شب شعر و داستان؛ «یلدا امتداد خوبی‌ها»

شب شعر و داستان یلدایی، با حضور مهرنوش قربانعلی شاعر، پژوهشگر و منتقد و اعضای انجمن‌های ادبی به همراه خانواده هایشان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ انجمن ادبی آفرینش هرمزگان با برگزاری شب شعر و داستان یلدایی؛ «یلدا امتداد خوبی‌ها» با حضور بیش از ۴۰ عضو نوجوان انجمن های ادبی شعر، داستان و طنز  مراکز فرهنگی هنری سراسر استان هرمزگان به استقبال شب یلدا رفت.

این ویژه ‌برنامه شامگاه شنبه با حضور مهرنوش قربانعلی شاعر و پژوهشگر، منتقد ادبی(معاون فرهنگی استان تهران) و همچنین اعضای انجمن‌های ادبی به همراه خانواده هایشان  برگزار شد.

این محفل شب شعر و داستان یلدایی در واپسین روزهای پاییز با حضور نوجوانان نوید روزهایی را به رنگ ساختن آینده ارمغان خواهد آورد.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: شهرستان بندرعباس با ۳ انجمن شعر، داستان و طنز در بخش اعضای پرورش یافته و ۳ انجمن در شهرستان‌های هرمز، قشم و فین فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: این برنامه هر سال در راستای ایجاد تعامل اعضای انجمن‌های ادبی مختلف شامل عصر شعر و داستان یلدا برگزار می‌شود.

فاطمه غلامزاده  یلدا را فرصتی مناسبی دانست تا اعضای انجمن‌های ادبی با حضور در جشن آیینی در فضایی صمیمی به خوانش آثارخود بپردازند.

در این برنامه مهرنوش قربانعلی که دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکترا می باشد با حضور در جمع صمیمی اعضا از حضور در جمع خلیج نشینان ابراز خشنودی کرد و گفت: در مسیر اندیشه کسانی موفق هستند که به زبان و اندیشه ورزی در ادبیات امروز توجه کنند.  

خوانش آثار شعر توسط امین صمدی و هستی جعفرپور، ستاره مدنی و  آناهیتا محلفی و خوانش آثار داستان توسط «مریم ضیایی و بیتا بهزادی» انجام شد.

قربانعلی که به عنوان شاعر پیشرو شعر دهه ۱۳۷۰ به بعد مقالات و نقدهای ادبی و گفت گوهایی با منتقدان و صاحب نظران شعر امروز را در کارنامه خود دارد در ادامه افزود: تنوع فرم ها، قالب ها، اندیشه ورزی و توجه به زبان در اشعاری که خوانده شد بسیار مشهود بود.  

قربانعلی که برخی آثار او به زبان های انگلیسی، عربی، فرانسه، سوئدی، اردو و ترکی استانبولی ترجمه شده در ادامه در خصوص داستان ها گفت : اعضا به داستان های مینیمال و نوین گرایش دارند و روندی که در پیشبرد داستان از طریق گفتگو در پیش گرفته بودند  بسیار چشمگیر بود.

مسئول انجمن شعر استان که اجرای این نشست را به عهده داشت گفت: حضور اعضا در این نشست مجازی بسیار پربار بود و این مسئولیت ما مربیان را در ادامه این مسیر بیشتر می کند. اعضا با ذوق و شوق فراوان با تمام دغدغه های این روزها، چون سال های گذشته در این دورهمی که خود میزبان آن بودند شرکت کردند.

هاجر غلام نظری مربی ادبی باغشهر فین افزود: انجمن‌های ادبی در تداوم حیات فرهنگی این سرزمین، نقش‌آفرینی می‌کنند و مربیان ادبی مراکز سهم بسزایی در انتقال فرهنگ به نسل های آینده دارند.  

هم‌چنین در این برنامه فاطمه زاهدانی عضو پارک لاله  با دستان هنرمندش  دقایقی را به نواختن موسیقی با پیانو پرداخت.

حافظ‌خوانی توسط ستاره مدنی و قصه گویی بانوآسیه صادقی مادربزرگ قصه گو ازانجمن قصه گویی استان از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این نشست بود.

در این برنامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ضمن خیرمقدم به مهمان فرهیخته و شاعر از برنامه هایی با اهداف ایجاد بستری جهت رشد و بالندگی اعضا ابراز خوشنودی کردند.

در ادامه پروین پشتکوهی افزود: در شرایطی که مدافعان سلامت برای سلامت اجتماعی کوشش می کنند جامعه فرهنگی هم با شیوه های خلاقانه و غیر حضوری لحظات شادی را برای مخاطبین خود خلق کردند تا زحمات پزشکان و پرستاران به بار بنشیند. دور هم و دور از هم به پیشواز شب چله می رویم.  

فاطمه غلامزاده نخلی در پایان برنامه گفت : آیین یلدا با مسابقه عکس نوشت که با همکاری واحد ادبی و انجمن عکاسان نوجوان هرمزگان طراحی شده بود همراه بود. با توجه به حضور پربار اعضای مراکز استان در این مسابقه، برگزیده ها در دو بخش اعضا و مربیان (در بخش اعضا : فاطمه صالح زاده از مرکز قشم و فاطمه پورسبزعلی از مرکز شماره ۳ ) و(در بخش مربیان : نجوا آزاد از مرکز ابوموسی و راحله حاجی نیا از مرکز بستک) انتخاب شد که جوایز فرهنگی ایشان در روزهای آتی به مراکز ارسال خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =