استمرار فعالیت‌های مجازی کانون پرورش فکری مازندران در کارگاه‌های برخط

با ادامه محدودیت‌های بهداشتی، فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران به صورت نشست‌های تخصصی برخط در فضای مجازی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، این کارگاه‌ها  از سوی انجمن‌های تخصصی کانون مازندران با حضور اساتید و صاحب نظران و اعضای مراکز فرهنگی هنری و عموم علاقه‌مندان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می شود.

بر همین اساس؛

یازدهمین نشست مجازی انجمن نجوم آفرینش به مناسبت جشن یک سالگی انجمن و شب یلدا با عنوان ستاره کریسمس با حضور علاقمندان به صورت مجازی برگزار شد



در این برنامه که با محوریت مقارنه سیارات مشتری (برحیس) و کیوان (زحل) بود، "افسانه ابری" مربی نجوم کانون پرورش فکری مرکز شماره ٣ ساری درباره پدیده مقارنه، داستان های مرتبط با ستاره کریسمس، علت بلندتر بودن شب یلدا صحبت کرد و در حین برنامه مقارنه کیوان و برجیس بطور زنده پخش شد.
هم چنین "علیمرادخرمی" کارشناس فرهنگی کانون در این برنامه به توضیحی در خصوص افسانه ها و آیین کهن ایران درباره یلدا پرداخت.

پانزدهمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان مازندران با موضوع «از یک ایده تا یک طرح نمایشی» برگزار شد



این برنامه که از سلسله جلسات تعاملی کارگاه‌های نمایش استان می باشد؛ ۳۰ آذر توسط "علی بهزادی" از مربیان فعال حوزه نمایش در انجمن نمایش استان و مربی مرکز فرهنگی هنری شناره سه ساری برگزار شد.
وی در این نشست به ارائه‌ی تمرین‌های کاربردی برای تبدیل قدم به قدم یک ایده به یک طرح نمایشی، از جمله شناخت و پرورش قهرمان و ضدقهرمان، بررسی امکان‌های نهفته در طرح، کشمکش و ... پرداخت.
این تمرین‌ها براساس کتاب « آناتومی داستان » نوشته‌ی جان تروبی ارائه شد و در این زمینه یکی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های کانون به عنوان بستری برای این نقد و بررسی ها قرار گرفت.
گفتنی ست: انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان استان مازندران نشست های خود را بنا به فراخور روزهای شیوع کرونا و دوری اعضا انجمن از مراکز ، با عنوان «تاتر را به خانه بیاوریم» به تولید محتوایی نمایش اختصاص داده ست .

از سوی واحد هنرهای نمایشی؛
نخستین نشست تعاملی اعضا و مربیان فعال حوزه‌ی انیمیشن برگزار شد



به گفته حمیده ناجی، کارشناس هنرهای نمایشی کانون مازندران؛ این نشست سه شنبه ۲۵ آذر ماه به موضوع ایده یابی در پویانمایی پرداخت.
اعضا و مربیان حاضر در این برنامه درباره‌ی اهمیت مقوله‌ی ایده برای طرح داستانی یک انیمیشن کوتاه با ذکر تجربه های اجرایی خود به تعامل پرداختند.
در پایان نشست ، هر کدام از اعضا و مربیان با یک تمرین «کاراکتر ، زمان و مکان » طرح های داستانی کوتاه و فانتزی برای انیمیشن ارائه نمودند

به مناسبت هفته پژوهش انجام شد:
کارگاه بازآموزی اقدام پژوهی ویژه مربیان کانون مازندران


به مناسبت هفته پژوهش، کارگاه مجازی بازآموزی اقدام پژوهی ویژه مربیان کانون مازندران برگزار شد.

این نشست از سوی واحد آموزش و پژوهش، با حضور «مهناز عرب» مدرس اقدام پژوهی و مسوولان و مربیان مراکز فرهنگی هنری به صورت مجازی و ویدیوکنفرانس انجام شد .
مهناز عرب در این کارگاه با بیان مفهوم، تعریف، کاربرد و اهمیت اقدام پژوهی در خصوص شرایط استفاده از روش اقدام پژوه، روش ها ومراحل اقدام پژوهی به ارایه مطالب پرداخت.

این مدرس اقدام پژوهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش؛ روش کاربردی گردآوری اطلاعات، نگارش گزارش اقدام پژوهی، تمرین اقدام پژوهی ورفع اشکال اقدام پژوهی و باز آموزی کارگاه اقدام پژوهی با عنوان( پژوهش از نگاهی دیگر) را برای فراگیران تشریح نمود.

به گفته بابایی کارشناس آموزش و پژوهش کانون مازندران، این کارگاه مجازی با هدف یادگیری نگارش پروپوزال ، افزایش انگیزه پژوهش، تقویت حس سوژه یابی ، پرداختن به موضوع وکسب مهارت‌های لازم و باز آموزی اقدام پژوهی تقویت مهارت انجام پژوهش ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری مازندران برگزار شده است.

سیزدهمین جلسه مجازی انجمن عکاسان نوجوان مازندران با موضوع "سوژه‌یابی در عکاسی" برگزار شد



این نشست مجازی عصر روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه با حضور اعضای نوجوان و مربیان فرهنگی و هنری کانون مازندران برگزار شد.
"حوری داوودی" کارشناس هنری کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، کارشناس مهمان این نشست بود که به ارایه مباحث خود با موضوع "سوژه یابی در عکاسی" پرداخت.
وی درباره یافتن سوژه و انتخاب عوامل تاثیر گذار در عکاسی صحبت کرد که در ادامه مباحث مطروحه موردبحث قرار گرفت.


مطالعه آثار کهن برای رسیدن به زبانی ساده و روان در شعر


نشست نقد و بررسی شعر اعضای انجمن ادبی نیما امروز به صورت ویدئو کنفرانس با حضور علیمراد خرمی برگزار شد.
در این نشست آثار چهار عضو نوجوان خوانده شد و کارشناس برنامه درباره‌ی شعرهای شاعران نوجوان به نقد و بررسی پرداخت.
خرمی به عناصر شاعرانه و همینطور دور شدن از اطناب در شعر اشاره داشت و در خصوص نزدیک کردن زبان نوشتار به زبان شعر به عنوان یک فرازبان صحبت کرد.
از دیگر نکاتی که مهمان برنامه به آن پرداخت ضرورت مطالعه آثار کهن و همچنین رسیدن به زبانی ساده و روان و امروزی بود که مطرح شد.
در این نشست،استعداد خوب اعضاء انجمن ادبی نیما و پشتکار و تلاش‌شان مورد تحسین مهمان برنامه قرار گرفت.
در ادامه‌ی برنامه مبینا دهرویه از اعضای ارشد انجمن نیما مواردی را در نقد شعر الهه خمیری مطرح کرد و حضور اثرگذار مربیان ادبی استان از دیگر نکات این برنامه بود.
اجرای این نشست را نیز محمد جواد کشوری به عهده داشتند.

نقد و بررسی داستان در نشست مجازی  انجمن ادبی کانون مازندران


 یازدهمین نشست مجازی نکورویان داستان( انجمن ادبی آفرینش و نویسندگان نوجوان)  با حضور: "عباس قدیرمحسنی"، نویسنده‌ی طنزپرداز و اعضای ارشد و نوجوان کارگاه‌های داستان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد.
 این نشست به بررسی مباحثی همچون؛
- کارکرد عناصر داستان در شکل گیری یک داستان
- تاثیر سینما بر ادبیات داستانی
_عوامل خلق طنز
و چگونه طنازانه نگریستن پرداخت.

اما قدیرمحسنی توصیه‌هایی برای اعضا داشت.
_ کتاب خواندن سبب کسب تجربه است.
-بهترین موضوعات ساده ترین موضوعات پیش روی ما هستند.
- تا فرصت دارید کتاب بخوانید.
 در این نشست سه داستان در سه ژانر جنایی - پلیسی و عاطفی از اعضای انجمن مورد نقد بررسی قرار گرفت.
او در انتهای این نشست مجازی به  معرفی کتاب‌های مختلف از انتشارات کانون، نشر پرتقال و نشر هوپا پرداخت.

دهمین نشست مجازی انجمن نجوم آفرینش کانون مازندران با موضوع «موسیقی ستارگان» برگزارشد



این نشست که با حضور بیش از هشتاد نفر از نوجوانان و مربیان علاقه‌مند به اخترشناسی با اجرا و کارشناسی افسانه ابری، دبیر انجمن و مربی نجوم مرکز شماره ۳ کانون ساری انجام شد.
دکتر آنیا صمدی قدیم، اخترشناس ایرانی ساکن شیلی درباره تاریخچه نظریه «موسیقی ستارگان و سیاره‌ها» از فیثاغورث تا یافته‌های علمی جدید صحبت کرد و در عین حال با پخش صدای خورشید و دیگر ستاره‌ها به پرسش‌های حاضران در خصوص مباحث نجوم پاسخ گفت.
انجمن نجوم آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران از دی ماه سال ۹۸ تاسیس و با تجهیز رصدخانه، آسمان‌نما و قوی‌ترین تلسکوپ‌های آموزشی، در زمینه آشنا کردن کودکان و نوجوانان با دانش اخترفیزیک، مهارت رصد و فراهم کردن زمینه‌های مفرح و سودمند توام با کسب دانش و مهارت فعالیت دارد.
این انجمن به علت شرایط شیوع بیماری کرونا به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت‌های خود را به فضای مجازی انتقال داده است.
علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن صفحه اینستاگرامی nojoom_mazandaran از برنامه‌های انجمن نجوم آفرینش مازندران مطلع شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =