بازی‌ امنیت جسمی و روانی بچه‌ها را در کنار والدین تثبیت می کند

هادی حسنعلی، کارشناس نمایش عروسکی و مربی کارگاه‌های مجازی بازی و نمایش کانون پرورش فکری مازندران معتقد است: بازی‌ها اهمیت بالایی دارند و امنیت جسمی و روانی بچه‌ها را در کنار والدین تثبیت می نماید.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، هادی حسن علی متولد مهر ماه ۱۳۶۱، دارای کارشناسی نمایش عروسکی و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تهران است. وی از سال ۸۱ و ۸۲ به عنوان نمایشگر برای بچه‌ها با نمایش ‌های عروسکی در مهدهای کودک و مدارس کارش را با بچه ها آغاز کرد. سپس مربی قصه گویی مهدها و مدارس شد و اکنون به عنوان مربی بازی و نمایش خلاق در کانون  فعالیت دارد.

او هم‌چنین به تدرس دروس مربوط به بازی، هنر و ادبیات کودک در دانشگاه فعالیت دارد و در عین حال مربی بازی و نمایش کارگاه‌های مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران نیز است.

کارگاه «بازی و اسباب بازی» و «نمایش در خانه» دو مورد از کارگاه‌های مجازی کانون مازندران است که با حضور این هنرمند نمایش برگزار شده است و با استقبال خوب کودکان و خانوداه‌ها همراه بود. در همین خصوص گفتگویی با این فعال حوزه کودک ونوجوان صورت گرفت.

 او در این خصوص گفت: در کارگاه «بازی و اسباب بازی» با بچه‌ها بازی می‌کنیم و سعی می‌کنم که این روزهایی که در قرنطینه خانگی هستند زمینه شادابی و نشاط روحی و جسمی آنان بیشتر شده  و تعامل آنان با پدر و مادرشان هم توسعه یابد.

یکی دیگر از کارگاه‌های من، «نمایش در خانه» است که در این کارگاه می خواهم به بچه‌ها کمک کنم با ابزاری که در خانه دارند نمایش بازی کنند.

حسنعلی درمورد اهمیت بازی و نقش کودکان در بازی می گوید: خانه پناهگاه امن برای بچه‌ها و والدین است، هر اندازه که امنیت جسمی و روانی این پناهگاه فراهم باشد اوضاع و احوال روح و روان ساکنان آن نیز  بهتر خواهد بود.

 او معتقد است بازی‌ها اهمیت بالایی دارند و امنیت جسمی و روانی بچه‌ها را در کنار والدین تثبیت می نماید. بازی کمک می کند تا فرزندان و والدین  به یک زبان مشترک برسند و به ایجاد حال خوب و  احساس خوشایند از محیط زندگی‌شان دست یابند.

بازی نیاز بچه‌هاست و فرایندی است که در تربیت و رشد جسمی و روانی کودک موثر است به همین خاطر نباید به راحتی از کنار آن گذشت. برای همین است که بچه‌ها نیز به راحتی از بازی نمی‌گذرند.

 این کارشناس حوزه بازی و نمایش در ادامه صحبت‌های خود بیان داشت: بازی یک ابزار تربیتی مناسب برای والدین محسوب می شود. در واقع پدر و مادرانی که به بازی با کودکان اهمیت می دهند؛ مورد اعتماد کودکان نیز قرار می گیرند و بدین صورت می توانند از این اعتماد برای ارتباط مؤثر و پرروش کودکان بهره مند شوند.

هادی حسنعلی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص اسباب بازی‌ها و نقش آن صحبت کرد.

وی نقش اسباب بازی‌ها در گروه‌های سنی مختلف را متفاوت ارزیابی کرد و گفته است: مهم‌ترین بخش این است که ما می‌بایست  اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنیم که بچه‌های‌مان  را وادار به کنش و تعامل نماید نه اسباب‌بازی‌هایی که فقط بچه‌ها تماشاگر آنها باشد.

با توجه به شرایط فعلی که همه خانواده‌ها درگیرکرونا هستند؛ بازی و نمایش در خانه با همراهی والدین  بسیار کمک می کند تا بچه‌ها بتوانند خوشان را ابراز نمیاند. یعنی درونیات خودشان را بیرون بریزند واحساسات خود را بیان کنند در این صورت تعامل آنها با هم‌سالان و اجتماع تقویت می شود و کمک می شود تا در پرورش هوش و مهارت‎‌هایشان فعال‌تر شوند. در نهایت احاساس خوشایندی از خانواده و زندگی خواهند داشت.

از دیگر سوال‌هایی که این مدرس بازی به آن پاسخ داد؛ نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه بازی و سرگرمی بود.

او گفت: فکر می‌کنم کانون پرورش فکری کودکان همیشه نقش بسزایی داشته و خواهد داشت، همین که بتواند خانواده‌ها را جذب کند و فرایند حضور کودکان ونوجوانان از گروهای سنی متعدد درکانون تسهیل نماید خیلی کمک کننده خواهد بود.

در واقع فراگیری فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون برای اقشار متعدد کودک ونوجوان در شهرها و روستاها به خصوص در حوزه بازی و سرگرمی نقش مهمی در ایجاد حس نشاط و ارتباط موثر با اعضا خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =