نکته مهم دیگر این است که کودک باید دنبال جواب سوال خودش باشد، سوالاتی که مرتبط با سن، نیاز و دنیای اوست. اگر به بچه ها موضوع سفارش دهیم با آن مثل یک تکلیف برخورد می‌کنند اما اگر به دنبال جواب برای سوالات ذهن خودشان باشند فرآیند پژوهش و پیدا کردن جواب برای آنها همراه با درک و لذت مضاعف خواهد بود.

وی ادامه داد: همه ما خوب می‌دانیم که فعالیت پژوهش یکی از بهترین راهها برای جذب اعضای نوجوان و همچنین تقویت روحیه کار گروهی‌ست. معمولا اعضای پژوهشگر به دلیل روحیه جستجوگر نیاز به کشف فعالیت‌ها و فضاهای جدید دارند و در اکثر فعالیت‌ها مشارکت می‌کنند تا به علائق خود دست یابند.

در ادامه این نشست مجازی از کتابچه ذربین رونمایی شد و  محدثه فریدی کارشناس پژوهش استان در خصوص این کتابچه گفت: امر تحقیق و پژوهش در بین اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌هاست که در مراکز فرهنگی و هنری به واسطه مربیان توانمند و مستعد کانون جهت تقویت روحیه جستجوگری در اعضا انجام می‌شود.

لذا از سال ۹۷ کانون استان خراسان‌رضوی برآن شده تا کارهای پژوهشی اعضا را سالیانه در کتابچه‌ای چاپ و جهت استفاده کلیه مراکز استان در اختیار آن‌ها قرار دهد.

سال ۱۳۹۷ اولین کتابچه پژوهشی با نام «ذره بین» آماده شد. «ذره بین» شامل آثار پژوهش اعضا از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بود. بازخوردهای خوب این اقدام، ما را مصمم کرد تا در سال جدید نیز، آثار پژوهشی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ را گردآوری کرده و در اختیار مراکز قرار دهیم. از همین رو کتابچه کاوشکران کانون آماده و منتشر شد.

 فریدی در خصوص هدف از انتشار کتابچه «کاوشگران کانون»   گفت: هدف از انتشار این کتابچه، تشویق اعضای پژوهشگر و قدردانی از مربیان سخت‌کوش مراکز بود. همچنین یاریگر مربیان علاقمند به حوزه پژوهش و پژوهشگری بود و راهنمایی و ایده‌های مفیدی در اختیارشان قرار می‌داد.  

بهاره قانع‌نیا کارشناس مجری برنامه اعضای برگزیده پژوهشکر کانون را به شرح ذیل معرفی کرد

۱- عنوان پژوهش: چرا پروانه‌ها به شهر قوچان هجوم آورده‌اند؟ پژوهشگران: امین لایق، نویدرضا دلاوران، مهدی صفرزاده ثانی، مربی راهنما :قربان جعفری گرمجان (مربی فرهنگی مرکز قوچان)

۲- عنوان پژوهش: ویتامین چیست؟ چرا بدن ما به ویتامین نیاز دارد؟ پژوهشگران: مهدیه عباس زاده، مائده عباس زاده، زهرا قنبری، مربی راهنما: سمانه عبدالهیان (مربی مسئول مرکز بجستان)

 ۳- عنوان پژوهش:چارُق‌دوزی در قوچان، پژوهشگران: یگانه خموش، محدثه شاکری، مربی راهنما: میترا شجاعی مقدم

۴- عنوان پژوهش: تحقیقی پیرامون زندگی خواجه اختیار الدین منشی گنابادی، پژوهشگران: المیرا ناصری مقدم، مبینا مهدی‌زاده، مربی راهنما: ناصری مقدم (مربی مسئول مرکز یک گناباد)

۵- عنوان پژوهش: چرا مادر بزرگم در طبخ غذا از روغن‌های حیوانی استفاده می‌کند؟، پژوهشگران: طهورا جعفری، سارا حسینی، مربی راهنما: قربان جعفری(مربی فرهنگی مرکز قوچان)

۶- عنوان پژوهش: پنیری با طعم گوجه فرنگی، پژوهشگران: سیما فهیمی‌نیا، متینا رحمانی، مائده احمدیان، مربی راهنما: فریده خسروی میاب (مربی مسئول مرکز قوچان)

۷- آشنایی با کاربرد سوزن در بیش از صد شغل، پژوهشگران: نازنین قامتی، ساینا سنجری، سارا فهیمی‌نیا، مربی راهنما: فریده خسروی میاب (مربی مسئول مرکز قوچان)

۸-چگونه خودمان چسب بسازیم؟ پژوهشگران: نازنین قامتی، سارا فهیمی‌نیا، مربی راهنما: فریده خسروی میاب (مربی مسئول مرکز قوچان)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =