انجمن ادبی شاعران نوجوان«راه زینه‌ی» کانون خراسان جنوبی در پله هجدهم

هجدهمین جلسه انجمن ادبی شاعران نوجوان خراسان جنوبی«راه زینه» با حضور حمیرا خدا بنده شاعر، نویسنده و کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۹ انجمن ادبی شاعران نوجوان استان با عنوان «راه‌زینه» با حضور مربیان ادبی و اعضای این انجمن در استان و با هدایت حمیرا خدابنده شاعر، نویسنده و پژوهشگر و همچنین کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان  به صورت مجازی برگزار شد.

خدابنده در ابتدای مباحث خود در این نشست شعر را  مانند هر چیز دیگری دارای عناصر خاص خود دانست و افزود: اگر این عناصر نادیده گرفته شود یا در قسمتی از شعر پر رنگ و در قسمتی کم رنگ باشد شعر اصالت و هویت خود را از دست خواهد داد.

وی از زبان، خیال، اندیشه، موسیقی و عاطفه به عنوان عناصر شعر یاد کرد و افزود: این عناصر هستند که مرز بین شاعر و خواننده را مشخص می کند و تنهاعنصری  که باعث همزاد پنداری در مخاطب می شود زبان است لذا این عناصر باید در جای خود به درستی به کار گرفته شود  به گونه ای که خواننده بتواند آن‌را  به خوبی درک کند.

 کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان ادامه داد: شاعر باید زندگی مردم را فریاد بزند و آنچه در شعر خود می‌آورد  باید به دور از شعارزدگی باشد،  پس زبان شعر باید امروزی بوده تا خواننده  حرف شاعر را از جنس زمان خود و زندگی بداند.

 این پژوهشگر در خصوص  نقش خیال در شعر گفت: خیال نیز باید ساده و صمیمی باشد اگر خیال بی اندازه پر رنگ باشد مخاطب برای درک شعر باید یک فرهنگ لغت دست بگیرد و اگر اندیشه بیش از اندازه پر رنگ باشد مخاطب حس می کند دارد یک متن فلسفی می خواند نه شعر.

وی در پایان ضمن بررسی آثار شعر چند تن از شاعران  نوجوان این انجمن، بر نقش آهنگ در شعر را نیز مهم ارزیابی  کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =