غزل امروز باید به دغدغه های عصر حاضر بپردازد

با حضور مریم اسلامی شاعر، نویسنده وکارشناس مسئول آفرینش های ادبی کانون و اعضای انجمن های آفرینش های ادبی لرستان، اعضای ادبی مراکز، مربیان، کارشناسان و علاقه مندان به ادبیات کودک و نوجوان، نشست تخصصی انجمن های ادبی آفرینش کانون لرستان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، امروز سه شنبه 2 دی ماه1399 نشست تخصصی انجمن های ادبی آفرینش کانون لرستان با حضور مریم اسلامی شاعر، نویسنده  وکارشناس مسئول آفرینش های ادبی کانون برگزارشد.
این نشست ادبی با موضوع: نقد و بررسی آثار ادبی اعضا در حالی برگزار شدکه اعضای انجمن های آفرینش های ادبی لرستان، اعضای ادبی مراکز، مربیان و کارشناسان و علاقه مندان به ادبیات کودک و نوجوان در آن حضور داشتند.
درابتدای این نشست مریم اسلامی شاعر، نویسنده ی نام آشنای کودک ونوجوان مطالبی را در خصوص سرودن شعر، موسیقی شعر، زبان شعر و نگاه نو به انتخاب موضوع بیان داشت.
اسلامی با تشریح غزل امروزگفت: زبان در غزل امروز، باید زبان گفت وگوی امروزی باشد، روان و صمیمی و خالی از کلمات مهجور و تعابیر قدیمی که در زبان عصر حاضر استفاده نمی شود .به عنوان مثال از کلمه ی «زلف» امروزه استفاده نمی شود و اگر در شعری بیاید، زبان آن را کهنه و نامانوس می کند.
وی اضافه کرد: غزل امروز باید به دغدغه های عصر حاضر بپردازد. به آنچه انسانِ این روزها با آن مواجه است و به چالش هایی که امروز بر سر راه اوست و با آن ها درگیر است. بدیهی ست که شاعر ان قدیم از عصر خود می نوشته اند و شاعر امروز، از زمانه ی خود می نویسد.
این شاعر و نویسنده خطاب به اعضا و مربیان حاضر در نشست گفت: پیشنهاد می کنم اشعار کلاسیک شاعران امروز را زیاد بخوانید. به طور مثال غزلیات فاضل نظری، اشعاری از محمدعلی بهمنی و قیصر امین پور و منزوی و.... را مطالعه کنید.
اسلامی تصریح کرد: ایجاز یکی از مشخصه های این قالب هاست. مثلا در رباعی، شاعر در چهار مصرع منظور خود را به مخاطب می رساند. و این مساله کار شاعر را سخت می کند به این معنی که  باید در انتخاب تک تک واژگان و ترکیب ها و چینش کلمات، دقت فراوان داشته باشد، قافیه ها را دقیق و هوشمندانه انتخاب کند و در واقع بحر را درکوزه بریزد.
دربخش پایانی این نشست، آثار اعضا مورد نقد وبررسی قرار گرفت و میهمان برنامه به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =