کد خبر: 302622
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
نقش افسانه‌ها در دنیای امروز

وبینار تخصصی« نقش افسانه‌ها در دنیای امروز » با حضور علی خانجانی نویسنده و پژوهشگر ومربیان کانون خراسان رضوی در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون خراسان رضوی در ابتدای این نشست گفت: قصه یکی از اولین زاده های فکر، ذوق و اندیشه ایرانیان است و در میان انواع گوناگون ادبیات عامه، دوام و بقایی بی نظیر دارد و به همین سبب انسان به قصه علاقه مند است و با آن زندگی می کند و تا حدی جاذبه دارد که تا دوران پیری زندگی از آن بهره می برد و آن را دوست دارد.
مدیرکل کانون استان در ادامه در خصوص چشم انداز قصه گویی استان گفت: کانون خراسان رضوی در ادامه فعالیتهای گذشته در گامی جدید با تدوین یک برنامه عملیاتی بلندمدت با عنوان "سند چشم انداز قصه گویی" قصد دارد با استفاده از ظرفیتهای موجود در استان گامی موثر در آشنا کردن اقشار مختلف جامعه با این هنر و همه گیر کردن قصه گویی در بین خانواده ها و استفاده موثر از آن در زمینه فرزندپروری، ترغیب پژوهشگران  به ژرف اندیشی بیشتر در این زمینه، پرورش فعالان قصه گو، شناسایی قصه های بومی و فولکلور و ... بردارد.
در ادامه این نشست علی خانجانی نویسنده و پژوهشگر در خصوص مجموعه ۱۶ جلدی فرهنگ قصه شناسی یلدا گفت: طبقه بندی قصه ها در زمان مدیر عامل اسبق کانون آقای رضایی آغاز گردید و مجمعی از اهل فن و با نظارت مستقیم مدیر عامل وقت تشکیل گردید.
 وی افزود: هدف این بود زمینه ای فراهم شود تا قصه های ایران زمین در دسترس قصه پژوهان بین المللی قرار بگیرد و قصه های ایرانی کد بین المللی دریافت کنند.
خانجانی در خصوص نام گذاری این مجموعه گفت: این مجموعه ۱۶ جلدی که حدود ۱۰ هزار صفحه دارد به دو علت با عنوان  " یلدا " نام گذاری شد؛ نخست به دلیل حجم مطالب و بلندی کار و دوم به خاطر اینکه یلدا در ذهن ها یاد آور قصه و قصه گویی است.  
علی خانجانی در خصوص نقش افسانه ها در زندگی امروز گفت: افسانه ها نشانگر فرهنگ یک جامعه، آرزومندی ها و استفاده خرد در آن جامعه هست.  
وی ادامه داد: افسانه ها به خودی خود پر از هیجان و جذابیت هستند و قصه گو باید به گونه ای آن را تغییر دهد که از لحاظ ساختاری تغییری نداشته باشد.
در ادامه نشست، مربیان و قصه گویان حاضر در فضای مجازی سوالات خود را در زمینه  نحوه استفاده از افسانه در قصه گویی مطرح کردند و علی خانجانی به سوالات مطرح شده پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =