کد خبر: 302378
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
بازدید 215
زبان شعر امروز باید روان و صمیمی باشد

شانزدهمین نشست‌ مجازی انجمن ادبی «سروناز» با محوریت شعر، با حضور مریم اسلامی، کارشناس شعر اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، در این نشست اعضا آثارشان را خواندند و مریم اسلامی به نقد آثار پرداخت.

بر این اساس، تسلط به قالب‌های شعری، شناخت وزن و موسیقی شعر، کسب مهارت در کاربرد قافیه و ردیف و تصویرسازی در شعر از جمله مواردی بود که شاعر کتاب خداحافظی در خیابان پاییز، درباره‌ی آن‌ها با اعضا صحبت کرد.

تمرکز بر روی ویژگی‌های مخاطب کودک و آنچه نگاه کودک می بیند و لمس می‌کند، رعایت ایجاز، به‌کار بردن عنصر عاطفه در شعر، پرهیز از زوائد، آوردن تصاویر قوی که می‌تواند جایگزین توضیحات اضافی در شعر شود، از جمله توصیه‌های اسلامی به اعضا در سرودن شعر بود.

این شاعر کودک در بخشی از نشست مجازی انجمن ادبی سروناز گفت: زبان شعر امروز باید متناسب با گفتگوی امروز ، روان و صمیمی و خالی از کلمات مهجور و تعابیر قدیمی باشد.

طبع گرم و قلم روان، شروع قوی و تکان دهنده، پرهیز از تناقض و ابهام‌گویی، تقویت محورهای عمودی و افقی در شعر و استفاده از اندوه و غمی که موجب بیداری و سازندگی در شعر شود از دیگر مواردی بود که در نقد و بررسی آثار اعضا مورد توجه اسلامی قرار گرفت و به آن پرداخت.

انجمن ادبی «سروناز»  با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری جلسه‌های حضوری، به‌صورت مجازی و با هدف توانمندسازی اعضا و مربیان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =