کد خبر: 303197
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
نشست آموزشی مهارتهای فرزندپروری

به مناسبت روز زن و ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها وبینار فرزندپروری با حضور زرین برعرفان و آرزو شهیدی روانشناسان بالینی حوزه کودک برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در آستانه روز زن و ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نشست آموزشی با محوریت فرزند پروری و موضوع بررسی نقش والد در نحوه پوشش و لباس مناسب برای نوجوانان با حضور کارشناسان این حوزه زرین برعرفان و آرزو شهیدی برگزار شد.

در ابتدا وبینار زرین برعرفان روانشناس بالینی حوزه کودک با اشاره به اینکه پرداختن به این موضوع از زمانی جنینی آغاز می‌شود بیان داشت: باید در ابتدا به مراحل رشد کودک و تاثیراتی که هریک از این مراحل برروی کودک خواهد داشت اشاره شود و سپس طی سوالاتی از آرزو شهیدی به تشریح هریک از مراحل رشد و تاثیر آن بر نحوه پوشش و رفتار فرد در نوجوانی پرداخت.

برعرفان در ادامه گفت: مرحله اول دوره جنینی و سن بین یک تا دوسالگی است که در این مرحله هرگونه حسی از مادر و دنیای اطراف او به کودک منتقل می‌شود. متاسفانه اشتباه بسیاری از والدین این است که فرزند در این سن هیچگونه فهم و درکی از دنیای پیرامون خود ندارد در صورتیکه تمامی حس‌ها را دریافت کرده و فقط قدرت بیان ندارد و دراین حس‌ها در دوره نوجوانی بازخورد خواهند داشت.

روانشناس بالینی حوزه کودک افزود: در مرحله بعدی که سن بین یک نیم سال تا سه سال می‌باشد و استقلال و اعتماد به نفس کودک در این مرحله شکل می‌گیرد و ارتباط موثر پدر و اقتدار پدر با کودک امکان بهره‌برداری نتایج بهتری را در سنین نوجوانی خواهد داشت. همچنین در این مرحله می‌بایست حریم والد و حریم زوجی حفظ شود.

مرحله سوم سه تا شش سال: در این مرحله اعمال و رفتار والدین برروی کودک بسیار تاثیرگذار است و تایم الگو پذیری کودک از والدین می‌باشد.

زرین برعرفان  بیان داشت: مرحله بعدی سن شش تا یازده سال که اصطلاحا به دوره خاموشی معروف است و بچه‌ها در این سن بسیار علاقمند به یادگیری هستند، بحث درونی کردن خط قرمزها و قانون‌پذیری در این سن اتفاق می‌افتد و قاعده‌ها برای کودک شکل می‌گیرد.

ودرنهایت وارد مرحله نوجوانی که در اصطلاح روانشناسی برزخ بین کودکی و بزرگسالی شناخته می‌شود، می‌شویم به لحاظ جسمی و فیزیولوژیکی انقلاب هورمونی در فرد اتفاق می‌افتد. نوسانات خلقی و رفتاری، خانواده‌گریزی، گوشه‌گیری، دمدمی‌مزاج شدن، تنبلی، افت تحصیلی، سرکش شدن و ... از علائم بارز این دوران می‌باشد حتی اگر در مراحل قبلی کاملا درست عمل کرده باشیم در این مرحله حفظ ارتباط بسیار مهم می‌باشد و راه مداخله در بحران حفظ ارتباط با والدین است.

برعرفان یکی از چالش‌های اساسی تربیتی را در دوره نوجوانی بحث هویت‌یابی دانست که نوجوان آزمون و خطا انجام می‌دهد و تمام نیازهای مراحل قبلی جمع شده دراین مرحله نمود پیدا می‌کند.

آرزو شهیدی در پایان خاطر نشان کرد دو مورد از مواردی که مارا به سمت آسیب‌های نوجوانی می‌برد مسئله مسئولیت‌پذیری و احساس تعلق به خانواده می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =