بازنویسی و باز آفرینی گلستان و بوستان

«در سایه ‌سار سعدی» شامل نکاتی درباره بازنویسی و باز آفرینی، و همچنین دربردارنده ۱۸ حکایت‌ برگزیده، از ده باب بوستان و هشت باب گلستان سعدی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، «در سایه‌سار سعدی» عنوان  ویژه برنامه‌ای است که از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران درراستای توجه به میراث فرهنگی و ادبی، توسعه و ترویج مطالعه وآشنایی اعضا با گنجینه بیش از هزار سال  ادب فارسی، تقویت مهارت دیداری، شنیداری، گفتاری و فراگیری بازآفرینی و بازنویسی شده‌است. گنجینه ادب فارسی لبریز از زیبایی ‌های ادبی و آموزه‌ های اخلاقی است که می‌توان  با آشنایی و بازخوانی آنها،  از زیبایی ‌شناسی ادبی بهره مند شد و آموزه‌های اخلاقی و فرهنگی را  در راستای توسعه و ارتقای سطح مطالعه در کودکان و نوجوانان نهادینه ساخت. آثار شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر توانای قرن هفتم، از ویژگی ‌های بی مانندی چون نگاه اجتماعی- اخلاقی به انسان، زبان روان، برجسته و سهل ممتنع او سبب شده‌ است نام و آثارش بر تارک ادب و فرهنگ فارسی تا همیشه بدرخشد.

محور و معیار گزینش حکایات در کار گروه علمی "سایه سار سعدی"، روایت‌ پذیری ، تناسب بن ‌مایه با گروه سنی مخاطب،  بسط‌ پذیری حکایات در تبدیل آنها به متن، باز آفرینی، محور و معیار گزینش حکایات بوده ‌است. به منظور بهره گیری کودکان و نوجوانان  از قرائت صحیح "سایه سار سعدی" پادکست سعدی با صدای مربیان و رابطان ادبی تنظیم و تدوین شده ‌است. 

کودکان و نوجوانان علاقه می توانند با خواندن حکایات، به خلق اثر بازنویسی و یا باز آفرینی بپردازند و آثار را توسط مربیان ادبی و رابطان ادبی در تمامی مراکز استان تهران و یا از طریق آدرس الکترونیکی mokatebe.tehran@kpf.ir به واحد آفرینش‌های ادبی ارسال کنند. 

همچنین آثار باز آفرینی و بازنویسی پس از بررسی و داوری، در بیست و ششمین همایش ادبی آهنگ  بهاران  منتشر و از آثار منتخب تقدیر به عمل می آید و محور انجمن داستان نوجوانان در بهمن ماه نقد و بررسی آثار بازنویسی و باز آفرینی خواهد بود

کودکان و نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند برای دسترسی به متن کتاب کار «در سایه‌ سار سعدی» اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی به خوانش حکایات اینجا را کلیک کنید.

ترتیب حکایات برگزیده در کتاب‌کار «درسایه‌سار سعدی» و پادکست «سعدی‌نیوش» بر اساس طبقه‌بندی حکایات در  دو کتاب گلستان و بوستان بدین شرح است:

گلستان

دیباچه

باب اول در سیرت پادشاهان

باب دوم در اخلاق درویشان

باب سوم در فضیلت قناعت

باب چهارم در فواید خاموشی

باب پنجم در عشق و جوانی

باب ششم در ضعف و پیری

باب هفتم در تأثیر تربیت

باب هشتم در آداب صحبت

بوستان

باب اول در عدل و تدبیر و رای

باب دوم در احسان

باب سوم در عشق و مستی و شور

باب چهارم در تواضع

باب پنجم در رضا

باب ششم در قناعت

باب هفتم در عالم تربیت

باب هشتم در شکر بر عافیت

باب نهم در توبه و راه صواب

باب دهم در مناجات و ختم کتاب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =