کد خبر: 302114
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
بازدید 244
مقارنه بزرگ قرن کیوان و هرمز برگزار شد

نشست مجازی به صورت زنده با موضوع مقارنه بزرگ قرن بین دو سیاره کیوان و هرمزدر هفته پژوهش برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم کارگاه نجوم با موضوع مقارنه بزرگ قرن کیوان و هرمز درچهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹ و به مناسبت هفته پژوهش، با حضور متین نجارزاده،کارشناس وپژوهشگر نجوم در فضای مجازی به صورت زنده برگزار شد.

متین نجارزاده،در این نشست بیان کرد ،در ماه‌های اخیر با حرکات زمین، کیوان و هرمز در مدارشان، فاصله ظاهری کیوان و هرمز در آسمان کمتر شده است و این فاصله در تاریخ ۱ دی (۲۱ دسامبر) امسال به حداقل می‌رسد که به آن اصطلاحاً مقارنه می‌گوییم. 

چیزی که مقارنه امسال را ویژه کرده است، فاصلۀ ظاهری این دو سیاره از یکدیگر است. حداقل فاصله ظاهری کیوان و هرمز در این مقارنه به حدود ۶ دقیقه قوسی (یک پنجم قطر ظاهری ماه کامل) می‌رسد که آخرین بار در سال ۱۶۲۳ میلادی یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش رخ داد.

از سوی دیگر، به روایت انجیل متی، همزمان با میلاد مسیح ستاره‌ای بر فراز سرزمین مقدس درخشید و سه خردمند از شرق را به سمت بیت‌اللحم (محل تولد حضرت عیسی) راهنمایی کرد. افراد زیادی در طول تاریخ برای یافتن شاهدی بر پیدایش این ستاره تلاش کرده‌اند و حدسیات زیادی درباره درخشش آن وجود دارد. مقارنه کیوان و هرمز یا هرمز و ناهید، درخشش یک ابرنواختر، ظهور یک دنباله‌دار و... از گزینه‌های احتمالی برای ستاره مقدس هستند. هرچند که هیچ‌کدام از این حدسیات تا کنون اثبات نشده‌اند، اما گمان رخ دادن یک مقارنه در زمان تولد مسیح، قوی‌تر است. از این رو اصطلاح ستاره کریسمس به این مقارنه اطلاق شده است که البته مبنای علمی دقیقی هم ندارد.

مقارنه امسال از سراسر ایران قابل مشاهده است؛ البته به شرطی که شرایط جوی مناسب باشد و آسمانی صاف داشته باشیم. در غیر این‌صورت، باید تا سال ۲۰۸۰ میلادی صبر کنیم که احتمالاً نسل‌های بعدی شاهدش خواهند بود! 
#ستاره_کریسمس
#قران_علویین 
#مقارنه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =