کد خبر: 303804
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
صد و نوزدهمین انجمن ادبی آفتاب

پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ زهرا محدثی خراسانی شاعر و پژوهشگر، کارشناس میهمان صد و نوزدهمین انجمن ادبی آفتاب بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در این برنامه شعر «حجامت» اثر دینا کیهانی، «روح پر زخم» اثر علی فصیحی، «پرستوی مهاجر» اثر مبینا حریفی و «جاری» اثر مرتضی چزکی نقد و بررسی شد.

زهرا محدثی خراسانی با خوانش دوباره اشعار به اشکالات وزن‌ها و بررسی کلمات و ترکیب‌ها اشاره کرد.  

شاعر کتاب «غم چیز دیگری است» در نقد اثر دینا کیهانی گفت: بحث سنخیت کلمات در شعر مبحث مهمی است. ما کلماتی در شعر به کار می‌بریم که از لحاظ ساختار از یک سنخ بوده و با هم هماهنگ باشند. مثلا واژه "استخراج" در شعر، هم سنخ سایر واژه‌ها نیست، اینجا باید واژه‌ای بیاید که در ارتباط با دیگر کلمات دارای سنخیت لازم باشد. به عبارتی، جایگزین کردن کلمات به رشد شعر و گسترش دایره واژگانی شاعر کمک بسیار می‌کند.

نویسنده کتاب پژوهشی «شعر آیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن» ادامه داد: در اشعار اول، معمولاً اطناب و درازگویی داریم. ایجاز و حذف بعضی واژه‌ها مسئله‌ی مهمی است و به شعریت اثرمان کمک می‌کند؛ ایجاز یعنی با کمترین کلمات، بیشترین معنی را برسانیم. استفاده از ترکیب‌های اضافی، توجه به وزن، استفاده درست از واژه‌ها و به کار بردن واژه‌های مأنوس با زمان، از دیگر مباحثی بود که زهرا محدثی خراسانی به آن پرداخت. او یادآور شد: ارتباط محتوایی شعر را تا پایان حفظ کنید؛ هر چند شعر به لحاظ عاطفی قوی باشد اما وقتی واژه‌ها در شعر بی‌تناسب به یکدیگر و از لحاظ محتوایی ارتباطی به هم نداشته باشند مخاطب اثر را سردرگم می‌کند.

او افزود: تکرار لزوماً موجب اطناب نیست و گاه خودش یک صنعت زیبای ادبی است و بسته به موقعیت شعر موجب تأکید است.

شاعر «از شب سرد زمین» گفت: اجرا در متن و واژآرایی کلمات در شعر آقای چزکی بسیار زیبا و قدرتمند است. صد و نوزدهمین انجمن ادبی آفتاب در فضای مجازی و با حضور ۴۳  نفر از اعضاء خود در ساعت ۱۹ با شعرخوانی مطهره جعفری عضو مرکز یک مشهد به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =